DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

EXCLUSIV Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, despre planul de a elimina notele la Religie: 'Nu cred că au prea multe în minte!'

Facebook
Ioan Aurel Pop

Ludovic Orban are asigurată, deja, intrarea în cărțile de istorie ale românilor! Este primul premier care a picat o moțiune de cenzură cu un scor record, 261 de voturi, apoi a fost reinstalat premier de către aceiași parlamentari care l-au demis și riscă să fie detronat, din nou, tot de aceiași oameni, printr-o nouă moțiune care a fost depusă.

Însă, Orban poate intra și în istoria învățământului românesc. Din nou, nu prin ceva pozitiv. Premierul PNL a decis să taie creșterea salarială legală a profesorilor, fiind prins cu minciuna: la asumarea răspunderii guvernamentale a bugetului pe 2020, Orban anunța că majorarea salariilor din învățământ este prinsă în lege, însă, adevărul s-a văzut pe 14 august când, la rectificarea bugetară, s-a constatat că liberalii nu aveau de gând să majoreze salariile, banii nefiind alocați încă din decembrie, de la asumarea în Parlament. Acum, după ce a lichidat salariile dascălilor, premierul liberal mai pune la cale o mutare care are bătaie pe termen lung: se ia în calcul eliminarea notelor de la disciplina Religie. Adevăratul obiectiv este, însă, ca în câțiva ani Religia să fie eliminată cu totul din programa școlara.

STIRIPESURSE.RO a demarat un proiect jurnalistic prin care s-a încercat o poziționare a celor mai importante figuri ale vieții cultural-educaționale din România. Într-un prim episod, președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a vorbit despre planul prin care guvernul PNL vrea eliminarea studierii Limbii Latine în ciclul gimnazial.

În cel de-al doilea episod, Patriarhia Română a răspuns la întrebările referitoare la decizia aceluiași guvern liberal de a elimina notele de la Religie. Alături de Patriarhia Română, Academia Română, prin vocea președintelui său, Ioan-Aurel Pop, ia poziție față de intenția declarată a cabinetului Orban. Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, membri ai Sfântului Sinod, clerici cu însemnătate uriașă academică și socială, vorbesc și ei despre planurile de la Palatul Victoria.

Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, una dintre cele mai puternice voci sociale și culturale ale țării, consideră, în interviul acordat pentru STIRIPESURSE.RO, că ”este un semn rău, un semn de degradare a corpului profesoral”, după ce Ministerul Educației și Cercetării a prezentat un răspuns al părinților și profesorilor care au considerat, în proporție de 33%, respectiv 39%, că notele de la Religie pot fi eliminate

Cristi Șelaru: Orele de Religie vor rămâne obligatorii, dar elevii nu vor mai primi note. Cum apreciați această probabilitate luată în calcul de MEC?

Ioan-Aurel Pop: Mai întâi trebuie să vă spun că eu nu agreez ca o disciplină să se predea într-o oră pe săptămână sau în mai puțin. Sunt și materii cu 0,5 ore pe săptămână! Cum să poți preda, asculta, da câte cel puțin două note de elev, încheia medii corecte într-o singură o oră pe săptămână? Din păcate, nu am idee cum s-ar putea rezolva mai bine această chestiune în acest moment. Educația religioasă este, însă, absolut necesară, deopotrivă în familie și în școală. Știu că astăzi sunt multe forțe adverse ale acestor idei, pentru că au câștigat mult teren anumite curente anarhiste, „progresiste”, neomarxiste, atee, agnostice, dar sunt convins că, lăsate să înainteze în voie și să otrăvească mințile tinerilor, ele vor slăbi și chiar vor amenința esența umană.

Cristi Șelaru: Se știe că notele de la Religie urcau mediile elevilor. Ce consecințe credeți că va avea eliminarea notării la orele de Religie?

Ioan-Aurel Pop: Notele de la Religie ar fi trebuit să fie la fel de serioase ca la orice altă materie. Dar nu cred că este bine să păstrăm mediile de la Religie doar pentru că ele urcă mediile generale ale elevilor. Argumentul este fals și neonorant. Disciplina religie trebuie să existe și să se impună prin seriozitatea profesorilor care o predau, prin harul lor, prin misiunea lor. Religia, când se predă la școală, devine o disciplină școlară, dar trebuie să fiți de acord cu mine că ea este mai mult decât atât. Religia ar trebui să intre în mințile și inimile elevilor nu din teamă de note, ci din convingeri intime.

Cristi Șelaru: Aproape 39% dintre profesori și peste 33% dintre părinți susțin că Religia este mai puțin importantă, conform MEC, în urma publicării rezultatului unui chestionar online. Ce mesaj aveți pentru profesorii și părinții care au cerut asta?

Ioan-Aurel Pop: Din nou sunt mai mulți profesori decât părinți care nu văd importanța unei materii (în cazul de față a Religiei), ceea ce este un semn rău, un semn de degradare a corpului profesoral. Și nu este de mirare, fiindcă meseria de profesor, de educator, de dascăl este tot mai puțin apreciată în societate. În trecut, Domnul Profesor și Doamna Profesoară erau „cineva” în comunitate. În sate, nu atât primarul, cât preotul și cu dascălul se bucurau de respectul nețărmurit al oamenilor. Înainte de a se pronunța, cred că și profesorii și părinții de astăzi ar trebui să se gândească la valorile umane din colectivitate, la nevoia de virtuți în rândul copiilor și tinerilor, la smerenie și la ascultare. O societate fără reguli, cu oameni care nu știu să distingă binele de rău, care nu au nicio reținere în fața greșelilor, care nu-și înfrânează instinctele, care, în fine, nu cred în Dumnezeu, ajunge să fie o lume pierdută.

Cristi Șelaru: Ce credeți că este în mintea unui profesor, precum și a unui părinte, când afirmă asta?

Ioan-Aurel Pop: Nu cred că au prea multe în minte! De decenii întregi se lucrează la ștergerea memoriei individuale și colective, încât mintea unora a devenit tabula rasa, teren virgin, dornic să absoarbă ca un burete toate știrile, fără niciun discernământ, fără putere de selecție și de ierarhizare, fără capacitatea de a stabili ce este bine și ce este rău. În al doilea rând, mai sunt și interesele de moment, pedalarea pe minima rezistență, fuga de efort și de muncă, prejudecata că se poate deforma personalitatea copilului, prejudecata că acești copii trebuie să fie liberi să aleagă orice, inclusiv sexul, naționalitatea, genul, dar și credința!

Cristi Șelaru: Considerați că, într-un viitor apropiat, există posibilitatea eliminării Religiei din curricula școlară?

Ioan-Aurel Pop: Eu nu vreau să cred acest lucru, dar cine știe! Pentru întărirea statutului Religiei în școală sunt convins că universitățile și Biserica (bisericile) trebuie să conlucreze și să aibă un singur scop, legat de calitatea orelor de Religie: pregătirea impecabilă a profesorilor de Religie, primirea ca studenți la această specialitate numai a celor dedicați, devotați, dăruiți cu talent pedagogic și pătrunși de credință. Calitatea de dascăl nu o are oricine, iar meseria (=misiunea) nu o poate îndeplini oricine. Copiii, elevii trebuie să simtă în dascăl forță de comunicare, competență, emoție, bunătate, deschidere spre dialog, încredere și bunătate. Astăzi, elevii nu mai pot să fie atrași prin severitate excesivă, amenințări, pedepse sau învățare mecanică. Disciplina Religie are nevoie (poate mai mult decât altele) de harul profesorului.”.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.