DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Grevă în aviație: Se lasă și cu plângeri la DNA

Sindicaliştii de la ROMATSA reclamă la Ministerul Transporturilor (MT) şi la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) că directorul general, Aurel Stanciu şi unii membri ai Consiliului de Administraţie ar fi în incompatibilitate şi cer revocarea acestora din funcţii.

Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) susţine că desemnarea noii conduceri a ROMATSA şi numirea lui Aurel Stanciu în funcţia de director general s-au făcut cu încălcarea normelor legale aplicabile, ceea ce ar impune revocarea lor.

Practic, ATSR arată în documentul înaintat DNA şi MT că modalitatea prin care au fost nominalizaţi membrii Consiliului de Administraţie (CA) ROMATSA a încălcat o serie de reglementări în vigoare. Astfel, CA a avut în componenţa sa mai mulţi funcţionari publici decât prevede legea, a luat hotărâri importante, deşi avea în componenţa sa membri provizorii, iar Aurel Stanciu şi Sorin Stoicescu s-ar afla în conflict de interese.

Stoicescu, unul dintre membrii CA ROMATSA, ar fi decis, în această calitate, organizarea concursului şi condiţiile pentru ocuparea postului de şef Serviciu SAR, ulterior fiind singurul candidat care a participat şi a câştigat postul.

Conform ATSR, după acest concurs, componenţa CA s-a modificat, Sorin Stoicescu dându-şi demisia, iar în locul său a fost numit ca membru provizoriu Aurel Stanciu, care, la rândul său, a decis organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director general, data şi condiţiile de participare. Ulterior, Stanciu a şi câştigat concursul.

"Este probabil ca în calitatea de director general provizoriu al R.A. ROMATSA, domnul Ion Aurel Stanciu să fi semnat şi documentele de plată către firma care a organizat «concursul»", se arată în documentul în care sindicaliştii avertizează că este posibil şi ca Stanciu să fi participat la selecţia firmei care a organizat concursul pentru director general.

Documentul face referire şi la alţi membri ai CA care nu ar fi putut să aibă, de fapt, această calitate.

Astfel, despre Anişoara Cornilă se precizează că a fost membră a CA, timp în care a fost (şi este şi în prezent) angajată în calitate de director general la Direcţia Generală juridică şi resurse umane din cadrul autorităţii tutelare din cadrul Ministerului Trasnporturilor.

Elena Petraşcu a fost preşedinte al CA ROMATSA în aceeaşi perioadă fiind şi secretar general la Ministerul Transporturilor, în aceeaşi situaţie fiind şi Mircea Jorj, iar Petre Neacşa este membru provizoriu al CA ROMATSA şi director economic la Ministerul Transporturilor.

"Astfel, se poate reţine că persoanele mai sus nominalizate au calitatea de funcţionari publici, iar conform dispoziţiilor legale (...), aceste persoane nu pot avea calitatea de membri în Consiliul de Administraţie ROMATSA. (...) Astfel am demonstrat că, în mod flagrant, a fost încălcată legislaţia în vigoare, persoanele desemnate fiind funcţionari publici, prin urmare incompatibili a avea calitatea de membri ai Consiliului de Administraţie, având în vedere că în loc de un reprezetant al autorităţii tutelare, aşa cum o cer exigenţele articolului 5 litera b din OUG 109/2011, sunt patru reprezentanţi, niciunul nu a avut cel puţin cinci ani de activitate în domeniul regiei autonome (în cazul de faţă servicii de trafic aerian civil) şi nici în administrarea de societăţi comerciale ori regii autonome ", se arată în document.

Sindicaliştii amintesc că incompatibilitatea funcţionarului public este stabilită de articolul 94 din Legea 161/2003, conform căruia un funcţionar public nu poate deţine alte funcţii remunerate sau neremunerate, precizându-se la lit. c: "în cadrul regiilor autonome, societăţi comerciale, ori în alte unităţi cu scop lucrativ din sectorul public", şi dau exemple de încălcare a acestei prevederi legale.

Astfel, conform CV-ului, Anişoara Cornilă avea funcţia de director general la Direcţia juridică şi resurse umane din cadrul Ministerului Transporturilor, a fost expert achiziţii publice, gestionar Duty-free, în consecinţă nu a asigurat administrarea unei societăţi sau regii autonome, deţinând funcţii executive.

Aceeaşi situaţie s-ar regăsi şi în cazul Elenei Petraşcu, director al Direcţiei juridice. Conform unor informaţii apărute în presă, în momentul semnării contractului Bechtel, Elena Petraşcu era director general al Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului Transporturilor, iar în 2005, când s-a renegociat contractul, ocupa aceeaşi funcţie.

Sindicaliştii mai susţin că, directorul general provizoriu al ROMATSA - Ion Aurel Stanciu a fost desemnat ca membru al CA la data de 16 iunie 2014, iar ulterior, când s-a constituit Comisia de examinare pentru ocuparea funcţiei de director general, acesta - în această calitate - a semnat hotărârea privind compunerea comisiei.

"Participarea şi semnarea hotărârii de constituire a comisiei de examinare reprezintă o participare directă la procesul de luare a deciziei, prin faptul că urma să acceadă la funcţia de director general, astfel este evident că domnul Ion Aurel Stanciu era într-un real conflict de interese, particând la luarea unei decizii care în mod evident îl avantaja. Asemenea încălcări ale legii nu pot avea drept consecinţă decât nulitatea hotărârii de constituire a comisiei de examinare, care l-a şi desemnat pe domnul Ion Aurel Stanciu în calitatea de director general", se arată în document.

Sindicaliştii mai precizează că, Mircea Jorj care avea calitatea de preşedinte al CA şi de secretar general al Ministerului Transporturilor, înalt funcţionar public, a deţinut funcţii executive în calitate de director la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice, Cluj-Napoca, director la SC Cluj Arena SA, director la SC Compania Ght. Impex SRL, care avea drept obiect de activitate investiţiile imobiliare etc.

Semnatarii documentului spun că potrivit alin. 3 al art. 5 din OUG 109/2011, autoritatea tutelară are competenţa să numească în cadrul CA numai o persoană care are menirea să asigure reprezentarea Ministerului Transporturilor şi nu pe toţi membrii consiliului, aşa cum s-a întâmplat la ROMATSA.

"Aceeaşi competenţă revine şi Ministerului Finanţelor în sensul de a numi o persoană, cei doi reprezentanţi, unul din partea Ministerului de Finanţe şi unul din partea autorităţii tutelare sunt singurii cu legitimitate, în cazul când au fost numiţi membri plini şi nu provizoriu, toţi ceilalţi membri, inclusiv directorul general sunt incompatibili, conform OUG 109/2011", se mai arată în documentul transmis MT şi DNA.

Un alt aspect de nelegalitate semnalat îl constituie desemnarea în cadrul CA a calităţii de membru provizoriu, contrar dispoziţiilor OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, care nu reglementa instituţia membrilor cu mandat provizoriu.

"Este adevărat că ulterior desemnării persoanelor nominalizate în calitate de membri provizorii, pentru a acoperi aceste măsuri nelegale, a fost adoptată OUG nr. 10/13.05.2015 care a completat articolul 5 din OUG 109/2011 cu articolul 5 indice 1, prin care s-a introdus noţiunea de administratori provizorii, dar numai în cazul în care nu se finalizează procedura stabilită la articolul 5, alin. 4-6 din Ordonanţă. Chiar dacă Guvernul a încercat această strategie, numirea membrilor provizorii în Consiliul de Administraţie al RA ROMATSA este tot nulă absolut, pentru că acest act administrativ cu caracter normativ, OUG 10/13.05.2015, nu poate avea efect retroactiv", se mai arată în document.

În acest context, ATSR solicită revocarea membrilor provizorii ai CA şi numirea în condiţiile legale a altor membri care să fie motivaţi să efectueze un management profitabil pentru regie, scrie mediafax.ro

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.