În timp ce războiul din Ucraina se îndreaptă spre al treilea an, iar luptele din Gaza provoacă o criză mai amplă în Orientul Mijlociu, observatorii globali de securitate urmăresc îndeaproape o altă parte a lumii - Coreea de Nord, unde ultimele provocări ale lui Kim Jong Un ridică semne de întrebare cu privire la intențiile sale militare.
În ultimele săptămâni, liderul a dat la o parte decenii de politică a țării sale față de Coreea de Sud - proclamând acum că Coreea de Nord nu va mai căuta reconcilierea și reunificarea cu Sudul și cerând ca aceasta să fie clasificată drept "inamicul lor permanent", conform CNN.
Coreea de Nord "nu dorește război, dar nu îl va evita", a declarat Kim la o adunare politică luna trecută, potrivit publicației de stat KCNA.
În cazul unui război, obiectivul țării ar fi "ocuparea, suprimarea și revendicarea Republicii Coreea și subjugarea acesteia pe teritoriul republicii", a spus el, referindu-se la Coreea de Sud după numele său oficial.
Schimbarea radicală de politică în țara cu capacitate nucleară a venit alături de o serie de teste de armament, de bombardarea unei zone tampon maritime și de apelurile lui Kim pentru Coreea de Nord de a accelera pregătirile de război ca răspuns la "mișcările de confruntare" ale SUA.
Împreună, aceste evoluții stârnesc îngrijorare internațională - și dezbateri în rândul observatorilor experimentați - cu privire la intențiile liderului care se află în centrul regimului secret al țării.
"Nu știm când și cum intenționează Kim să apese pe trăgaci, dar pericolul este deja mult peste avertismentele de rutină de la Washington, Seul și Tokyo cu privire la "provocările" Pyongyang-ului", au scris luna trecută experții proeminenți Robert Carlin și Siegfred Heckler în publicația 38 North, axată pe Coreea de Nord. Kim, sugerează ei, "a luat o decizie strategică de a merge la război".
Mulți alți observatori nu sunt de acord - susținând că liderul în vârstă de 40 de ani știe foarte bine că orice mișcare militară majoră împotriva Coreei de Sud și a aliatului său, Statele Unite, ar putea grăbi dispariția propriului său regim.
Dar și acești observatori se pregătesc pentru un an de agresivitate sporită și își exprimă îngrijorarea cu privire la riscul de escaladare a ostilităților Coreei de Nord să conducă la un fel de angajament militar în Peninsula Coreeană, sporind riscul, oricât de îndepărtat, al unui conflict nuclear.
Care este situația din Peninsula Coreeană
"Situația din Peninsula Coreeană a intrat într-o fază foarte critică", a declarat Eul-Chul Lim, director al Centrului de Cercetare pentru Coreea de Nord din cadrul Institutului de Studii pentru Orientul Îndepărtat (IFES) al Universității Kyungnam din Seul.
"Având în vedere nivelul ridicat al tensiunii reciproce, există posibilitatea unui conflict accidental din cauza neînțelegerilor, judecăților și percepțiilor greșite" - chiar dacă Kim vede probabil "puține beneficii politice sau economice" în război, a adăugat el.
Kim este cunoscut pentru provocările sale și a semnalat în ultimii ani o viitoare schimbare de politică față de Coreea de Sud.
Dar experții spun că schimbările de acum sunt probabil determinate de îngrijorările tot mai mari ale lui Kim, în timp ce Coreea de Sud și Statele Unite își intensifică exercițiile militare și coordonarea - și de încrederea sa regăsită într-un climat geopolitic în schimbare care a atras Pyongyangul mai aproape de un partener cheie, Rusia.
Schimbările coincid, de asemenea, cu un an electoral în SUA, unde președintele Joe Biden încearcă să obțină un al doilea mandat în timp ce gestionează multiple crize globale. Probabil că Kim urmărește cu atenție - și ar putea fi dornic să îl vadă înlocuit de predecesorul și candidatul Donald Trump.
O schimbare majoră
Timp de decenii, guvernele de pe ambele părți ale Peninsulei Coreene divizate au susținut că sunt membri ai aceleiași familii, cu scopul final de a se reunifica pașnic. Cele două părți au fost izolate una de cealaltă din 1953, când un armistițiu a pus capăt Războiului Coreean, și rămân, din punct de vedere tehnic, în război.
"(Kim Jong Un) spune acum că Coreea de Sud nu mai este privită ca o altă Coree. Coreea de Sud este văzută ca o putere complet străină", a declarat Edward Howell, profesor de politică la Universitatea Oxford din Marea Britanie, care se concentrează asupra Peninsulei Coreene.
Reclasificarea Coreei de Sud ca stat inamic, spun experții, îi permite lui Kim să justifice acumularea continuă a arsenalului său nuclear și de rachete - și să o țină în frâu Seulul, care a adoptat o linie mai dură împotriva Pyongyangului sub conducerea președintelui Yoon Suk Yeol.
În pofida sancțiunilor internaționale severe, Kim a continuat să construiască acest arsenal în ultimii ani, concentrându-se pe dezvoltarea de arme capabile să lovească nu doar Coreea de Sud și Japonia, ci și teritoriul american Guam și continentul american - capacități pe care le consideră esențiale pentru a descuraja un potențial atac și pentru a asigura supraviețuirea regimului său.
Din 2022, Kim a reiterat că scopul principal al arsenalului său nuclear este "de a descuraja războiul", dar a evocat și posibilitatea ca armele nucleare să fie folosite pentru a contracara eforturile de a încălca "interesele fundamentale" ale Nordului.
De asemenea, el a devenit din ce în ce mai alarmat de legăturile consolidate dintre SUA și Coreea de Sud.
Yoon și Biden au ascuțit planurile de descurajare și coordonarea țărilor lor în fața amenințărilor și a dezvoltării de arme de către Coreea de Nord. Aceasta a inclus extinderea exercițiilor comune în regiune și a cooperării în domeniul securității, inclusiv cu Japonia - toate acestea fiind considerate de Kim o amenințare pentru regimul său.
"Progresul" înregistrat de Coreea de Sud și de Statele Unite în ceea ce privește descurajarea "este unul dintre principalele motive pentru care Kim Jong Un se simte foarte frustrat", potrivit lui Won Gon Park, profesor în cadrul departamentului de studii nord-coreene de la Universitatea Ewha Womans din Seul.
Kim a fost explicit cu privire la aceste preocupări. Luna trecută, el a declarat că "instabilitatea situației regionale crește vertiginos din cauza escaladării tensiunilor militare conduse de SUA" și că, deși Pyongyang nu dorește un război, "pericolul" izbucnirii acestuia "s-a agravat considerabil", potrivit KCNA.
Schimbarea de politică a lui Kim în privința Coreei de Sud poate fi legată, de asemenea, de părerea că negocierile cu SUA nu mai reprezintă o cale viabilă pentru a îndeplini obiectivele de a fi recunoscut ca stat nuclear și de a primi scutire de sancțiuni.
Potrivit SUA, Pyongyang a respins acțiunile de apropiere din partea Washingtonului în urma unui summit eșuat în 2019 între Kim și președintele american de atunci, Trump.
Liderul nord-coreean ar putea, de asemenea, să vadă renunțarea la o politică de reunificare nu ca pe un pas spre război, ci ca pe o apărare necesară, spun unii.
Kim a indicat acest lucru în propriile sale declarații publice, spunând luna trecută că țara își cultivă "puterea" nu pentru un "atac preventiv" pentru a realiza reunificarea prin forță, ci pentru "autoapărare legitimă".
Un Kim "îndrăzneț
Liderul nord-coreean ar putea, de asemenea, să se simtă mai încrezător în arsenalul său și în opțiunile sale, în timp ce urmărește un peisaj global în schimbare.
Din punctul său de vedere, spun experții, Kim vede o SUA a cărei influență în declin este testată în conflicte din Ucraina până în Orientul Mijlociu - și o China în ascensiune înconjurată de o coaliție în plină expansiune de țări, inclusiv Rusia și Iran, toate în dezacord cu Occidentul.
"Kim Jong Un a fost încurajat ... nu doar de diviziunea dintre SUA și China și SUA și Rusia, ci, mai important, de o lume fragmentată în care conducerea SUA a fost slăbită considerabil și nu există consecințe semnificative pentru agresiune", a declarat Rachel Minyoung Lee, cercetător nerezident al Programului 38 Nord din cadrul think tank-ului Stimson Center din Washington.
Schimbarea politicii sale privind Coreea de Sud face parte dintr-o "schimbare mai amplă și fundamentală în politica externă, și anume renunțarea la normalizarea relațiilor cu SUA prin denuclearizare și orientarea către China și Rusia", a spus ea.
Acest pivot a primit un impuls major în septembrie, când Vladimir Putin l-a primit pe liderul nord-coreean în Rusia pentru o călătorie rară în străinătate - o întâlnire despre care oficialii occidentali spun că a fost alimentată de nevoia președintelui rus de a întări munițiile în scădere în războiul său împotriva Ucrainei.
De atunci, Rusia a lansat în războiul său rachete balistice cu rază scurtă de acțiune furnizate de Coreea de Nord, potrivit Casei Albe, care a calificat-o drept o "escaladare îngrijorătoare" a sprijinului acordat de Pyongyang. Analiștii au speculat că Rusia a reciprocat cu ajutor pentru programul de sateliți de spionaj al Coreei de Nord. De asemenea, o mai mare cooperare cu Moscova l-ar putea ajuta potențial pe Kim să rezolve problema penuriei cronice de alimente și combustibil și să construiască economia Coreei de Nord.
China, de departe cea mai importantă linie de salvare economică a Coreei de Nord, rămâne precaută față de orice mișcare a Pyongyangului care ar putea destabiliza sau atrage mai multe forțe americane în regiune.
Cu toate acestea, pe fondul fricțiunilor tot mai mari cu Washingtonul, Beijingul a blocat în ultimii ani eforturile susținute de SUA în Consiliul de Securitate al ONU de a cenzura Coreea de Nord și va căuta să rămână angajat cu Pyongyang, mai ales că se apropie de Moscova.
Regimul lui Kim ar putea, de asemenea, să vadă conflictul în expansiune din Orientul Mijlociu ca pe o oportunitate de a critica Occidentul și de a obține venituri, potrivit lui Howell de la Oxford, subliniind modul în care Iranul a jucat mult timp rolul de intermediar pentru Coreea de Nord pentru a furniza arme unor grupuri militante precum Hamas.
"(Un) lucru care s-a schimbat este capacitatea Coreei de Nord de a exploata crizele globale mai largi în avantajul său", a spus el.
Ce urmează?
Experții avertizează că intensificarea tensiunilor din partea Coreei de Nord va continua probabil în acest an, în timp ce Washingtonul continuă să intensifice exercițiile și colaborarea cu partenerii săi regionali pentru a-l descuraja pe Kim.
Modul de reducere a acestor tensiuni este deschis dezbaterii, unii experți politici subliniind că această demonstrație de forță rămâne cea mai bună măsură de descurajare a agresiunii nord-coreene.
Alții susțin că coaliția trebuie să găsească modalități de a minimiza potențialul ca Kim să simtă că regimul său este amenințat de activitățile lor - și să împiedice Pyongyang să se apropie de Moscova și Beijing ca urmare a acestui fapt.
"Kim Jong Un se teme de o provocare la scară largă din partea armatei sud-coreene deghizată în exercițiu militar și a promis să ocupe teritoriul sud-coreean fără ezitare", a declarat Lim la Seul.
"Prin urmare, dacă SUA, Coreea de Sud și Japonia nu reușesc să dezescaladeze amenințarea din partea Coreei de Nord în timpul exercițiilor militare comune, ar putea avea loc un conflict militar în Peninsula Coreeană", a spus el.
La Washington, Lee a fost de acord că "un Kim Jong Un încurajat ar putea fi mai înclinat să întreprindă acțiuni militare împotriva a ceea ce el percepe ca fiind cea mai mică amenințare la adresa Coreei de Nord, cum ar fi exercițiile militare comune SUA-Coreea de Sud".
În lunile următoare, Kim va urmări îndeaproape și viitoarele alegeri prezidențiale din SUA, în timp ce Trump încearcă să recâștige funcția.
Comentează