DOCUMENT Autostrada Moldovei, din nou pe butuci: A7 și A3 nu vor fi gata la timp, Guvernul obține clemență de la BEI pentru cea mai întârziată lucrare PNRR

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 04-11-2025 16:04

Actualizat: 04-11-2025 16:08

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Guvernul României a aprobat, prin Hotărârea nr. 921/2025, publicată marți în Monitorul Oficial nr. 1017, Partea 1, prelungirea termenelor de execuție și raportare pentru două dintre cele mai importante proiecte rutiere naționale – Autostrada A7 (Ploiești–Pașcani), cunoscută și drept Autostrada Moldovei, și Autostrada A3 (Nădășelu–Suplacu de Barcău).

Decizia vine după ce Banca Europeană de Investiții (BEI) a aprobat amendamentele la contractele de finanțare, în urma întârzierilor semnificative raportate de partea română. Astfel, termenele de execuție s-au rpelungit cu 15–18 luni, pe motiv de întârzieri administrative și blocaje de șantier.

Autostrada Moldovei, din nou amânată: termen mutat pentru 2026–2027

Potrivit documentului, proiectul Autostrăzii A7 – considerată „cea mai așteptată autostradă din România” – primește o prelungire de aproximativ 18 luni față de calendarul inițial.

Astfel, noul termen de finalizare a lucrărilor este Trimestrul III 2026, iar raportul final de implementare va fi transmis cel târziu la 31 decembrie 2027.

Inițial, România se angajase ca întreaga autostradă, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și co-finanțată de BEI, să fie complet finalizată până la decembrie 2025, termenul-limită al fondurilor PNRR.

Amânarea vine după notificarea oficială transmisă de autoritățile române către BEI în aprilie 2025, în care s-au invocat probleme legate de exproprieri, avize întârziate, contestații în instanță și majorarea prețurilor la materiale de construcții.

Și Autostrada Transilvania (A3) primește o extindere de termen

Un amendament similar vizează și Autostrada A3, tronsonul Nădășelu – Mihăiești – Suplacu de Barcău, finanțat tot printr-un împrumut BEI.

Conform hotărârii, termenul de finalizare a lucrărilor se mută în Trimestrul IV 2026, iar raportul final de implementare va fi transmis până la 31 martie 2028.

Prin comparație, graficul inițial prevedea închiderea lucrărilor în iunie 2026, iar transmiterea raportului final în decembrie 2026.

Fără bani suplimentari, dar cu efecte administrative majore

Executivul precizează că aceste modificări nu implică alocări bugetare suplimentare, fiind vorba strict despre ajustări administrative în acordurile de împrumut, pentru „realinierea termenelor contractuale la realitățile din teren”.

Cu alte cuvinte, România cere și obține o prelungire a termenelor de eligibilitate pentru fondurile BEI, pentru a evita riscul pierderii finanțării în cazul depășirii calendarului de lucrări.

Autostrada Moldovei, proiect strategic cu întârzieri cronice

Autostrada A7 (Ploiești–Pașcani) este unul dintre cele mai ample și simbolice proiecte de infrastructură rutieră din România post-aderare.

Cu o lungime totală de peste 320 de kilometri, aceasta ar urma să lege sudul țării de Moldova, traversând județele Prahova, Buzău, Vrancea, Bacău și Iași.

Valoarea totală a investiției depășește 5 miliarde de euro, fiind finanțată în proporție de 100% din fonduri europene, prin PNRR, dar și prin împrumuturi complementare de la BEI și BERD.

Deși lucrările au avansat pe mai multe tronsoane, constructorii au reclamat în ultimele luni probleme de plăți, birocrație și obstacole administrative, care au generat întârzieri față de graficul PNRR.

Ce prevede concret Hotărârea nr. 921/2025

Potrivit actului normativ, Guvernul aprobă trei amendamente la contractele de finanțare încheiate cu BEI, care prelungesc termenele de finalizare și raportare pentru A7 și A3; actualizează definițiile tehnice din acorduri (pentru conformare cu sistemul european T2 de decontare) și menționează explicit că România a notificat BEI în aprilie 2025 privind „întârzierile neprevăzute în implementarea proiectelor”.

BEI și Ministerul Finanțelor vor semna oficial documentele de amendare în cursul lunii noiembrie, pentru ca termenele extinse să fie recunoscute la nivel european.

În lipsa acestor modificări, România risca să piardă finanțarea BEI pentru porțiunile de autostradă aflate încă în execuție la 31 decembrie 2025.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri