Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

De ce NewMed ar putea transforma gazul din estul Mediteranei în proeminență continentală

globaltimes.cn
marea bohai gaze

Luna trecută, Adnoc s-a alăturat unor companii internaționale de top și a făcut echipă cu BP pentru a se oferi să cumpere jumătate din compania israeliană de gaz. Adnoc și BP vor forma un nou joint venture pentru a dezvolta sectorul de gaze în afara Emiratelor Arabe Unite, această tranzacție fiind primul pas, potrivit thenationalnews.com.

Principalul activ al NewMed este deținerea de 45,34% din Leviathan, cel mai mare câmp de gaz din Israel și al doilea ca mărime din estul Mediteranei. De asemenea, deține 30% din zăcământul de gaz Afrodita în largul Ciprului.

Parteneriatul Adnoc-BP va achiziționa capitalul liber al NewMed la bursa de valori din Tel Aviv și acțiuni suplimentare de la Delek, pentru a intra în proprietatea cotei de 50%. Afacerea este evaluată la aproximativ 2 miliarde de dolari.

Emiratele Arabe Unite sunt deja implicate în afacerile cu gaze din Marea Mediterană de Est.

În 2018, Mubadala a plătit 934 de milioane de dolari pentru 10% din Zohr (BP deține și 10%), cel mai mare câmp de gaz din Egipt. În septembrie 2021, a achiziționat 22% din zăcământul de gaz Tamar, al doilea ca mărime din Israel, pentru aproximativ 1 miliard de dolari.

Musabbeh Al Kaabi, care a preluat funcția de conducere în Adnoc în ianuarie, a fost anterior director executiv al Mubadala Petroleum and Petrochemicals în perioada 2017-2020.

Povestea gazului din East Med a început cu adevărat cu descoperirea câmpului Tamar în 2009, Leviathan în 2010 și Afrodita în 2011. A câștigat avânt ca unul dintre cele mai importantecâmpuri de explorare a gazelor din lume. Aproximativ 80 de trilioane de picioare cubice au fost descoperite în acest secol, mai mult decât rezervele combinate ale UE, Regatul Unit și Norvegia.

Până acum, gazele israeliene offshore au asigurat nevoile interne iar o parte a fost exportată în Egipt și Iordania.

Egiptul are două terminale sub-utilizate pentru exportul de gaze naturale lichefiate (GNL), dar, deși este cel mai mare producător din zonă, face eforturi să satisfacă cererea internă. După câmpul Zohr, descoperit în 2015, auurmat câteva descoperiri de dimensiuni medii.

Libanul lovit de criză și înfometat de energie a soluționat în sfârșit o dispută la granița maritimă cu vecinul său sudic în octombrie și analizează mult așteptata perspectiva Qana în al patrulea trimestru al acestui an.

Palestina, în ciuda faptului că are gaz neexploatat în largul Gazei, se bazează pe Israel pentru electricitate și ar putea începe să cumpere și gaz israelian.

Există în esență trei opțiuni pentru ca gazul din East Med să ajungă în Europa

Mai întâi, intensificarea transportului de gaze în Egipt pentru a fi lichefiat la uzinele de la Idku (lângă Alexandria) și Damietta în vederea exportării ulteriare a acestuia printr-o navă tanc.

În al doilea rând, prin construcția unei noi stații de GNL, fie plutitoare, fie pe uscat, probabil în Cipru. Gigantul american Chevron, care operează Tamar, Leviathan și Aphrodite, a promovat opțiunea GNL plutitoare.

În al treilea rând, prin construcția unei conducte offshore care să ajungă în insula Creta și și mai departe în Grecia continentală, care apoi să se conecteze la sistemul de transmisie din sud-estul Europei și Italia. Luna trecută, compania italiană Edison a anunțat că va lua o decizie finală de investiție anul acesta în ceea ce numește „Conducta Poseidon”.

Deci, ce reține aceste proiecte, având în vedere urgența? În primul rând este complexitatea uluitoare a regiunii. Trei continente se ciocnesc aici, geologic și politic.

Politica cuprinde granițele disputate, în special cu Turcia, insula divizată Cipru, războiul civil din Siria, zbuciumul guvernului de la Beirut și conflictul israelo-palestinian.

În al doilea rând, este lipsa de urgență și de interes din partea Europei, care se chinuie să gândească și să acționeze strategic, în special atunci când este vorba de combustibilii fosili. O conductă sau o fabrică de GNL care va funcționa mai mult de 20 de ani pare problematică atunci când blocul este hotărât să ajungă la zero carbon până în 2050 – deși acest paradox este mai aparent decât real.

Italia, Franța și Grecia, precum și Cipru, membre ale UE, sunt profund implicate în EastMed, dar adesea în scopuri transversale sau în sprijinul companiilor naționale favorizate.

În al treilea rând este fragmentarea comercială. Principalele companii petroliere — Shell, BP, Chevron, ExxonMobil, TotalEnergies și Eni, împreună cu Rosneft din Rusia — sunt toate prezente în diferite țări și active, iar marile lor ego-uri și strategiile corporative sunt predispuse să se intersecteze. Există, de asemenea, actori regionali, în special QatarEnergy în Liban și Cipru și corporații mai mici britanice și israeliene, precum și Edison, parte a EDF al Franței.

Cei doi giganți din Emiratele Arabe Unite se întind acum în toate cele trei țări cheie din EastMed

Este o mișcare îndrăzneață pentru prima afacere din amonte a Adnoc, dar beneficiază de oameni care cunosc bine zona, un partener foarte capabil, finanțare ample și greutate politică.

Chevron nu este activă în sectorul din amonte al Emiratelor Arabe Unite, dar toate celelalte companii majore sunt, permițând în continuare încheierea de afaceri creative. NewMed ar putea fi platforma pentru a duce gazul din estul Mediteranei de la proeminența locală la cea continentală.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.