Consumatorii au trimis peste 4.750 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, în 2020 şi până în prezent, din care aproximativ o treime au avut ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, relevă o statistică a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
"Consumatorii au trimis în aceşti aproape doi ani cele mai multe cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, peste 4.750 de solicitări în 2020 şi 2021, până în acest moment. Cu toate acestea, aproximativ o treime dintre ele au avut ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, situaţie în care rolul CSALB este minim (doar aproximativ 10% dintre acestea fiind soluţionate direct de către băncile şi IFN-urile care au şi făcut respectivele înregistrări). Reprezentanţii Centrului şi ai instituţiilor financiar-bancare şi nebancare au avut mai multe întâlniri în toamna anului 2021. Conciliatorii Centrului au făcut băncilor mai multe recomandări pentru creşterea numărului de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor în cadrul CSALB", se arată într-un comunicat de presă al CSALB, transmis luni AGERPRES.
În viziunea conciliatorilor, băncile nu trebuie să facă diferenţe majore între cererile venite din partea consumatorilor care întâmpină probleme de sănătate sau probleme sociale şi cele care invocă unele clauze din contracte, comisioane, moneda creditului sau alte probleme tehnice.
"Recomand ca toate dosarele (n.n. cereri acceptate spre negociere de bănci/IFN-uri) să fie analizate cu imparţialitate de reprezentanţii instituţiilor financiar-bancare, iar soluţiile oferite să fie în avantajul ambelor părţi. În plus, băncile să nu facă diferenţe majore între cererile venite din partea consumatorilor care întâmpină probleme de sănătate sau probleme sociale (ale căror cereri sunt justificate de astfel de situaţii) şi cererile care invocă unele clauze din contracte, comisioane, moneda creditului sau alte probleme tehnice. Acestea din urmă sunt la fel de justificate, chiar dacă lipseşte argumentul social. Consider că negocierile ar trebui să fie accesibile şi consumatorilor fără probleme financiare, familiale sau sociale grave, dar care semnalează probleme reale în contractele lor cu banca. Mai exact, oameni care pot plăti creditul, dar semnalează o inechitate, o neregulă ce trebuie reparate", susţine Camelia Popa, conciliator în cadrul CSALB.
Potrivit instituţiei, procesul de eficientizare a procedurii de negociere este unul continuu, iar astfel de recomandări pot fi formulate chiar şi într-un moment în care procentul cererilor clasate din motive nejustificate de către instituţiile financiar-bancare este la cel mai scăzut nivel din ultimii aproape şase ani de funcţionare a CSALB - de la 80% în 2016, la 45% în 2018 şi 28% în 2020.
În primele nouă luni ale anului 2021, ponderea cererilor clasate nejustificat de către bănci a scăzut la 17% din totalul cererilor trimise, iar recomandarea CSALB către bănci şi IFN-uri este ca acesta să se menţină sub 20% până la finele anului. "Este un obiectiv realizabil, cu atât mai mult cu cât sunt deja bănci mari în cazul cărora rata de respingere a cererilor, fără un motiv întemeiat, este de sub 10% ori chiar sub 5%", notează sursa citată.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.
Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
În cei doi ani de pandemie, consumatorii au trimis cele mai multe cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile
Articole Similare

374
Aurul nu dă semne de oboseală și urcă spre culmi istorice. Investitorii spun că nu se oprește aici
374

1.713
Se pune frână proiectului de suflet al lui Bolojan: Șoseaua de mare viteză care leagă România de Europa, blocată la centru
1.713

1.163
VIDEO Ilie Bolojan promite scăderea facturilor la energie din 2026: 'Facturile ar trebui să scadă, pentru că vor intra în funcțiune noi modalități de stocare a energiei'
1.163

43
AMEPIP anunţă reluarea procedurii de selecţie pentru membrii Consiliului de Admnistrație ai Iprochim SA
43

47
Parteneriat de un miliard de dolari între Arabia Saudită şi Trump Organization: Ce presupune 'Trump Plaza Jeddah'
47

4.042
Cutremur pe piața asigurărilor: ASF interzice un gigant lider regional să vândă polițe
4.042

1.366
Articol în presa străină: Între Franța și Grecia: România, lider la deficit în Uniunea Europeană. Cât e economie și cât e politică?
1.366

873
Ministrul Finanţelor, după publicarea recrificării bugetare: 'Ne asigurăm că statul îşi poate îndeplini toate obligaţiile'
873

116
Moment istoric pentru Hunedoara: BERD finanțează cu 14 milioane de euro cel mai mare proiect de apă și canalizare din județ
116

65
România își consolidează parteneriatul energetic cu Japonia. Cristian Bușoi: 'Putem atrage investiții în regenerabile și hidrogen'
65

3.219
DOCUMENT Ministerul Finanțelor a publicat rectificarea bugetară - Ce ministere primesc bani în plus și pentru ce
3.219

10.201
Dorinel Umbrărescu pregătește o lovitură de proporții: Salvează din ghearele falimentului un colos al industriei românești
10.201

1.176
Gaura de la buget se adâncește: Deficitul bugetar a urcat la 4,54% din PIB
1.176
Comentează