Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Episcopul Tulcii a pomenit victimele celui mai mare accident din istoria navigației românești

basilica.ro
Preasfinţitul Părinte Visarion

Preasfințitul Părinte Visarion a oficiat miercuri Sfânta Liturghie la Biserica Sf. Nicolae din Grindu, județul Tulcea. Slujba a fost urmată de cea a parastasului pentru victimele accidentului naval din 10 septembrie 1989.

Cu 32 de ani în urmă, nava de pasageri Mogoșoaia s-a scufundat în câteva minute la Cotu Pisicii, după coliziunea cu un vas bulgăresc.

În cea mai mare tragedie din istoria navigației române au murit 200 de oameni.

Nu a existat nicio familie din satul Grindu care să nu-și piardă un om în acest accident.

În a doua parte a zilei, Episcopul Tulcii a vizitat șantierul Mănăstirii Dinogeția.

Mănăstirea are ca hram principal Izvorul Tămăduirii și este situată în cuprinsul Protoieriei Niculițel.

În urmă cu 30 de ani, din portul Galaţi pleca, spre Grindu, pentru ultima dată, nava "Mogoşoaia". La bord se aflau 246 de pasageri şi nouă membri ai echipajului. 10 septembrie 1989 a marcat cea mai mare catastrofă navală din istoria României. Peste ani, tragedia avea să rămână cunoscută sub denumirea de "cursa morţii".

Pentru pasagerii urcaţi pe "Mogoşoaia" duminica de 10 septembrie era o zi ca oricare alta. Mulţi dintre ei făcuseră acelaşi drum, la bordul aceluiaşi vas, de zeci, poate de sute de ori. Erau pescari, săteni din Grindu, angajaţi din docuri, navetişti care mergeau de la muncă acasă. Printre pasageri se aflau şi câteva familii care se întorceau de la o nuntă. Pentru cei mai mulţi dintre ei, acesta avea să fie un drum fără întoarcere, notează Ziarul de Iași.

La scurt timp după manevrele de ieşire din port, puţin după ora 8,00, la „Cotul Pisicii”, nava „Mogoşaia” a fost lovită în plin de convoiul bulgăresc format din împingătorul „Petar Karanicev” şi din şase barje. Ulterior s-a aflat că echipajul de pe convoi sărbătorise toată noaptea, cu alcool din belşug, ziua naţională a Bulgariei. Deşi nava românească avea semnalele acustice pornite, ceaţa deasă care plutea deasupra apei redusese foarte mult vizibilitatea.
Impactul a fost nimicitor pentru „Mogoşoaia”. Nava a fost înghiţită de Dunăre, în doar câteva minute. Doar 16 persoane aflate la bordul navei au reuşit să se salveze.

"Se vorbeşte de 223 de morţi dintre cei - oficial - 246 de pasageri urcaţi la bord pe 10 septembrie 1989 şi de nouă membri ai echipajului pieriţi odată cu nava lor, din cei zece. Pasagerii cu bilet în regulă şi-au plătit trecerea Styxului în bani mărunţi, în lei. Unii, navetişti, se întorceau de la munca din Galaţi la Pisica, astăzi comuna Grindu, alţii fuseseră la o nuntă. Unii soţi s-au certat şi doar unul a plecat, pe vecie, alţii au fost disperaţi că au pierdut vaporul dimineaţă. M-a emoţionat profund povestea unei fetiţe, înecată şi ea, îngăduită sus la timonerie, să vadă şi ea ce frumoasă e Dunărea noastră… A rămas de răspovestit norocul incredibil al unui copil de cinci ani, salvat doar pentru că s-a ţinut de un bidon gol din plastic, căruia tatăl îi ceruse să nu-l lase din mână."

Vestea că „Mogoşoaia” s-a scufundat a căzut ca un trăsnet. Sute de familii au fost îndoliate. Autorităţile le-au chemat în port pe rudele victimelor, pentru a recunoaşte cadavrele. Pentru oameni, şocul provocat de vederea cadavrelor celor dragi a fost inimaginabil. După o reţetă bine cunoscută, autorităţile comuniste au încercat să muşamalizeze catastrofa de pe Dunăre. În presă, la rubrica de „Fapt divers”, au fost publicate câteva rânduri. Dimensiunile tragediei au fost însă atât de mari încât, pur şi simplu, nu au putut fi stăvilite.

Scufundarea navei „Mogoşoaia” a rămas în istorie drept cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei pe Dunăre. Pierderea a 239 de suflete a rămas o rană deschisă, iar evenimentele de acum 29 ani s-au păstrat în memoria colectivă la fel de cutremurătoare ca şi cum ar fi fost ieri. "Mogoşoaia" mai fusese implicată în accidente navale. Primul dintre acestea a avut loc pe 27 octombrie 1982, când nava a intrat în coliziune cu nava sovietică „Volga“. Al doilea accident s-a petrecut în 1988, în timpul unei acostări la pontonul din localitatea Grindu. Primele două accidente s-au soldat doar cu pagube materiale semnificative.

Fără repercusiuni majore pentru vinovaţi

Vinovat de producerea catastrofei a fost declarat Gheorghi Petrov Anghelovski, comandantul împingătorului bulgăresc. El a fost arestat în aceeaşi lună, a executat două luni la închisoare, după care a fost extrădat în Bulgaria. Acolo, nu a mai stat nicio zi la puşcărie. În anul 1993, Justiţia din România l-a condamnat în lipsă pe Gheorghi Petrov Anghelovski la zece ani de închisoare pentru distrugere, motivând că nu a respectat regulile de navigaţie şi că manevra efectuată de acesta a provocat scufundarea navei-pasager "Mogoşoaia".

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.