Mihai Jurca, șeful Cancelariei prim-ministrului Ilie Bolojan, a explicat într-un interviu acordat Digi24.ro ce măsuri concrete a luat Guvernul în ultimele luni pentru reducerea risipei bugetare și eficientizarea aparatului administrativ. Jurca spune că planul de reorganizare are ca obiectiv principal reducerea cu 40% a personalului ineficient și a cheltuielilor nejustificate, dar și restructurarea unor instituții care se suprapun ca atribuții.
„Nu a fost o discuție tensionată, nu din punctul meu de vedere. Am mai anunțat aceeași măsură prezentată public, legată de reorganizarea Cancelariei. Are ca principal obiectiv reducerea ineficienților și reducerea risipei. Cei 40% sunt cifre anunțate și pe care le susțin în continuare. Ele trebuie să capete forma legislativă corectă și să urmeze un proces corect”, a spus Jurca, despre întâlnirea cu sindicatele.
El a subliniat că angajații performanți nu trebuie să se teamă de restructurări: „Cei profesioniști nu au de ce să își facă griji. Noi putem să discutăm cu reprezentanții angajaților, lucru pe care l-am făcut și acum, l-am făcut și acum o lună și jumătate, îl vom mai face. Să discuți cu fiecare angajat, pentru mine, e imposibil. Când vom avea proiectul legislativ, cu date clare, îl vom discuta.”
Printre cele mai importante economii s-au făcut în zona parcului auto: „Cheltuielile cele mai mari au fost cheltuielile cu autovehiculele. Prima fază a fost să reducem numărul autovehiculelor. De la 848.000 de lei lunar, la 400.000 de lei lunar, iar ulterior vom ajunge la 40.000 de lei lunar. Au fost 30 de mașini, acum sunt 15. Șoferii sunt angajații RA-APPS. Vor rămâne acolo. De la 1 octombrie vom renunța la șoferi. Toți demnitarii vor avea mașini de serviciu, dar nu vom mai avea șoferi.”
Jurca a adăugat că unii demnitari vor trebui să se descurce singuri.
„Eu am din partea SPP mașină și pază. E posibil să avem colegi fără permis de conducere. Colegii fără permis ori foloseau ajutorul unui coleg care putea să conducă mașina de serviciu, ori găseau o altă formulă prin care să rezolve o problemă de serviciu. Dacă șeful redacției de la Digi își conduce propria mașină, nu văd nicio problemă”, a spus Jurca.
Protocol redus cu 40% și limită de 300 de lei/lună pentru demnitari
Guvernul a renegociat și contractele de protocol, reducând considerabil cheltuielile.
„Am renegociat contractul cu RA-APPS, am redus costurile pe produs. O problemă foarte mare erau costurile care săreau de prețul pieței, am reușit să ajungem la costuri de piață, această măsură are un impact de 40%. Vom lucra la o reducere a consumului, există o limitare la nivelul demnitarilor. Fiecare demnitar poate consuma cafea, apă, de 300 de lei pe lună”, a spus Mihai Jurca.
În plus, mesele oficiale vor fi aprobate punctual: „Există legal și e bine că există, posibilitatea să își organizeze un prânz, o masă cu un invitat. Dar ele acum sunt restricționate, în sensul în care vor trebui să fie aprobate de fiecare dată. Să înțelegem dacă acea cheltuială e justificată sau nu.”
„Ce nu plătim acasă, nu ar trebui să plătim nici din bani publici”
Jurca spune că reducerea risipei ține în primul rând de atitudinea celor din administrație: „Lucrurile depind de oameni. Cel mai bun mod să prevenim astfel de lucruri e să fim responsabili. Ce nu plătim acasă, ar fi bine să nu plătim din bani publici. Suntem la peste 1,5-2 milioane de lei reduceri de cheltuieli. Suntem sub cota pe care ne-o stabilim pentru viitor, sub cei 15 consilieri.”
Comasarea unor instituții și reorganizarea ANPC și Corpului de Control
Guvernul analizează comasarea unor departamente și restructurarea altora.
„Departamentul Românilor de Pretutindeni și Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova pot fi comasate. Lucrăm la analiza fiecărei structuri, vom lucra la pachete de genul care să fie incluse în următoarele luni. Reforma Cancelariei este prima măsură care va intra în pachetul al treilea”, a spus Jurca.
Despre ANPC și Corpul de Control: „ANPC: eficientizare, reducere de cheltuieli, reducere de posturi sau persoane care nu contribuie la un nivel mai bun al serviciului. La Corpul de control, avem un nou coleg care coordonează activitatea și pregătește un raport despre cum ar trebui să arate noua structură.”
Jurca spune că și deplasările externe sunt atent verificate: „Ne uităm la rapoarte sau memorandumuri pe care ministerele le trimit pentru deplasări. Au fost situații în care, datorită faptului că s-au prezentat datele târziu, iar cheltuielile au fost angajate, nu am mai aprobat planurile, iar cheltuielile au fost suportate din buzunarul persoanelor respective.” „Nu iei cu tine un asistent care să ia notițele, le iei tu, ca demnitar. Eu am călătorit singur la Roma, când am fost la un eveniment pentru reconstrucția Ucrainei, și am dormit în Ambasadă.”
În privința locuințelor de serviciu, Jurca a explicat că procesul de desecretizare este în desfășurare: „Această responsabilitate este gestionată de Secretariatul General al Guvernului. Există nevoie de acordul persoanei pentru a fi publicat numele și adresa la care locuiește. S-au făcut solicitări către toți chiriașii RA-APPS în acest sens.”
În ceea ce privește situația bugetară, șeful Cancelariei a explicat că Guvernul va reduce cheltuielile în loc să crească taxele: „Nu discutăm despre creșterea taxelor. Când acest Guvern a preluat mandatul, am avut o serie de date care proiectau un deficit sub 8%. Când am văzut datele reale, am constatat că lucrurile sunt așa cum sunt și trebuie prezentate corect.”
Despre TVA în HoReCa: „Nu se va crește, dar ne uităm la încasări, ne vom uita în iarnă la încasările din HORECA. În momentul de față nu se discută creșterea TVA la HORECA.”
Comentează