Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

În timp ce Macron vorbește despre mediu, Franța împiedică UE să reducă standardele de poluare auto

Euronews
Euro 7

Franța și Italia luptă în special împotriva Germaniei pentru a stabili noi standarde pentru emisiile de oxid de azot și particule fine de la vehicule. Dar Consiliul UE s-a aliniat la lobby-ul auto

Emmanuel Macron a vorbit foarte serios luni despre toate proiectele aflate în derulare pentru a pune pe drumul cel bun „ecologia franceză”. Dar cu câteva ore mai devreme, am aflat că, la scară europeană, Franța a câștigat confruntarea în privința prevenirii unei înăspriri suplimentare a standardelor de poluare a gazelor de eșapament de la mașinile private. „Un dezastru pentru calitatea aerului” pentru că „pune profiturile record ale producătorilor de mașini înaintea sănătății cetățenilor”, afirmă Anna Krajinska de la ONG-ul Transport & Mediu. Reprezentanții lobby-ului auto, în schimb, jubilează, relateaza Liberation citat de Rador Radio România.

Uniunea Europeană a fost divizată.

Invocând „competitivitatea” industriei auto și cele 14 milioane de locuri de muncă ale sale în UE și nevoia de finanțare pentru investiții în mașini electrice, Franța și Italia, în prima linie, au câștigat, așadar, cauza împotriva Germaniei. Poziția Parisului și Romei a fost împărtășită și de Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia, România și Slovacia.

În urma propunerii sale formulate în noiembrie 2022, Comisia Europeană a intenționat să reducă în mod semnificativ emisiile de oxid de azot și particule fine de la vehicule, deoarece poluarea aerului este responsabilă pentru 70.000 de decese în fiecare an în UE și 98% din orașe locuitorii sunt expuși la prea multe particule fine, potrivit unui studiu al The Guardian publicat săptămâna trecută.

Însă propunerea Spaniei, care deține președinția rotativă a Consiliului UE, intenționează să mențină aproape neschimbate limitele de emisii și condițiile de testare pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare, comparativ cu standardul anterior.

Pe de altă parte, confirmă o scădere a pragurilor de emisie pentru vehiculele grele de marfă, precum și introducerea unor limite stabilite pentru prima dată în Europa privind emisiile de particule cauzate de uzura frânelor și anvelopelor. Acest text privind standardul Euro 7 ar urma să se aplice din 2025, înlocuind Euro 6, tuturor vehiculelor de pasageri și vehiculelor grele de marfă, indiferent de tipul lor de motor.

„Poziția statelor membre este o îmbunătățire față de propunerea Comisiei, care a fost total disproporționată”, s-a bucurat Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Confruntată cu investiții masive pentru a-și dezvolta noile game electrice în fața concurenței formidabile din partea Tesla și a producătorilor chinezi, industria auto dorește să evite investițiile suplimentare în motoare termice care oricum sunt sortite să dispară.

Guvernele francez și italian sunt pe aceeași linie cu producătorii de automobile.

„Din moment ce am decis împreună să renunțăm la motoarele termice, nu este neapărat esențial să adăugăm reglementări” acestor motoare, a explicat ministrul Industriei, Roland Lescure. „Trebuie să începem această tranziție fără a impune o povară disproporționată afacerilor. Altfel nu ar mai putea investi, ceea ce ne-ar îndepărta de obiectivul nostru ecologic”, a spus ministrul italian al afacerilor și membru al partidului de extremă dreapta Fratelli d’Italia, Adolfo Urso.

Uniunea Europeană a anunțat încetarea vânzărilor de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, în favoarea vehiculelor 100% electrice.

Această extincție planificată a motoarelor termice ar trebui să facă posibilă reducerea la zero a emisiilor de CO2 de la mașinile private, pentru a contribui la obiectivul continentului de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2050.

Pentru unele state, această decizie reprezintă un duș rece. „Actualul proiect este subminat”, deplânge secretarul de stat german, ecologistul Sven Giegold, subliniind „condiții de testare lipsite de ambiție și valori limită care aproape revin la nivelul standardului Euro 6”. „Vehiculele termice vândute până în 2035 vor rămâne în circulație foarte mult timp”, a subliniat ministrul irlandez delegat Dara Calleary, considerând că textul nu permite exploatarea posibilităților tehnologiilor disponibile. „Piața europeană riscă să rămână în urma Chinei, Statelor Unite și Canadei, unde standardele sunt mai ridicate”.

Ultima speranță pentru apărătorii unei linii dure privind poluarea: noile reglementări vor trebui totuși negociate cu Parlamentul European, care încă nu și-a definit poziția.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.