România face un pas decisiv pentru infrastructură: Ministerul Transporturilor a anunțat atribuirea contractului pentru Drumul Expres Focșani–Brăila, o investiție uriașă de peste 4,29 miliarde lei. Proiectul de 73,5 km, cu 57 de poduri și viaducte și 6 noduri rutiere, va conecta Autostrada Moldovei (A7) cu Podul de la Brăila și Dobrogea, fiind cel mai lung tronson de mare viteză contractat vreodată printr-un singur lot în România.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a atribuit oficial contractul pentru realizarea Drumului Expres Focșani–Brăila. Proiectul a fost câștigat de Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Arcada Company, care a venit cu o ofertă de 4,29 miliarde lei (fără TVA).
Drumul va avea 73,5 km și va fi construit într-un singur lot – un record pentru infrastructura rutieră din România, fiind cel mai lung tronson atribuit printr-un contract unic.
Durata contractului este de 6 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
Ce include Drumul Expres Focșani–Brăila
Proiectul este impresionant prin complexitate:
57 de poduri și viaducte
6 noduri rutiere (inclusiv legătura cu A7 și cu Podul de la Brăila)
2 parcări de scurtă durată
un spațiu de servicii cu benzinărie și zonă de alimentație publică
Astfel, noul drum expres va lega Autostrada Moldovei (A7) de Podul peste Dunăre de la Brăila și de Drumul Expres Brăila–Galați, continuând conexiunile spre Tulcea și Constanța.
„Un drum absolut necesar pentru Moldova”
Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța încă din iunie 2024 că drumul este vital pentru descărcarea traficului din Moldova către Dobrogea:
„Este un drum absolut necesar care va face descărcarea de pe toată Moldova pe podul de la Brăila și va merge spre Constanța, Tulcea–Constanța”, declara Grindeanu.
Pe 17 septembrie 2024, același ministru preciza că termenul-limită pentru depunerea ofertelor era 28 octombrie 2024, cu o valoare estimată de 5,3 miliarde lei și un termen maxim de 42 de luni pentru finalizare.
Finanțarea și importanța strategică
Drumul este finanțat prin Programul Transport 2021–2027 și Bugetul de Stat.
Ministrul Ciprian Constantin Șerban a subliniat că proiectul reprezintă „un pas uriaș pentru infrastructura rutieră din România și pentru dezvoltarea regiunii”.
Drumul Expres Focșani–Brăila nu este doar o șosea rapidă, ci o investiție strategică ce va transforma regiunea Moldovei într-un hub conectat direct la Dobrogea și Marea Neagră. Cu cel mai lung tronson de mare viteză contractat vreodată și investiții de miliarde, proiectul are potențialul să devină „nodul României” în rețeaua de transport.
Comentează