Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

EXCLUSIV DOCUMENT Activitatea infractionala a baronului PNL de Brasov/ surse

DNA
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Brașov au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, începând de la data de 06.10.2014, a inculpaților: 

CĂNCESCU ARISTOTEL ADRIAN, președinte al Consiliului Județean Brașov, în sarcina căruia s-au reţinut infracţiunile concurente de: 
-luare de mită, 
-trafic de influență, 
-cinci infracțiuni de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, 
-instigare la tentativă la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. 

ISPAS RADU PETRU, administrator public al județului Brașov, în sarcina căruia s-au reţinut în concurs: 
- trei infracțiuni de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, 
- instigare la tentativă la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. 

BÂGIU GABRIEL, administrator al SC RAMB SISTEM SRL Braşov, în sarcina căruia s-au reţinut în concurs două infracțiuni de complicitate la abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. 

Din ordonanţele de reţinere întocmite de procurori a reieşit că, în cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt: 

Obiectul dosarului îl reprezintă fapte desfășurate în perioada noiembrie 2006 – noiembrie 2014, fiind legate de activitatea inculpaţilor Căncescu Adrian Aristotel, preşedintele al Consiliului judeţean Brașov şi Ispas Radu Petru, administrator public Consiliul Județean Brașov, care şi-au folosit funcția publică de autoritate locală pentru interesele proprii și ale firmelor SC Gotic SA și SC Ramb Sistem SRL, respectiv ale persoanelor care reprezentau aceste firme de casă, Pascu Ioan și Bîgiu Gabriel. Aceste două firme dețineau cvasi – totalitatea contractelor derulate cu CJ Brașov, întrucât le erau acordate preferențial, prin încredințare directă, ca urmare a dispoziției inculpatului Căncescu Andrei Aristotel. 

Concret, în perioada 2006 -2007, în urma desfăşurării procedurilor de achiziţie publică –licitaţie deschisă, Consiliul Județean Brașov, reprezentat de inculpatul Aristotel Căncescu, a încheiat două contracte cu societatea comercială Gotic SA Brașov, declarată câştigătoare a licitaţiilor, reprezentată de inculpatul Diniță Ion, în calitate de director general. 
Aceste contracte aveau ca obiect întreținerea, reparația și salubrizarea drumurilor județene (contractul de achiziţii publice nr. 69/20.09.2007) și execuția, finalizarea și întreținerea drumului Rupea – Racoș (contractul de achiziţii publice nr. 8798/10.11.2006). 
Contractul de concesiune nr. 69/20.09.2007 - privind lucrările de întreţinere, reparaţii şi salubrizare a drumurilor judeţene din Braşov (întreţinere şi salubrizare în sezonul rece – deszăpeziri precum şi întreţinerea şi reparaţii pe timp de vară) a fost încheiat pe o perioadă de 6 ani, având o valoare totală de 9.724.823.3 lei cu TVA (8.180.523,78 lei plus TVA). 
Deși în cuprinsul documentului nu erau prevăzute modalități concrete de modificare a prețului contractului de achiziţie publică, acesta a fost modificat de cinci ori, în perioada 2008-2012. 
Urmare a acestor majorări nelegale, valoarea totală a contractului s-a mărit de 10 ori, respectiv a ajuns la suma de 101.750.482,28 lei cu TVA, față de valoarea inițială de 9.724.823,30 lei cu TVA
Actele adiționale au fost semnate de inculpaţii Căncescu Aristotel Adrian, Cirică Emil și suspecții Aurelia Popescu, Băncilă Dănuţ, Mariana Tihărău, din partea Consiliului Județean Brașov, iar din partea firmei Gotic SA de către inculpatul Diniță Ion. 
Același lucru s-a întâmplat și în cazul celui de-al doilea contract, în valoare de 14.064.497,52 lei cu TVA, prețul acestuia fiind modificat prin trei acte adiționale, în perioada 2008-2010, semnate de inculpații Căncescu Aristotel Adrian și Ispas Radu, precum și de suspecții, Aurelia Popescu, Mariana Tihărău, Claudia Crăciun, Emilia Iordan, Nicolaie Sacuiu, iar din partea firmei Gotic SA de către inculpatul Diniță Ion. 
Deşi lucrările au început efectiv abia în martie 2007, cu altă tehnologie decât cea prevăzută în documentaţia achiziţiei publice, au fost întocmite situaţii de lucrări de către constructorul SC GOTIC SA, care au fost apoi facturate de constructor și achitate de Consiliul Judeţean Braşov la nivelul sumei de 1.012.612,16 lei cu organizare de șantier şi TVA. 
Facturile au fost plătite prin ordine de plată semnate de inculpatul Căncescu Aristotel, iar din înscrisurile depuse la dosar de Consiliul Judeţean a rezultat că la decontarea acestor sume de bani au stat situaţii de lucrări semnate de suspectul Boţoman Ioan, în calitate de diriginte de șantier şi rapoarte de activitate lunară întocmite de aceeași persoană şi apoi vizate de directorul D.A.D.P., suspectul Costea Viorel. Aceste rapoarte atestau date neconforme realităţii în ceea ce priveşte felul şi cantitatea lucrărilor/materialelor presupus folosite. 
În vara anului 2007, inculpatul Căncescu Aristotel Adrian, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean şi pentru a-l favoriza pe inculpatul Diniţă Ion, a iniţiat un proiect de hotărâre de consiliu pentru alocarea sumei de 2.900.000 lei, pentru lucrări în realitate neefectuate, prezentând date nereale consilierilor pe care i-a convins astfel să adopte hotărârea respectivă. 
Ulterior, pentru a da o aparenţă de legalitate deciziei luate, inculpatul a convocat comisia de negociere, compusă din inculpatul Cirică Emil suspecții Pascu Mihai Lucian, Mone Mariana, Costea Viorel și Gherghe Mircia, care au decis conform voinţei sale. Inculpatul Căncescu Aristotel Adrian a semnat procesul-verbal întocmit de comisie, iar apoi a dispus decontarea respectivelor sume, cu consecinţa prejudicierii UAT Judeţul Brașov. 
Imediat după atribuirea către SC GOTIC SA a contractului de achiziţii publice nr. 8798/10.11.2006, au fost virate, cu titlu de servicii publicitate şi reclamă, în perioada 15 noiembrie 2006 – 29 iunie 2007, importante sume de bani ce au totalizat 384.750 lei, către SC CANARIS SRL, societate deţinută de Căncescu Aristotel Adrian. 
Prejudiciul total cauzat bugetului Consiliului Județean Brașov prin achitarea în mod nelegal a unor sume aferente lucrărilor executate de SC GOTIC SA ca urmare a derulării contractelor nr. 8789/10.11.2006 și nr. 69/20.09.2007, este de 32.983.878,71 lei cu TVA, echivalentul a 7.672.228,32 euro

În perioada 2007 - 20082007 între Consiliul Judeţean Braşov şi SC Ramb Sistem SRL, administrată de inculpatul Bâgiu Gabriel au fost încheiate contractele cu nr. 638/29.01.2007 pentru realizarea investiţiei „Reabilitare, amenajare refuncţionalizare Complex de agrement Tâmpa”, în valoare de 8.082.044,56 lei și 56/4266 în valoare de 1.739.762,10 lei privind realizarea investiţiei „Amenajare suprafeţe de joc - terenuri sportive la Liceul Andrei Şaguna”. 
Contractul cu nr. 638/29.01.2007, a fost semnat, din partea județului Brașov, de inculpatul Căncescu Aristotel și de suspecta Popescu Aurelia,în calitate de director economic, inculpatul Emil Cirică, în calitate de director executiv DIUAT și suspecta Mariana Tiharău, suspectă. Deși la punctul 20 din contract referitoare la „ajustarea preţului contractului” s-a menţionat în mod expres că „nu se acceptă actualizarea valorii contractului”, acest document a fost suplimentat prin actul adiţional nr. 2/12.06.2008 cu încă 5.577.621,90 lei. 

Consiliul Judeţean Braşov, prin inculpații Căncescu Aristotel Adrian și Ispas Radu, împreună cu inculpatul Cirică Emil și suspectul Popa Mircea în calitate de diriginte de șantier, au validat şi au efectuat, în executarea celor două contracte, plăţi nejustificate în valoare cumulată de 664.180,54 lei (263.857,93 lei pentru primul contract şi 400.322,61 lei pentru cel de-al doilea). 
Plăţile sunt apreciate ca nejustificate, întrucât în ofertele depuse pentru ambele contracte grosimea stratului de cauciuc tip tartan folosit pentru terenurile de sport care trebuiau amenajate era de 10 mm, însă în realitate a fost folosit un strat de 4,5 mm, dar cu un strat mai gros de material adeziv. 
Decontul a fost făcut şi apoi plătit pentru preţul echivalent unui material cu o grosime de 10 mm, modificându-se corespunzător soluţia tehnică, pe baza unor documente emise de inculpatul Bâgiu Gabriel, care atestau date necorespunzătoare adevărului, privitoare la proprietățile materialelor folosite pentru cele două șantiere,. 
În continuare, inculpatul Căncescu Aristotel Adrian, în încercarea de a evita angajarea răspunderii personale pentru prejudiciile cauzate prin aceste contracte de achiziţii publice, i-a pretins inculpatului Bâgiu Gabriel să restituie suma de bani obţinută nelegal prin cele două contracte derulate de Ramb Sistem SRL (664.180,54 lei), promiţându-i în schimb că îşi va folosi influenţa reală pe care o are asupra comisiei de licitaţie, pentru a-i determina pe membrii acesteia să atribuie contractul de achiziţii publice vizând renovarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Braşov firmei Ramb Sistem SRL (lucrare în valoare de aproximativ 20 de milioane lei). 
Deși în urma organizării licitației a fost desemnată o altă firmă câștigătoare, inculpatul Căncescu Aristotel a solicitat expres persoanelor din subordinea sa ca această licitaţie să fie adjudecată de SC RAMB SISTEM SRL. 
Ca urmare a solicitării inculpatului Căncescu Aristotel, transmisă prin suspectul Pascu Mihai Lucian şi inculpatul Ispas Radu, comisia alcătuită din suspecții Gherghe Mircia, Crăciun Claudia, Stănescu Lucica, Ștefăniuc Ioan, Iordan Emilia și Rădulea Andreea, deşi finalizase procedura, nu a mai înaintat raportul pentru aprobare. 
Mai mult, s-a întrunit din nou şi a renunţat la raport, căutând soluţii pentru invalidarea procedurii şi declararea câştigătoare a firmei Ramb Sistem SRL, deşi aceasta nu îndeplinea condiţiile de participare, iar oferta de preţ era, conform celor specificate chiar de comisie, prea mică în raport cu soluția tehnică, conformă, propusă de cealaltă firmă, pentru a putea fi considerată reală. 

Inculpaților și suspecților li s-a adus la cunoştinţă calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 și respectiv art. 307 Cod de procedură penală. 

Dosarul va fi înaintat Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu propunere de arestare preventivă faţă de inculpaţii CĂNCESCU ARISTOTEL ADRIAN şi BÂGIU GABRIEL

În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații. 

Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare aprobatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
********
stiripesurse.ro va prezinta aspecte foarte interesante din datele adunate de procurorii DNA care releveaza activitatea infractionala intensa a grupului format de baronul PNL de Brasov, Aristotel Cancescu (presedinte CJ Brasov si presedinte al PNL Brasov).
Alaturi de el in dosar sunt implicati si alti oficial locali, oameni de afaceri, dar si doi deputati: Daniel Zamfir, deputat PNL si Ion Dinita, deputat PC.
Iata cam ce activitate infractionala se desfasura la nivelul CJ Brasos si cum era mascata mita:

Anchetatorii au retinut faptul ca în perioada noiembrie 2006 – noiembrie 2014 de  inculpatul Căncescu Adrian Aristotel, preşedintele al Consiliului judeţean Brașov în legătură cu gestionarea bugetului CJ Braşov şi în special cu activitatea de achiziţii publice, pe care a desfăşurat-o în scopul a două firme de casă, de la care primea în schimb mită
În  activitatea infracţională, inculpatul s-a folosit de prerogativele funcţiei sale şi de  ajutorul altor suspecţi , dar în special de ajutorul  inculpatului Ispas Radu Petru, administrator public Consiliul Județean Brașov.
Ambii inculpaţi au  folosit funcția publică de autoritate locală pentru  interesele proprii și ale firmelor SC Gotic SA și SC Ramb Sistem SRL.
Aceste două firme dețineau cvasi –totalitatea contractelor derulate cu CJ Brașov, întrucât le erau acordate preferențial, prin încredințare directă contracte de către CJ Braşov, ca urmare a dispoziției inculpatului Căncescu Andrei Aristotel.
În raport cu probele administrate până în acest moment al urmăririi penale, în sarcina inculpatului Căncescu Andrei Aristotel s-au reţinut comiterea infracţiunilor de:
  • abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit - art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal cu aplicarea art. 309 Cod penal – 5 fapte;
  • luare de mită, prev. de art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea  78/2000trafic de influenţă, prev. de art. 291 Cod penal rap. la art. 6 din Legea 78/2000;
  • instigare la tentativă la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit prev. de art. 47 Cod penal rap. la art. 32 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal în final  cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal şi art. 5 Cod penal.
Iar în sarcina inculpatului Bagiu s-a reţinut comiterea infracţiunilor de:
-abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit - prev de art. 48 alin. 1 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 – 2 fapte, cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal şi art. 5 Cod penal;
Capitolul I :
I.1. Infracţiunile de abuz în serviciu  în dauna Consiliului Județean Brașov comise în favoarea SC RAMB SISTEM SRL, prin acordarea preferenţială a două contracte în 2007, 2008 firmă reprezentată de inculpatul Bîgiu Gabriel au fost posibile prin abuzul în serviciu exercitat de către inculpatul Căncescu Adrian Aristotel.
Din probele administrate până în acest moment al cercetărilor a rezultat  bănuiala rezonabilă că, în schimbul decontării abuzive a sumelor de bani în cuantum total de 664.180,54 lei către SC Ramb Sistem SRL, această societate ar fi realizat un teren de tenis la reședința președintelui Consiliului Județean Brașov situată în localitatea Râșnov (a se vedea probele de la filele…).Consiliul Judeţean(CJ) Braşov și SC RAMB SISTEM SRL Brașov au încheiat în perioada 2007 – 2008 contractele:
-nr. 638/29.01.2007 („Reabilitare, amenajare  refuncţionalizare Complex de agrement Tâmpa”, în valoare de 8.082.044,56 lei, suplimentată prin act adiţional cu încă 5.577.621,90 lei) pentru care în realitate datorită acțiunii infracționale abuzive a inculpatului Căncescu Adrian Aristotel s-a achitat din bugetul public al Consiliului Județean Brașov suma de  263.857,93 lei, ce reprezintă plată nejustificată;
- nr.56/4266/05.05.2008 (privind realizarea investiţiei „Amenajare suprafeţe de joc  - terenuri sportive la Liceul Andrei Şaguna”, în valoare de 1.739.762,10 lei  pentru care în realitate datorită acțiunii infracționale abuzive a inculpatului Căncescu Adrian Aristotel s-a achitat din bugetul public al Consiliului Județean Brașov suma de 400.322,61 lei ce reprezintă plată nejustificată;
În raport cu probele administrate până în acest moment al urmăririi penale, a rezultat că în derularea acestor două contracte, datorită practicilor infracționale bazate pe rețeaua de interese ale inculpatului Căncescu Adrian Aristotel, acesta a dispus validarea și plata nejustificată de către Consiliul Județean Braşov a sumei în valoare cumulată de 664.180,54 lei (263.857,93 lei pentru primul contract şi 400.322,61 lei pentru cel de-al doilea).
Probele administrate în cauză, până în acest moment al urmăririi penale, au relevat că în ambele contracte ofertele depuse de SC RAMB SISTEM SRL Brașov pentru grosimea stratului de tartan  pe care urma să-l folosească a fost de 10 mm,dar  în realitate această firmă a  folosit un strat de doar 4,5 mm și un strat mai gros de material adeziv, decontul fiind  însă făcut şi apoi plătit pentru preţul echivalent unui material cu o grosime de 10 mm.
Concret, SC Ramb Sistem SRL a achiziţionat „pardoseală cauciuc sport flex impronta foca grosime 4,5 mm” (în total 3.554 mp) de la furnizorul SC MONDEGO CONTRACT SRL Bucureşti, la preţul unitar de 74,83 lei/mp (pentru primul contract) şi respectiv 80,31 lei/mp (pentru al doilea contract), însă decontarea a fost efectuată pentru materialul „sol cauciuc 10 mm tip Tartan”, la o valoare de 132,40 lei/mp.
În plus, SC Ramb Sistem SRL a achiziţionat „adeziv poliuretanic” de la SC KARISMA RESURSE SRL București,  2.080 kg la prețul de 22,28 lei/kg pentru primul contract și 3.458 kg la prețul de 22,28 lei /kg pentru al doilea contract, iar la decontare au fost depuse documente justificative pentru un preț de 42,36 lei/kg (deci dublu).
Practicile infracționale  pe baza cărora inculpatului Căncescu Adrian Aristotel a avizat și dispus efectuarea plății sumei totale de 664.180,54 leinejustificată și nedatorată de către instituția pe care o conduce , respectiv Consiliul Județean Brașov s-au bazat pe facilitarea activității sale infracționale de către persoanele din conducerea Consiliului Județean care au avizat documentațiile depuse de firma Ramb Sistem SRL, reprezentată de inculpatul Bîgiu Gabriel și au efectuat plata fără a verifica conformitatea materialelor folosite și propuse pentru decontare și a costurilor aferente. Conivența infracțională a acestora cu președintele Consiliului Județean rezultând din probele administrate , de altfel aceste persoane sunt cercetate în prezenta cauză şi până în acest moment al cercetărilor au calitatea de suspecţi.
Din probele administrate până în acest moment al cercetărilor a rezultat  bănuiala rezonabilă  că în schimbul atribuirii acestor două contracte și al decontării abuzive a sumelor de bani în cuantum total de 664.180,54 lei pretinse de SC Ramb Sistem SRLaceastă societate ar fi realizat, din același material un teren de tenis la reședința președintelui Consiliului Județean Brașov situată în localitatea Râșnov.( a se vedea probele de la filele…).
Probele administrate în cauză au relevat că acest prejudiciu cauzat Consiliului Județean Brașov, respectiv județului Brașov (și care reprezintă totodată folos necuvenit obținut  de SC Ramb Sistem SRL) a fost identificat și de auditorii Curții de Conturi,urmare controlului efectuat încă din anul 2011, şi a fost concretizat prin  măsurile dispuse prin deciziile nr. 13/07.01.2011, nr. 38/18.07.2013 şi nr. 43/05.08.2013 emise de Camera de Conturi Braşov,prin care s-a dispus recuperarea prejudiciului produs bugetului judeţului Braşov datorită plăţilor nedatorate efectuate către SC RAMB SISTEM SRL Braşov a sumei de664.180,54 lei .
Dar, aşa cum rezultă din probele administrate  măsurile dispuse de  Camera de Conturi Braşov atât în 2011, cât și în 2013(prin deciziile nr. 13/07.01.2011, nr. 38/18.07.2013 şi nr. 43/05.08.2013 emise de Camera de Conturi Braşov) nu au fost aduse la îndeplinire de conducerea CJ Brașov, respectiv de către inculpatul CĂNCESCU ADRIAN ARISTOTEL, în calitate de președinte al Consiliului Județean.
Dimpotrivă, inculpatul CĂNCESCU ADRIAN ARISTOTEL a tergiversat, nu s-a conformat dispozițiilor și, mai mult, în realizarea rezoluției infracționale abuzive a desfășurat o gamă variată de acte materiale, menite să-i  asigure acestuia cât și reprezentanților firmei SC RAMB SISTEM SRL un cadru, un suport bănesc, pentru ca în situaţia în care totuşi va fi nevoită acea firmă să achite suma încasată necuvenit  664.180,54 lei de la CJ să o achite tot din bani proveniţi ilegal de CJ.
Este relevant în ansamblul cauzei faptul că, datorită neconformării măsurilor dispuse de Camera de Conturi Braşov, Curtea de Conturi a formulat sesizare la DNA. În această situaţie, datorită probabil temerii că cercetările efectuate vor determina descoperirea adevărului în raport cu suma de 664.180,54 lei achitată nelegal şi din dispoziţia preşedintelui CJ Braşov, inculpatul Căncescu a intensificat demersurile şi a încercat să identifice o altă posibilitate de a-i oferi preferenţial un nou contract cu CJ firmei favorite SC RAMB SISTEM SRL.
Rezultă cu evidenţă că interesele ilicite îl legau puternic de această firmă, aşa încât în mod rezonabil se poate susţine că plata sumei 664.180,54 lei  în plus din bugetul public a fost determinată de faptul că a beneficiat de terenul de tenis construit de această firmă.
De altfel, probatoriul administrat până în acest moment al cercetărilor a relevat că inculpatul avea ca modalitate de încasare a mitei folosirea SC CANARIS SRL(un TV local, şi sub formă de publicitate sau urări de sărbători încasa de la firme mită) ca paravan şi ca locaţie în care preşedintele Consiliului Judeţean Braşov negocia „infracţional” contracte care au determinat de-a lungul anilor plaţi nejustificate de către Consiliul Județean Braşov.
Astfel, există indicii rezultate din probele administrate până în acest moment al cercetărilor conform cărora între președintele Consiliului Județean, inculpatul CĂNCESCU ADRIAN ARISTOTEL, SC RAMB SISTEM SRL,şa, SC CANARIS SRL (societate deţinută de Căncescu Aristotel, locaţie folosită de acesta pentru „negocierea” contractelor de achiziţii publice) există o strânsă legătură infracțională asupra controlului plăților nelegale din bugetul public și mascării situaţiei reale a lucrărilor efectuate şi care au fost decontate nelegal, precum şi asupra activităţii în curs de desfăşurare vizând atribuirea nelegală a contractului de achiziţii publice în favoarea SC RAMB SISTEM SRL.
În scopul realizării acestor ,,favoruri abuzive,,  se folosea de persoane din instituţia pe care o conduce dar şi de persoane cu funcții importante în Consiliul Județean, dar și politicieni, care la un semn al acestuia s-au conformat fără rezerve pentru a-l sprijini în demersul infracţional şi care fac obiectul cercetărilor în prezenta cauză, însă faţă de unii cercetările sunt în faza incipientă iar pentru parlamentar  până la solicitarea şi obţinerea avizelor cercetărilor nu pot fi continuate.
Sprijin substanţial au acordat şi suspecţii:
vicepreședintele Pascu Lucian Mihai, care este cercetat pentru comiterea infracţiunilor de:abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit prev de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal, cu aplicarea art. 5 Cod penal; instigare la tentativă la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit prev. de art. 47 Cod penal rap. la art. 32 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal în final cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal;
deputatul Diniță Ioan cercetat pentru comiterea infracţiunilor de:abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în forma complicității, prev. de art. 48 alin. 1 Cod penal rap. la  art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal cu aplicarea art. 309 Cod penal – 2 fapte;  abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în forma complicității - prev de art. 48 alin. 1 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal ; dare de mită prev. de art. 290 Cod penal rap. la art. 6 din  Legea 78/2000 în final toate cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal şi art. 5 Cod penal;
Costea Viorel cercetat pentru comiterea infracţiunilor de:abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, prev de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal – 2 fapte, cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal şi art. 5 Cod penal;
Bîgiu Gabriel cercetat pentru comiterea infracţiunilor de:abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit - prev de art. 48 alin. 1 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 – 2 fapte, cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal şi art. 5 Cod penal;
Cronologia evenimentelor relevă elemente probatorii de netrecut privitoare la contribuția infracțională a acestora la săvârșirea faptelor de corupție repetitive  și dezvăluind tabloul unei conivențe totale a celor care aveau atribuții  executive în conducerea Consiliului Judeţean Braşov sau care la nivel central reprezentau judeţul Braşov.
Dialogurile purtate denotă o prudență a acestora, iar cele mai multe acţiuni infracţionale au fost derulate în mod sistematic de către inculpatul Căncescu Adrian Aristotel, care a încercat până la intervenţia autorităţilor judiciare prin prezenta acţiune şi cu sprijinul persoanelor din CJ ca, în mod fraudulos să acopere abuzurile comise în legătură cu decontarea nejustificată și necuvenită a sumei de 664.180,54 lei către SC RAMB SISTEM SRL Braşov, oferindu-i un alt contract în valoare de 19 milioane euro, prin înlăturarea practic nelegală şi abuzivă a firmei care câştigase licitaţia, aşa cum se va arăta în cele ce urmează.
Modalitatea infracțională folosită a constituit-o, așadar, atribuirea, de asemenea abuzivă, de noi contracte de achiziţii publice/execuţie lucrări aceleiaşi societăţi comerciale SC RAMB SISTEM SRL Braşov de către Consiliul Judeţean Braşov, astfel încât tot din sume pe care le-ar fi încasat necuvenit de la Consiliul Judeţean Braşov să restituie, suma de 664.180,54 lei reținută de Camera de Conturi Braşov, ca fiind prejudiciu cauzat Consiliului Județean Brașov prin plata nejustificată a lucrărilor anterior descrise.
Din convorbirile telefonice şi în mediu ambiental interceptate până la acest moment, cu autorizarea prealabilă a instanţei, a rezultat faptul că inculpatul Căncescu Adrian Aristotel a fost ajutat în demersul infracţional .
Semnificativă în acest sens este discuţia în mediu ambiental purtată la data de 02.09.2014 de vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov,inculpatul Pascu Mihai Lucian cu numitul „Dan”, identificat ca fiind deputatul Zamfir Daniel Cătălin, în care primul îi relatează intenţiile preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov pentru a scăpa de eventuala răspundere penală prin acoperirea prejudiciilor cauzate prin contractele de lucrări anterioare.( a se vedea….filele…)
De asemenea, în aceeaşi încercare de recuperare a prejudiciilor prin atribuiri în continuare de lucrări în mod abuziv, cu nerespectarea legii în materia achiziţiilor publice, din dispoziţia preşedintelui Consiliului Județean Brașov inculpatul Căncescu Adrian Aristotel, vicepreşedintele Pascu Mihai Lucian a avut mai multe întâlniri cu deputatul Diniţă Ion, pentru a-l determina să accepte noi contracte cu condiţia ca o parte din bani să fie returnaţi pentru recuperarea prejudiciilor din contractele anterioare.
Astfel,  convorbirile interceptate dovedesc că decontarea lucrărilor efectuate de SC RAMB SISTEM SRL în așa numitul beneficiu al Consiliului Judeţean s-a făcut nelegal, lucrările fiind necorespunzătoare.
În plus, din convorbirilor telefonice/în mediu ambiental purtate de persoane din conducerea CJ Brașov, interceptate cu autorizația prealabilă a instanței  a rezultat că președintele CJ Brașov, inculpatul Căncescu Aristotel s-a întâlnit cu inculpatul Bâgiu Gabriel, persoana care controlează SC Ramb Sistem SRL, pentru a-l convinge să returneze sumele de bani încasate necuvenit în derularea celor două contracte de mai sus, promițându-i în schimb că firma Ramb Sistem SRL urmează să fie favorizată pentru a câștiga licitația pentru lucrarea de reabilitare a Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov, proiect finanțat de Consiliul Județean Brașov.
În acest sens, până în acest moment al cercetărilor au fost făcute deja demersuri pentru invalidarea ”raportului de proceduri”, în baza căruia comisia de licitație (alcătuită din Gherghe Mircia, Crăciun Claudia, Stănescu Lucica, Ștefăniuc Ioan, Iordan Emilia și Rădulea Andreea)  a stabilit câștigătoare asocierea SC Romliant Construct SRL Satu Mare – SC Coral SRL Tulcea, urmând ca acest contract să fie adjudecat de SC Ramb Sistem SRL în mod nelegal. Ca mod de acțiune, s-a recurs la numitul Țigănescu Relu, șef Serviciu de Verificare a Achizițiilor Publice  din cadrul DRGFP Brașov  (care trebuie să semneze la rândul său raportul procedurii de achiziție publică), iar acesta cu sprijinul numitei Ghiță Elena Ana, angajat al Unității pentru Coordonarea și Verificarea Achizițiilor Publice din Ministerul Finanțelor Publice va acționa pentru invalidarea raportului deja întocmit. Există de altfel date că UCVAP a notificat CJ Brașov cu privire la invalidarea raportului, fiind invocate așa-zise nereguli, fără a fi însă indicate și aspecte concrete în acest sens.
Astfel,
I.2. A rezultat de asemenea, din probele administrate faptul că, în aceeaşi manieră, acestei activităţi infracţionale i s-a adăugat şi o alta aflată în curs,stopată prin intervenţia autorităţilor având ca obiect încredinţarea abuzivă , ilicită a unui contract  cu o valoare de 19 milioane euro tot firmei SC Ramb Sistem SRL.
Astfel,  în prezent , inculpatul Căncescu Adrian Aristotel  se afla în derularea unor demersuri infracționale pentru ca licitația pentru lucrarea dereabilitare a Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov, proiect finanțat de Consiliul Județean Brașov , în valoare de 19 milioane euro ce fusese atribuită altei firme , să fie anulată, şi  prin exercitarea abuzivă a atribuțiilor de președinte al Consiliului Județean Brașov să impună drept câștigător nelegal pe SC Ramb Sistem SRL.
Sub acest aspect infracțional, până în acest moment al cercetărilor inculpatul Căncescu Adrian Aristotel a  făcut deja demersuri pentru invalidarea ”raportului de proceduri”, în baza căruia comisia de licitație (alcătuită din Gherghe Mircia, Crăciun Claudia, Stănescu Lucica, Ștefăniuc Ioan, Iordan Emilia și Rădulea Andreea)  a stabilit câștigătoare o altă firmă, urmând ca , potrivit demersurilor infracţionale ale inc Căncescu  acest contract să fie adjudecat de SC Ramb Sistem SRL în mod nelegal.
Interesul pentru scoaterea firmei câştigătoare era determinat de faptul că, parte din bani i se întorceau de la firma favorizată, SC Ramb Sistem SRL în propriul buzunar, în mod necuvenit şi prin prejudicierea bugetului CJ, fiind vorba deci de o mită mascată, sub acest aspect presupunerea rezonabilă rezultând din faptul că în celălalt contract maniera  aceasta a fost şi altfel nu ar exista nici o raţiune plauzibilă pentru care un preşedinte de consiliu judeţean să deruleze demersuri susţinute pentru invalidarea unei licitaţii organizate derulate de angajaţii instituţiei pe care o conduce, câtă vreme probele au demonstrat că încerca să găsească pretexte, deoarece era conştient că licitaţia fusese organizată corect.
Astfel, din probele administrate până în acest moment al urmăririi penale rezultă că președintele CJ Brașov, inculpatul Căncescu Adrian Aristotel a solicitat, în afara atribuțiilor funcției deținute, întrunirea din nou a Comisiei de licitație în data de 08.09.2014, scopul vizat fiind, așa cum am arătat, adjudecarea contractului respectiv, de către SC Ramb Sistem SRL.
Nu a reuşit întrunirea comisiei dar demersurile sale erau în derulare şi numai intervenția autorităților judiciare, şi  cercetările derulate consecvent pe parcursul celor aproximativ 6 luni de la începerea urmăririi penale in rem, inclusiv, perchezițiile domiciliare și audierile derulate pe parcursul zilei de 6.10.2014și cele care se află în curs au stopat practic această ultimă  activitate abuzivă , care ar fi avut un prejudiciu potenţial de 19 milioane lei în bugetul consiliului judeţean Braşov , şi de asemenea, cercetările au oferit un suport probator consistent  până în acest moment în raport cu celelalte acte materiale  infracţionale ale sale , coinculpaţilor şi complicilor.
Tot acest demers infracţional a fost derulat şi se afla în derulare, în sensul că inculpatul Căncescu Adrian Aristotel  desfăşura activităţi susţinute pentru a reuşi invalidarea licitaţiei, şi forţa întrunirea comisiei pentru ca prin decizia acesteia să şi creeze o acoperire a demersurilor infracţionale prin care avizase şi dispuse achitarea sumei de 664.180,54 lei reținută de Camera de Conturi Braşov, ca fiind prejudiciu cauzat Consiliului Județean Brașov prin plata nejustificată a lucrărilor anterior descrise.
De asemenea, probatoriul administrat până în această fază a urmăririi penale a relevat că inculpatul ISPAS RADU PETRU (administrator public al judeţului Braşov), dar şi CIRICĂ EMIL (director al Direcţiei investiţii, urbanism şi amenajarea teritoriului - DIUAT), COSTEA VIOREL (fost director al Direcţiei de administrare drumuri şi poduri – DADP), persoane aflate în anturajul preşedintelui Căncescu Aristotel   au  oferit sprijin acestuia pentru decontarea  nelegală şi pentru atribuirea nelegală a contractului de achiziţii publice în favoarea SC RAMB SISTEM SRL.
Mai mult, din probele administrate până în acest moment al urmăririi penale rezultă că președintele CJ Brașov, inculpatul  Căncescu Adrian Aristotel a solicitat, în afara atribuțiilor funcției deținute, întrunirea din nou a Comisiei de licitație în data de 08.09.2014, scopul vizat fiind, așa cum am arătat, adjudecarea contractului respectiv, în valoare de aproximativ 19 milioane de lei fără TVA, de către SC Ramb Sistem SRL.
Capitolul II: Infracţiunile de abuz în serviciu comise în dauna Consiliului Județean Brașov  de către inculpatul Căncescu Adrian Aristotel și în favoarea SC Gotic SA reprezentată prin director general inculpatul Diniță Ion.
Din actele de cercetare efectuate până la acest moment rezultă faptul că preşedintele Consiliului Judeţean, Căncescu Aristotel a oferit cu sprijinul și prin complicitatea vicepreședintelui CJ Brașov și a funcționarilor cu funcții de conducere din CJ Brașov, firmei SC Gotic SA contractele:
-nr. 8798/10.11.2006, încheiat de SC Gotic SA Braşov cu Consiliul Judeţean Braşov privind lucrările de reabilitarea DJ131C km 17+000 – 29+050  Racoş – Rupea;
-  nr. 69/20.09.2007 încheiat cu SC  Gotic SA și Consiliul Județean Brașov pentru reabilitarea sectorului de drum Augustin-Racoş-Şercaia;
Prejudiciul total cauzat bugetului Consiliului Județean Brașov prin achitarea în mod nelegal din dispoziția  abuzivă a inculpatului Căncescu Aristotel a unor sume aferente lucrărilor executate de SC GOTIC SA ca urmare a derulării contractelor nr. 8789/10.11.2006, privind lucrările de reabilitarea DJ131C km 17+000 – 29+050  Racoş - Rupea și nr. 69/20.09.2007, privind lucrările de întreţinere, reparaţii şi salubrizare a drumurilor judeţene din Braşov( întreţinere şi salubrizare în sezonul rece – deszăpeziri precum şi întreţinerea şi reparaţii pe timp de vară),  este de  32.983.878,71 lei cu TVA, echivalentul a 7.672.228,32 euro, așa cum rezultă din probele administrate, inclusiv din raportul specialistului DNA a întocmit un raport de constatare tehnico-ştiinţifică în care se concluzionează că: ………..fila nr………
Pentru stabilirea prejudiciului suferit de autoritatea publică prin actualizarea nelegală a preţului contractului, s-a dispus efectuarea unui raport de constatare tehnico-ştiinţifică de către expertul DNA, concluziile fiind că actualizarea prețului contractului nr. 69/2007 a fost nelegală, fiind încălcate dispoziţiile art. 97 alin. 1,2,3,4,5,6 din HG  925/2006, bugetul UAT Judeţul Brașov (Consiliul Județean Brașov) fiind prejudiciat prin achitarea în mod nelegal a sumei de 25.670.415,12 lei,  echivalentul a  6.054.343,18  euro (la cursul mediu de 4,24 lei/euro),  față de valoarea lucrărilor conform situațiilor de lucrări pentru perioada mai 2008 – decembrie 2012, sumă ce reprezintă, totodată, un folos material necuvenit pentru  SC GOTIC SA Brașov.
La încadrarea juridică, în condiţiile art. 311 Cod procedură penală, vor fi reţinute şi prevederile art. 309 Cod penal, având în vedere că fapta a produs consecinţe deosebit de grave, astfel cum sunt definite de art. 183 Cod penal.
Așadar, probele administrate până în acest moment al urmăririi penale, relevă că în ce priveşte infracţiunile de abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit prev. de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal, săvârşite în legătură cu modul în care au fost decontate şi plătite în baza contractului de achiziţii publice nr. 69/20.09.2007,în urma desfăşurării procedurii de achiziţie publică –licitaţie deschisăConsiliul Județean Brașov, reprezentat de preşedintele Căncescu Aristotel, a încheiat cu SC Gotic SA Brașov,  reprezentată de numitul Diniță Ion, director general, Contractul de concesiune nr. 69/20.09.2007 - privind lucrările de întreţinere, reparaţii şi salubrizare a drumurilor judeţene din Braşov (întreţinere şi salubrizare în sezonul rece – deszăpeziri precum şi întreţinerea şi reparaţii pe timp de vară), pe o perioadă de 6 ani.
În art. 18 din contract se prevede că preţurile se actualizează anual pe baza indicelui de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică, deşi autoritatea contractantă Consiliul Județean Brașov , nu a precizat în Caietul de sarcini întocmit pentru atribuirea “contractului de concesiune de lucrări publice pentru lucrările de întreținere curentă pe timp de vară, lucrările de întreținere curentă pe timp de iarnă a rețelei de drumuri județene din județul Brașov” și nici în anunțul de participare publicat în Monitorul Oficial al României, partea a VI-a nr. 263/ 08.11.2006, informații sau clauze
(3) În sensul prezentei hotărâri, pot fi asimilate situaţiilor excepţionale şi pot determina ajustarea preţului contractului următoarele:
a) modificări legislative, modificări ale normelor speciale privind modul concret de ajustare a prețului contractului de achiziție publică.
De asemenea, prețul convenit pentru îndeplinirea contractului nu este defalcat pentru întreaga perioadă de 6 ani prevăzută pentru realizarea lucrărilor, astfel încât nu este stabilită o valoare inițială a lucrărilor ce urmează a fi executate în baza contractului nr. 69/2007 care să poată fi actualizată ulterior.
În aceste condiţii actualizarea preţului, chiar cu indicele de inflaţie, este nelegală, având în vedere că potrivit art. 97 alin. 1 din HG  925/2006 prețul contractului de achiziție publică  este ferm, putând fi ajustat pentru restul rămas de executat numai în situațiile prevăzute de art. 97 alin. 2, 3 şi 4 respectiv:
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), preţul contractului de achiziţie publică poate fi ajustat, pentru restul rămas de executat, numai în cazul apariţiei unor împrejurări care lezează interesele comerciale legitime ale părţilor şi care, în mod obiectiv, nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului sau a acordului-cadru.
tehnice sau emiterea de către autorităţile locale a unor acte administrative, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului;
b) creşterea/diminuarea preţurilor elementelor constitutive ale ofertei care influenţează semnificativ costurile pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului
(4) Modul concret de ajustare a preţului contractului de achiziţie publică trebuie să fie stabilit, pe cât posibil, înainte de iniţierea procedurii care va fi aplicată pentru atribuirea contractului de achiziţie publică. Autoritatea contractantă va preciza, atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul care urmează să fie încheiat, informaţii/clauze speciale în acest sens. Lipsa respectivelor informaţii/clauze determină inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a preţului contractului de achiziţie publică.
Cu toate acestea contractul de concesiune nr. 69/ 20.09.2007  a fost modificat, prin actele adiţionale încheiate succesiv fiind majorate  valorile lucrărilor de execuţie, după cum urmează:
- pentru anul 2008, de la valoarea iniţială de 9.724.823.3 lei, inclusiv TVA, la suma de 34.512.557,28 lei cu TVA;
- pentru anul 2009, de la valoarea iniţială de 9.724.823.3 lei, inclusiv TVA la suma de 20.814.830 lei  cu TVA;
- pentru anul 2010, de la valoarea iniţială de 9.724.823.3 lei, inclusiv TVA la suma de 17.477.030 lei  cu TVA;
- pentru anul 2011,  valoarea lucrărilor ce trebuiau executate  a fost de 7.202.225 lei  cu TVA;
- pentru anul 2012, de la valoarea iniţială de 9.724.823.3 lei, inclusiv TVA la suma de 13.987.210 lei  cu TVA.
Ca urmare a majorării valorilor lucrărilor de execuţie, prin acte adiționale încheiate în perioada 2008 – 2012, valoarea totală a contractului nr. 69/20.09.2007 este de 101.750.482,28 lei cu TVA, față de valoarea  inițială de  9.724.823,30 lei cu TVA, înregistrând astfel o creștere cu 1.046,29 %,împrejurare în care se constată şi  încălcarea prevederile art. 122 lit. c din OUG  34/2006,valoarea cumulată a contractelor atribuite pentru lucrări şi servicii suplimentare/adiţionale nu depăşeşte 50% din valoarea contractului iniţial”.
Conform probelor administrate până în acest moment al urmăririi penale, la aceste valori s-a ajuns în condiţiile în care prin Actul adiţional nr. 2, încheiat în luna mai 2008, au fost modificate prevederile art. 18 din contract, preţul urmând a fi actualizat cu coeficientului k, valoarea rezultată depăşind indicele anual al inflaţiei.
Actul adițional a fost încheiat la simpla solicitare a reprezentanţilor SC GOTIC SA, fiind rezultatul înţelegerii frauduloase a preşedintelui Consiliului județean Brașov, inculpatul Căncescu Aristotel cu inculpatul Diniţă Ion, cel care deţine şi administra la vremea respective această societate, una dintre firmele de casă ale Consiliului Judeţean (împrejurare care rezultă din numărul contractelor atribuite, modalitatea de atribuire – cu modificarea ulterioară a preţului, precum şi din conţinutul convorbirilor interceptate cu autorizarea instanţei în cauză). De asemenea, intenţia de favorizare abuzivă a acestei societăţi rezultă şi din faptul că SC Gotic SA este singura societate comercială care a beneficiat de actualizarea preţului contractului de achiziţii publice ulterior perfectării acestuia.
Așadar, în aceste demersuri infracționale, inculpatul Căncescu Adrian Aristotel a fost sprijinit de funcționari din CJ, dar în  condițiile în care actele formale prin care se acordau sume de bani nejustificate  au fost semnate și de reprezentantul SC GOTIC SA, inculpatul DINIȚĂ ION, cercetarea acestuia pentru aceeași infracțiune de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în forma complicității, prev. de art. 48 alin. 1 Cod penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal cu aplicarea art. 309 Cod penal se impune, gravitatea faptelor fiind sporită, datorită conivenței infracționale.
În ceea ce priveşte starea de fapt, din cercetările efectuate (înscrisurile atașate la dosar, declarația martorului Petrescu Ioan - martor cu identitatea atribuită în cauză) a rezultat că auditorii Curţii de Conturi au efectuat un control la Consiliul Județean Brașov, care de altfel se află în derulare și la data sesizării în prezentul dosar, fiind descoperite  nereguli grave în ceea ce privește decontarea și plata către SC Gotic SA Brașov Pentru lămurirea cauzei sub toate aspectele, s-a solicitat Camerei de Conturi Braşov procesul-verbal de constatare întocmit de această instituţie urmare a auditului financiar efectuat la Consiliul Judeţean Braşov în anul 2012 şi în anul 2013.
Sub acest aspect, trebuie subliniat că prin procesul-verbal de constatare din data de 05.07.2013, aferent controlului pentru anul 2012, auditorii Curţii de Conturi au stabilit în mod expres că actualizarea preţului contractului cu coeficientul k este nelegală, au indicat un prejudiciu parţial şi au stabilit ca măsuri în sarcina Consiliului judeţean „stabilirea prejudiciului datorat actualizărilor de preţ achitate  necuvenit” aferent contractului nr. 69/20.09.2007, dar şi contractului nr. 8798/10.11.2006.
Prin adresa din data de 25.07.2014, Camera de Conturi Braşov a înaintat la dosar doar procesul-verbal întocmit în urma acţiunii de audit financiar pentru anul 2012, împreună cu anexe, acţiunea de control desfăşurată pentru anul 2013 nefiind încă finalizată.
Contractul nr. 8798/10.11.2006, a fost încheiat de Consiliul judeţean Braşov cu SC Gotic SA Braşov pentru reabilitarea sectorului de drum DJ131C km 17+000 – 29+050  Racoş – Rupea 14.064.497,52 lei.
Conform contractului nr. 8798/10.11.2006 SC Gotic SA Braşov a efectuat în 6 luni după încheierea contractului, respectiv în perioada noiembrie 2006 - mai 2007 lucrări de reabilitare ce au constat în realitate în turnarea a două straturi de asfalt pe o distanță de 2km pe drumul din incinta localităţii Racoş, pentru care Consiliul Judeţean Brașov  a plătit suma de peste 1 milion de lei. Ulterior, deși a fost achitată o sumă exorbitantă pentru cele două straturi de asfalt de pe cei 2 km, Costea Viorel,  director al Direcţiei de Administrare Drumuri şi Poduri din cadrul Consiliului Judeţean,  a întocmit referatul nr. 4534/15.06.2007 prin care a propus alocarea unei alte sume de 2.900.000 lei pentru plata acelorași lucrări executate de SC Gotic SA  în 2007 în localitatea  Racoş.
Așa fiind, în baza referatului inculpatului Costea Viorel,  director al Direcţiei de Administrare Drumuri şi Poduri din cadrul Consiliului Judeţean a fost adoptată după 12 zile, Hotărârea nr. 245/28.06.2007 a Consiliului Judeţean, prin care s-a şi aprobat alocarea respectivei sume de bani de 2.900.000 lei către SC Gotic SA Braşov. Practic cei 2 km ai drumului din incinta localităţii Racoş, pe care SC Gotic SA a turnat timp de 6 luni, două straturi de asfalt, au fost plătiți de către Consiliul Judeţean Brașov cu suma de  1.000.000 lei +2.900.000 lei, deși nu a existat vreun contract nou sau vreun act adiţional la contractul iniţial(nr. 8798/10.11.2006) și nici măcar un  act de recepţie al pretinselor lucrări efectuate pentru care deja fusese achitată suma exorbitantă de 1 milion lei.
4.Cronologia faptelor și probelor administrate a relevat că această situație infracțională a fost descoperită cu ocazia controlului efectuat de Curtea de Conturi,ce a avut ca obiectiv stabilirea realităţii lucrărilor decontate, sens în care a  fost dispusă și  s-a efectuat şi o verificare în teren.
Potrivit probelor administrate în cauză, până în acest moment al urmăririi penale, respectiv din valorificarea autorizaţiei de supraveghere tehnică………… a rezultat că la data de 17.06.2014, începând cu ora 08:00, o comisie constituită din dispoziția președintelui Consiliului Județean, inculpatul Căncescu Aristotel, formată din mai multe  persoane din cadrul respectivei instituții : (Pascu Mihai Lucian – vicepreşedinte, Ispas Radu – administrator public, Cirică Cristian Emil – director al Direcţiei Urbanism şi Amenajarea Teritoriului, Blaga Nicolae – actual director al Direcţiei de Administrare Drumuri şi Poduri), împreună cu fostul director al direcției de drumuri Costea Viorel (actualmente director în cadrul CNADNR Braşov), s-a deplasat în localitatea Racoş din jud. Brașov împreună cu reprezentantul Curţii de Conturi, numitul Opreafenea Ioan, pentru a verifica la faţa locului realitatea lucrărilor decontate în favoarea SC Gotic SA în anul 2007, pentru a putea fi verificat temeiul faptic al respectivelor plăți, în special al celor efectuate în temeiul  Hotărârii nr. 245/28.06.2007 a Consiliului Judeţean în sumă de 2.900.000 lei.
Comisia  constituită din dispoziția președintelui Consiliului Județean, inculpatul Căncescu Aristotelnu a reuşit să ofere o justificare rezonabilă și credibilă a sumelor plătite. Sub acest  aspect sunt relevante probele administrate până în acest moment al urmăririi penale , respectiv, discuţiile purtate în mediu ambiental, interceptate în baza autorizaţiei instanţei, redate în procesul-verbal de la dosar filele sau le-aș include câteva relevante………..din care  a rezultat că după realizarea, decontarea şi plata – a peste 1 milion lei, a unor lucrări de reabilitare a drumului în localitatea Racoş, au fost decontate şi plătite lucrări de 2.900.000 lei, pentru care s-a invocat în mod nereal justificarea că executantul a schimbat tehnologia de lucru. Sub același aspect, este relevant faptul că, deși nu au fost prezentate documente justificative  - un nou contract sau act adiţional la contract ori deviz de lucrări, note de recepţie,sumele de 1milion lei, respectiv 2,9 milioane lei au fost achitate SC Gotic SRL de către Consiliul Județean Brașov. În plus, probatoriul administrat până în acest moment al cercetărilor, respectiv, discuţiile purtate de cei implicaţi a rezultat că fie nu există documente justificative  - un nou contract sau act adiţional la contract ori deviz de lucrări, note de recepţie,pe baza cărora să poată fi stabilit temeiul pentru care o sumă uriașă din Bugetul alocat Consiliului Județean a fost achitată SC Gotic SA, fie Costea Viorel, în mod abuziv, a sustras din documentaţia care ar fi trebuit păstrată de Consiliul Judeţean pentru a îngreuna un eventual control sau cercetări ale autorităților, așa cum vom releva în cele ce urmează.
Astfel, în ansamblul probelor administrate în prezenta cauză, în baza ordonanţei procurorului din data de 24.06.2014, s-a dispus în temeiul art. 170 Cod procedură penală predarea de către Consiliul Judeţean Braşov a documentelor justificative referitoare la aceste lucrări plătite,sens în care la dosar au fost înaintate în copie mai multe înscrisuri, dar nu au fost depuse nici un fel de documente în baza cărora Consiliul Judeţean a plătit către SC Gotic SA suma suplimentară de 2.900.000 lei, așa încât rezultă că, în lipsa unui contract, act adițional, act recepție, se impune în mod rezonabil concluzia că plata celor 2, 9 milioane lei efectuată s-a făcut cu încălcarea legii, prin abuz.
Mai mult, deşi din discuţiile interceptate rezultă că aceste înscrisuri nu au fost vreodată întocmite, Consiliul Judeţean Brașov a depus la dosarul prezent al cauzei şi un înscris, proces-verbal nr. 22 din data de 06.07.2007, în xerocopie, cu menţiunea „lipsă original”, înscris în legătură cu care există presupunerea rezonabilă că a fost întocmit ulterior solicitării procurorului şi care nu corespunde realităţii.
Această concluzie se întemeiază pe faptul că respectivul înscris poartă o semnătură în dreptul preşedintelui Căncescu Aristoteldar anterior, la solicitarea inspectorilor Curţii de Conturi, s-a prezentat, tot în xerocopie, acelaşi înscris dar fără viza preşedintelui Consiliului Judeţean, înscris aflat de asemenea la dosarul cauzei.
Rezultă astfel că, urmare a controlului Curţii de Conturi, precum şi urmare a cercetărilor efectuate în prezenta cauză, inculpații Căncescu Aristotel…..implicat direct în plata frauduloasă , nelegală și pentru lucrări nereale  încearcă să împiedice organele în drept să afle adevărul, constituind sau falsificând înscrisuri ori preconstituind alte probe pentru a ascunde posibile infracţiuni de corupţie comise în legătură cu plata unor importante sume de bani din bugetul public către societatea Gotic SA Braşov. Trebuie subliniat de asemenea faptul că cercetările efectuate au stabilit că sumele de bani plătite abuziv de Consiliul Judeţean Brașov  societăţii Gotic SA sunt uriașe și total contrare dispozițiilor legale în materie.
Trebuie reținut că, deși legislaţia achiziţiilor publice interzice, la contractul de execuţie de lucrări a fost încheiat un act adiţional din data de 10.11.2011, prin care preţul contractului se ajustează cu un coeficient de actualizare k. În acest fel valoarea contractului a fost majorată nelegal cu suma de 2.220.917,10 lei (1.791.062,18 lei plus TVA), sumă cu care a fost prejudiciat Consiliul Judeţean şi care în acelaşi timp constituie folosul necuvenit de care a profitat SC Gotic SA.
În urma desfăşurării procedurii de achiziţie publică –licitaţie deschisă, Consiliul Județean Brașov, reprezentat de preşedintele Aristotel Căncescu, a încheiat cu SC Gotic SA Brașov, liderul Asociației SC Gotic SA – SC Eurostrada SRL Brașov declarată câştigătoare a licitaţiei, reprezentată prin director general Diniță Ion, contractul de lucrări nr. 8798/10.11.2006 având ca obiect execuție, finalizare și întreținere „Lucrări de  reabilitare DJ 131C Km 17+000 - 29+050 Rupea – Racoș”. Prețul contractului a fost stabilit la  14.064.497,52 lei cu TVA  (11.818.905,48 lei fără TVA), din care în anul 2006 este alocată suma de 580.000 lei, inclusiv TVA. Durata contractului - 20 de luni, începând cu data de 10.11.2006, contractul prevăzând expres că pentru lucrările executate plățile datorate de achizitor executantului sunt cele declarate în propunerea financiară  şi  Nu se acceptă actualizări de preț (art. 19).
Prin acte adiţionale (nr. 1/08.07.2008, nr. 2/10.11.2009 şi nr. 3/10.11.2010) termenul de execuţie a fost prelungit succesiv până la data de 10.11.2011, iar din cercetările efectuate (inclusiv declaraţia martorului Nedelcu Nicolae – ultimul diriginte de şantier) rezultă că lucrările nu au fost finalizate şi recepţionate nici la acest moment. Totodată, prin actul adiţional nr. 3/10.11.2010 s-a dispus şi ajustarea preţului contractului, în sensul actualizării cu un coeficient k (calculat după o formulă indicată în act), actualizare care se aplică pentru decontarea lucrărilor rămase de executat.
În legătură cu acest contract de lucrări Curtea de Conturi a României  –  Camera de Conturi Braşov a identificat nereguli grave cu prilejul efectuării auditului financiar asupra contului anual de execuţie bugetară la Unitatea Administrativ Teritorială - Judeţul Braşov - pentru anul 2013, concretizat în procesul-verbal de constatare din data de 27.06.2014, respectiv:
1. Acceptarea la plată şi decontarea în perioada noiembrie 2006 - mai 2007 a unor lucrări în valoare totală de 1.012.612,16 lei care ulterior au fost stornate din centralizatorul de lucrări pe luna iunie 2007 şi care în fapt nu au fost niciodată executate.
În realitate lucrările pentru infrastructură şi suprastructură aferente tronsonului de drum din intravilanul localităţii Racoş, km 17+000 - 19+100, nu s-au executat conform devizului ofertă, acestea executându-se începând cu luna martie 2007 până la finalizare  (iulie 2007) prin tehnologia „Reciclare în SITU", care nu a făcut obiectul achiziţiei şi pentru care conform dispoziţiilor legale - OUG nr. 34/2006, Consiliul Judeţean (CJ) trebuia să solicite proiectantului cantităţile de lucrări suplimentare (NCS-uri rezultate din noua tehnologie), precum şi cantităţile la care se renunţă (NR), cantităţi care trebuiau transpuse valoric de constructor şi negociate de către Comisia de negociere a CJ B

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.