Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Facturi 'umflate' în această iarnă? Raportarea se face la consumul de anul trecut, când oamenii au stat acasă în pandemie (analiză RFI)

Radu Pop
Inquam Photos / Octav Ganea
energie curent contor

Una dintre cele mai aberante reguli din sistemul de plafonare-compensare la energie este cea referitoare la raportarea facturii la consumul de anul trecut. Concret, factura la energia electrică va fi calculată în funcție de media consumului din anul 2021. Explicația acestei reglementări este că sistemul are nevoie de o bază de raportare la care să se calculeze factura urmând ca în luna februarie 2023 să aibă loc o regularizare. Adică, anul viitor se va calcula consumul efectiv și, dacă au plătit mai mult, consumatorii vor primi bani înapoi de la furnizori, iar dacă au achitat mai puțin vor trebui să plătească în completare, arată RFI într-o analiză semnată de Constantin Rudniţchi.

„Sistemul este absolut incorect din multe puncte de vedere. Din perspectivă economică facturarea raportată la consumul de anul trecut este o eroare.

Situația este mult diferită între cei doi ani. Spre deosebire de anul acesta, 2021 a fost un an în care pandemia a continuat și ca atare obiceiurile de consum au fost adaptate situației. În sensul că mulți angajați au lucrat de acasă, ceea ce a făcut ca nivelul consumului de energie electrică să fie mai mare, pentru unele gospodării, în raport, de exemplu, cu anul 2019”, arată autorul analizei.

„Dar nu este doar atât. Anul trecut, consumatorii și economia se aflau într-o cu totul altă situație. Prețurile energetice nu erau la nivelul de anul acesta și de aceea nu exista nici presiunea asupra consumatorilor pentru a economisi energie. Din acest punct de vedere, raportarea la anul trecut este total defavorabilă consumatorilor.

Mai mult, în urmă cu un an nu se punea problema să existe o barieră de consum până la care se putea obține un tarif mai mic. Iar plafonul de consum este esențial acum, în timp ce anul trecut nu avea nicio relevanță. Anul acesta nu seamănă deloc cu cei anteriori, pentru că sunt alte condiții de piață. Este ca și cum ai compara mere cu pere. (...) Ar fi trebuit ca legislația să le ceară furnizorilor să găsească o modalitate de a factura consumul la zi, nu cel din anii anteriori. De exemplu, o firmă de furnizare a semnat un contract cu Poșta Română, astfel încât poștașii să presteze serviciul de citire a contorului. Este o idee. Ceva trebuie făcut, pentru a nu exista riscul ca unii consumatori casnici să plătească în această iarnă electricitatea pe care nu au consumat-o și să finanțeze furnizorii în locul statului”, este concluzia autorului.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.