Industria Halloweenului, lovită de tarifele impuse de Trump: afacerile se luptă să supraviețuiască, iar prețurile ating niveluri record

Autor: Mirea Andreea

Publicat: 03-10-2025 10:26

Article thumbnail

Sursă foto: oliveboard.in

Depozitul lui Chris Zephro, plin de măști de latex, recuzită din filmul „Saw” și jocuri cu apocalipsă zombie, este o dovadă a iubirii sale pentru horror.

„Horrorul nu este neapărat Halloween. Este, de fapt, un stil de viață”, a spus Zephro.

Dar sângele fals din depozitul său din Santa Cruz, California, pălește în comparație cu sângerarea reală de bani din afacerea sa de când administrația Trump a lansat un război comercial cu China, primăvara trecută.

Compania lui Zephro, Trick or Trick Studios, produce și importă bunuri care sunt vândute către peste 10.000 de comercianți cu amănuntul din întreaga lume, 65% în Statele Unite. El a plătit peste 800.000 de dolari în costuri vamale până acum în acest an. Asociația Halloween și Costumelor a declarat că aproximativ 90% din produsele de Halloween conțin cel puțin o componentă fabricată în străinătate, cel mai adesea în China, relatează CNN.

Acest cost l-a obligat pe Zephro să concedieze 15 angajați pentru prima dată de când a co-fondat compania sa acum 15 ani, pe care o numește „una dintre cele mai grele zile din viața mea”.

„Adică, aceștia sunt prieteni de-ai mei. Le cunosc familiile și sper să-i aduc înapoi”, a spus Zephro, care este și trezorier al Asociației Halloween și Costumelor. „Din păcate, până la urmă, afacerea supraviețuiește sau nu. Și știu o serie de companii din industria noastră care au fost nevoite să-și închidă porțile.”

Donald Trump a majorat tarifele americane la bunurile chinezești

Președintele Donald Trump a majorat tarifele americane pentru majoritatea bunurilor chinezești de la aproximativ 20% la 145% în aprilie, înainte de a reduce rata la 30% în mai. Multe comenzi de producție au fost oprite în aprilie, deoarece importatorii au decis că ar fi prea costisitor să le aducă în SUA pentru sezonul de Halloween.

Drept urmare, stocurile de Halloween din acest an vor fi mai limitate, iar produsele vor costa mai mult. Cumpărătorii de Halloween se pot aștepta să cheltuiască un record de 114,45 dolari de persoană în acest sezon, potrivit Federației Naționale de Comerț cu Amănuntul (NRF), cu 11 dolari mai mult decât anul trecut.

Administrația Trump a declarat pentru CNN că adevărata prosperitate înseamnă „locuri de muncă bune” și „industrie înfloritoare”, nu „importuri ieftine din China”.

„Președintele Trump s-a angajat să utilizeze tarife pentru a echilibra condițiile de concurență, a combate contrabanda cu fentanil și a restabili măreția americană”, a declarat purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Kush Desai, într-un comunicat. „Creșterea salariilor reale, acordurile comerciale istorice și trilioanele de investiții pentru a face și a angaja în America dovedesc că agenda președintelui Trump, „America First”, dă roade pentru poporul american în modurile care contează cel mai mult.”

Politicile lui Trump dăunează afacerilor americane

Zephro a spus însă că politicile lui Trump dăunează afacerilor americane precum a sa.

„Mi-ar plăcea foarte mult să am o conversație cu ușile închise cu Trump, pentru că nu este un idiot. A urmat aceleași cursuri la școala de afaceri pe care le-am urmat și eu, așa că hai să dăm târcoale”, a spus el. „Aceasta este Economie 101. Tarifele sunt plătite de importatori.”

Reyna Hernandez își pregătește un costum pentru fiul ei de șase ani, care vrea să se îmbrace ca Carl din „The Walking Dead” de Halloween. A găsit o pălărie potrivită la Phantom Halloween în Northridge, California, dar a costat 30 de dolari.

„Este pur și simplu ridicol. Nici măcar nu ne permitem așa ceva. Adică, mulți oameni nu își vor permite un costum anul acesta”, a spus Hernandez, care cumpără piesele una câte una pentru a distribui costul.

Prețuri record la articolele și recuzita de Halloween

Un sondaj NRF a constatat că 79% dintre cumpărătorii de Halloween se așteaptă să plătească prețuri mai mari anul acesta din cauza tarifelor vamale. Importatori precum Zephro absorb o parte din costul inițial – el a spus că asumă 60% până la 70% – restul fiind transferat clienților săi cu mănuntul, precum Ryan Goldman de la Phantom Halloween. Goldman trebuie să decidă câte din această dată să le perceapă apoi lor precum Hernandez.

„Ideea este să menținem cât mai multe prețuri posibil, știind că, din cauza tarifelor, lucrurile vor crește”, a spus Goldman. „Dar nu vrem ca (prețurile mai mari) să fie 100% egale. Nu este corect.”

Costumele vor costa probabil clienții cu 5-10 dolari mai mult anul acesta, a spus Goldman. El a spus că încearcă să mențină același preț al costumelor pentru copii, crescând în același timp prețul costumelor pentru adulți.

Prețurile articolelor produse în afara Chinei, însă, s-ar putea să nu înregistreze o creștere semnificativă. De exemplu, Zephro folosește o fabrică mexicană pentru a-și produce măștile de latex, care în prezent nu sunt supuse tarifelor vamale, deoarece se încadrează într-un acord comercial anterior. Goldman a declarat că unele produse de machiaj vor rămâne la același preț, deoarece sunt fabricate în Vietnam, India sau Marea Britanie.

Însă ambele părți au decis că unele articole nu merită vândute anul acesta din cauza costurilor de import.

Goldman nu a comandat recuzită și decoruri uriașe și complicate anul acesta, precum animatronica mare expusă în magazinul său, numită „Cagey Clovnul”. Clovnul înalt de 1,93 metri care ține un copil țipând într-o cușcă este o rămășiță de anul trecut, vânzându-se la 399,99 dolari. Anul acesta, ar fi costat clienții aproape 600 de dolari.

Zephro a oprit, de asemenea, producția unei serii de figurine de acțiune la scară de o șesime, deoarece acestea nu ar mai putea fi vândute la prețuri mai mari. Cele pe care le-a importat înainte de introducerea tarifelor sunt tot ce a mai rămas deocamdată.

„Până poate la alegerile intermediare”, a spus Zephro.

Groază pentru întreprinderile mici

Prețurile se mențin la unele articole

Chiar dacă prețurile se mențin constante pentru unele articole, stresul tarifelor afectează fiecare parte a industriei Halloween.

Asociația Halloween și Costumelor a declarat pentru CNN într-un e-mail că situația a cauzat îngrijorare semnificativă, în special pentru „producătorii mai mici care nu au amploarea necesară pentru a atenua presiunile asupra costurilor sau pentru a muta operațiunile pe plan intern. Barierele în calea relocalizării producției sunt substanțiale, variind de la costurile infrastructurii și sarcinile de reglementare până la disponibilitatea materiilor prime.”

Zephro a spus că întreprinderile mici și mijlocii precum a sa depind de fabrici aflate în mare parte în străinătate, deoarece reglementările și taxele îngreunează producția în SUA.

„Dacă vrei cu adevărat ca industria prelucrătoare să revină aici, trebuie să analizezi de ce a plecat industria prelucrătoare și să începi acolo”, a spus el. „Și apoi să stimulezi companiile să producă, nu să le penalizezi pentru că folosesc fabrici care nu mai există aici.”

Goldman, a cărui familie a înființat Phantom Halloween în anii 1980, a fost martor la tot felul de forțe externe care au lovit afacerea de-a lungul deceniilor, de la recesiuni la dezastre naturale și Covid-19. Numai în acest an au existat incendii de vegetație și apoi tarife vamale, exact când credea că inflația a trecut.

„Se pare că lucrurile costă puțin mai mult”, a spus el.

Așadar, tot ce poate face Goldman de Halloween este să încerce să mențină creșterile de costuri cât mai mici posibil pentru clienții săi.

„Nu sunt atât de politic, așa că ne confruntăm doar cu consecințele. Urmările nu sunt frumoase, deoarece vor crea o presiune financiară asupra multor familii”, a spus el.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri