Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

DOCUMENT - Revoluția lui Marcel Ciolacu: începe efectiv regionalizarea și descentralizarea României

ciolacu la guvern

Draftul de OUG privind reducerea cheltuielilor publice a fost modificat radical de către Guvern, iar acest document va intra în discuțiile finale din coaliție (Atenție! Nu este un document oficial, încă). O mare noutate a acestui OUG este legat de faptul că premierul Marcel Ciolacu va începe efectiv procesul de regionalizare și descentralizare al României.

CONSULTAȚI AICI MODIFICĂRILE ADUSE OUG

Procesul de descentralizare și regionalizare a mai fost încercat în România, dar proiectul de reformă condus atunci de Liviu Dragnea și Klaus Iohannis a picat la Curtea Constituțională.

Marcel Ciolacu începe acest proces de la bază, iar prin noul OUG anumite tipuri de servicii se vor regionaliza. Cel mai probabil, acesta este începutul regionalizării administrative a României, iar pe termen lung se va ajunge la o regionalizare efectivă, în care județele României să fie prinse în regiuni de sine stătătoare.

Încă din titlul OUG se menționează faptul că acest act normativ are drept scop descentralizare/ regionalizarea României: ”ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea/regionalizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative”

Iată instituțiile care se vor regionaliza în România

2. (1) Până la data de 1 ianuarie 2024 următoarele categorii de servicii publice se regionalizează:

a) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;

b) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;

c) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale; d) Direcțiile Județene Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;

(2) Guvernul României aprobă prin hotărâre organizarea și funcționarea pentru serviciile publice care intră în proces de regionalizare precum și orice alte categorii de măsuri necesare pentru regionalizarea serviciilor publice;

(3) În urma procesului de regionalizare a serviciilor publice menționate la alin.(1) trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:

a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;

b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;

Scopul real al descentralizării

“(2) În scopul facilitării accesului la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat şi al implementării proiectelor privind infrastructura de interes public local, derulate din aceste fonduri de către unitățile administrativ-teritoriale sau după caz, de către asociații de dezvoltare intercomunitară, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.867 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art.2 alin (2) şi anexei nr.2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", aprobată cu modificări prin Legea nr.404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art.25 alin (5) din Legea apelor nr.107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, de la art.11 alin (1) din Legea nr.46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la art.3 lit.f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr.18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.86/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul cărora sau prin care s-a instituit un administrator de drept asupra unor terenuri proprietate publică sau privată a statului, precum şi de la orice alte dispoziţii legale speciale, care instituie un astfel de administrator de drept pe perioada și în scopul implementării proiectelor de infrastructură de interes public local anterior menţionate se deleagă unităţilor administrativ-teritoriale/asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară un drept de administrare temporară asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului pe care se implementează proiectul. Durata dreptului de administrare temporară este egală cu durata implementării şi, după caz, cu durata de monitorizare a proiectului iar dreptul de administrare temporară se constituie pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora. Dreptul de administrare temporară încetează în toate cazurile la data finalizării implementării, după caz, la data finalizării monitorizării proiectelor de infrastructură de interes public local.

2. La articolul XII după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin (21 ) cu următorul cuprins: ”(21 ) În scopul facilitării accesului la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat şi al implementării proiectelor privind infrastructura de interes public local indiferent de natura acesteia derulate din aceste fonduri externe nerambursabile de către unitățile administrativ-teritoriale sau după caz, de către asociații de dezvoltare intercomunitară, în cazul terenurilor proprietate publică sau privată a statului prevăzute la art.2 din Legea nr.268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările şi completările ulterioare și la art.3 lit.a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr.18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.86/2014, cu modificările şi completările ulterioare se acordă autorităților publice locale/asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora, pe bază de convenție, în mod direct, pe o durată de maxim 49 de ani, un drept de superficie cu titlu oneros asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului cu destinație agricolă. Condițiile financiare pentru acordarea dreptului de superficie cu titlu oneros se aprobă de 56 Comitetul de Privatizare Concesionare și Arendare la propunerea Agenției Domeniilor Statului

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.