Dunărea, sub lupa UE: Soluții pentru cele 12 puncte critice de navigație

Autor: Diana Pană

Publicat: 07-11-2025 04:00

Article thumbnail

Sursă foto: Pixabay

Agenția Executivă pentru Explorarea și Întreținerea Fluviului Dunărea (AEEIFD) din Bulgaria a găzduit o întâlnire de lucru cu coordonatorii a două coridoare strategice de transport europene – Rin-Dunăre și Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee, relatează publicația Dunav Most, citată de Rador Radio România.

La eveniment au participat Margarida Marques, coordonatoarea coridorului Rin-Dunăre, și Mario Mauro, coordonatorul coridorului Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee, alături de reprezentanți români și instituții bulgare din domeniul transporturilor. Scopul principal al întâlnirii a fost discutarea provocărilor comune și a progreselor în implementarea proiectelor de transport cu finanțare europeană.

Proiecte-cheie pentru navigația pe Dunăre

Directorul executiv al AEEIFD, inginerul Ivelin Zanev, a prezentat stadiul a două inițiative majore pentru modernizarea navigației pe Dunăre. Primul, proiectul DISMAR, finanțat prin programul INTERREG România – Bulgaria, vizează realizarea unui sistem comun de monitorizare și gestionare a indicatoarelor de navigație.

„Au fost livrate peste 2.000 de indicatoare de coastă și o parte din indicatoarele de navigație plutitoare. De asemenea, a început construcția celor două nave neautopropulsate pentru deservirea semnalizării de coastă – câte una pentru partea bulgară și cea română”, a precizat AEEIFD. Sistemul va contribui la crearea unei infrastructuri integrate pentru secțiunea comună a Dunării.

dunare Soluție inovatoare pentru navigația în zona Insulei Vardim

Un alt punct central al discuțiilor a vizat proiectul FAIRway Danube II, finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). În cadrul acestuia, a fost lansată o activitate pilot care presupune amplasarea unei barje special adaptate pentru direcționarea fluxului de apă în zona Insulei Vardim – una dintre cele mai dificile sectoare de navigație din partea bulgară a fluviului.

Această soluție tehnică este menită să îmbunătățească condițiile de adâncime pentru vasele comerciale și să reducă riscurile navigației în perioadele cu nivel scăzut al apei.

FAST Danube 2 și noul pod Ruse–Giurgiu

Reprezentantul român Romeo Soare a prezentat stadiul proiectului FAST Danube 2, menit să rezolve problemele de navigație în 12 secțiuni critice ale Dunării. Procedurile pentru monitorizarea impactului asupra mediului sunt în desfășurare, iar semnarea contractelor de construcție este estimată pentru mijlocul anului 2026.

Proiectul va asigura condiții optime de navigație pe fluviu timp de aproximativ 340 de zile pe an și va îmbunătăți întregul coridor european Rin–Dunăre.

Tot în cadrul întâlnirii, oficialii români și bulgari au discutat despre necesitatea construirii unui nou pod între Ruse și Giurgiu, în paralel cu lucrările de reabilitare a actualului Pod al Prieteniei.

La reuniune au participat și secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Horațiu Cosma, precum și reprezentanți ai Companiei Naționale pentru Infrastructură Feroviară din Bulgaria și ai Agenției pentru Infrastructură Rutieră.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri