Un grup de escroci prezumtivi din Brazilia, care foloseau reclame pe Instagram conţinând deep-fake-uri cu supermodelul Gisele Bundchen şi cu alte celebrităţi, par să fi obţinut încasări de milioane de dolari prin intermediul unor fraude online, potrivit anchetatorilor din cadrul Poliţiei braziliene, informează Reuters, potrivit Agerpres.
Autorităţile din Brazilia au arestat patru suspecţi implicaţi în această înşelătorie în această săptămână şi au îngheţat active în cinci state într-o anchetă care a descoperit peste 20 de milioane de reali (3,9 milioane de dolari) în fonduri suspecte identificate de Agenţia federală de combatere a spălării de bani (COAF).
Operaţiunea marchează una dintre primele încercări ale Braziliei de a contracara utilizarea crescândă a instrumentelor de inteligenţă artificială (AI) pentru a manipula imagini şi videoclipuri ale unor celebrităţi în scopul realizării unor fraude online. Curtea Supremă a Braziliei a dispus în iunie 2025 că platformele reţelelor de socializare pot fi trase la răspundere pentru reclamele frauduloase publicate de utilizatori dacă acestea nu acţionează rapid pentru eliminarea conţinuturilor în cauză, chiar şi fără o hotărâre judecătorească.
Grupul Meta, care deţine Instagram, a transmis că politicile sale interzic "reclamele care utilizează într-o manieră înşelătoare personalităţi publice pentru a încerca să înşele oamenii" şi a precizat că elimină astfel de reclame "atunci când acestea sunt detectate". Compania americană a declarat într-un comunicat de presă că dispune de "sisteme specializate pentru detectarea 'momelilor' cu vedete, investeşte masiv în echipe de revizuire instruite, oferă sfaturi pentru evitarea înşelătoriilor şi pune la dispoziţie instrumente pentru raportarea potenţialelor încălcări ale legii".
Un purtător de cuvânt al echipei manageriale a modelului Gisele Bundchen le-a recomandat clienţilor să dea dovadă de precauţie atunci când observă reduceri neobişnuite în reclame în care apar celebrităţi, să verifice autenticitatea ofertelor pe site-urile şi conturile oficiale ale brandurilor şi ale vedetelor şi să raporteze potenţialele fraude către autorităţi.
Ancheta anunţată în această săptămână de investigatorii din Poliţia statului brazilian Rio Grande Do Sul a început în august 2024 după ce o victimă a raportat că a fost înşelată de o reclamă pe Instagram care arăta un videoclip modificat cu Gisele Bundchen care promova un produs pentru îngrijirea pielii.
O altă reclamă a utilizat imaginea supermodelului brazilian pentru a promite cadouri constând în valize, iar cumpărătorii au plătit taxe de transport pentru obiecte care nu au ajuns niciodată la destinaţie.
"Am identificat că grupul infracţional a realizat o serie de alte escrocherii, implicând deepfake-uri cu alte celebrităţi şi platforme false de pariuri", a declarat Eibert Moreira Neto, directorul diviziei de combatere a infracţionalităţii cibernetice din statul Rio Grande do Sul.
Investigatorii au formulat acuzaţii de spălare de bani şi fraudă online. Ei au remarcat că majoritatea victimelor au pierdut sume mici de bani, de obicei sub 100 de reali (19 dolari), şi nu au raportat infracţiunile.
"Acest fapt a creat o situaţie perversă, în care infractorii se bucurau de un fel de 'imunitate statistică'. Ştiau că majoritatea oamenilor nu îi vor denunţa, aşa că au acţionat pe scară largă fără nicio teamă", a declarat Isadora Galian, de la aceeaşi divizie de combatere a infracţionalităţii cibernetice.
Comentează