Ministrul german al economiei Robert Habeck a declarat joi că nu este de acord cu interzicerea importurilor de energie din Rusia, întrucât acestea sunt necesare pentru a menţine ''pacea socială'' în Germania, relatează agenţiile EFE şi AFP.
- Nemții importă 50% din energie din Rusia.
- Un sondaj publicat săptămâna trecută de tabloidul Bild arată că 64% dintre cetăţenii germani nu sunt dispuşi să plătească preţuri mai mari în Germania ca rezultat al sancţiunilor împotriva Rusiei.
- Fluxul de gaze rusești prin gazoductul Yamal-Europa ce leagă Rusia de Germania şi trece prin Belarus şi Polonia a fost oprit joi.
Robert Habeck a amintit într-o declaraţie acordată presei la Berlin că Germania importă din Rusia 55% din necesarul de gaz natural, 50% din cel de cărbune şi 35% din consumul său de petrol.
''Aspiraţia noastră este să reducem dependenţa (faţă de Rusia) cât mai repede posibil prin renunţarea la energiile fosile şi câştigarea suveranităţii energetice, dar ce s-a făcut în ultimii ani, crescând dependenţa, nu se poate schimba în câteva zile sau luni'', a explicat ministrul membru al partidului Verzilor.
Este aşadar necesar ''să menţinem deschisă opţiunea'' de a importa energie din Rusia, pentru ca preţurile să nu crească şi mai mult şi pentru că trebuie ''să asigurăm stabilitatea socială în Germania'', a argumentat el.
El a admis că sancţiunile occidentale impuse Rusiei ca represalii după agresiunea contra Ucrainei vor avea ''repercusiuni importante'' asupra economiei Germaniei, iar unele se fac deja simţite, acestea adăugându-se efectelor pandemiei COVID-19 şi penuriilor din unele lanţuri de aprovizionare mondiale.
Mai mult, ministrul german a precizat că din totalul de circa 20 de miliarde de euro investiţi de companiile germane în Rusia numai 7,4 miliarde au acoperire prin asigurări, astfel că guvernul de la Berlin va acorda unele ajutoare companiilor afectate prin programe de creditare cu dobânzi mici.
În urma sancţiunilor masive împotriva Rusiei, unele mari companii germane au anunţat că-şi suspendă operaţiunile în această ţară şi livrările de mărfuri. Unele industrii, precum cea auto, sunt afectate în plus de probleme de aprovizionare cu materiale şi componente în urma întreruperii activităţii unor furnizori din Ucraina.