Începând cu 1 august, românii ar putea observa o intensificare a promoțiilor și a campaniilor de fidelizare în magazine, pe fondul noilor creșteri de taxe și al scăderii puterii de cumpărare. Analistul economic Adrian Negrescu avertizează, într-o postare pe Facebook, că sectorul comercial va intra într-o competiție fără precedent pentru atragerea și păstrarea clienților.
Potrivit acestuia, „creșterea taxelor va declanșa un adevărat război comercial în care producătorii și comercianții se vor lupta pentru a-și securiza sau chiar extinde cotele de piață”.
Negrescu subliniază că, în contextul economic actual, prioritatea magazinelor va fi păstrarea clienților, iar marketingul va deveni mai agresiv decât oricând: „Pe fondul scăderii puterii de cumpărare, miza principală a retailerilor o va reprezenta păstrarea clienților, fidelizarea acestora, iar strategiile de marketing vor fi turate cu un ritm fără precedent în ultimii ani”.
Vine 'războiul reducerilor'?
Unele lanțuri comerciale anunță deja înghețarea prețurilor în august, asumând absorbția creșterii de TVA, în timp ce altele declanșează campanii de reduceri și fidelizare prin promoții zilnice, sisteme de puncte, vânzări combinate.
„Bătălia se va da pe fiecare leu, pe marje, pe dinamica prețurilor, urmând să asistăm la o concurență tot mai acerbă între retaileri, cum n-am văzut-o în ultimii ani”, spune analistul.
Totodată, dinamica prețurilor ar putea deveni extrem de volatilă. Retailerii vor urmări comportamentele de consum și vor adapta prețurile în funcție de fluxul de clienți sau intervalele orare aglomerate. „În funcție de atractivitatea produselor, de vânzările în volum, de evoluția fluxului de clienți, vom vedea că prețurile se vor schimba mult mai des, retailerii încercând să se focuseze pe anumite intervale orare când au trafic în magazine, pe susținerea unor obiceiuri de consum”.
Negrescu mai spune că aplicațiile mobile ale retailerilor vor deveni aliați-cheie ai consumatorilor. „Vom vedea tot mai mulți clienți cu aplicațiile magazinelor deschise pe telefon, în căutarea promoțiilor, în folosirea punctelor, în tentativa de a-și reduce cât mai mult bonul de casă”.
Aceste mișcări sunt menite să atenueze efectele fiscalității crescute, dar și ale scumpirii energiei și carburanților, elemente de bază în structura de cost a comercianților.
În ciuda îngrijorărilor din spațiul public, analistul economic spune că nu ne așteaptă un val de scumpiri incontrolabil. „Nu vine nicio apocalipsă financiară la 1 august, prețurile nu se vor duce până la cer pentru simplul motiv că nimeni nu își permite să scumpească prea mult pentru că riscă să rămână cu marfa nevândută”, afirmă Negrescu.
„Și așa vânzările sunt sub nivelul așteptărilor în mai toate domeniile economice, de la sectorul alimentar, la fashion, beauty etc. Așa că nu sunt motive de isterie, de spaimă cum, din păcate, unii politicieni încearcă să inducă în spațiul public”, adaugă el.
Totuși, o ușoară majorare a inflației este inevitabilă: „Inflația va crește, probabil până la 8-9%, un nivel record în UE, însă va depinde de fiecare dintre noi cum ne vom adapta scumpirilor”.
În final, Negrescu transmite un apel la cumpătare și reorganizare a comportamentului de consum: „Poate este timpul să ne regândim modul în care facem shopping, să ne focusăm pe priorități, să realizăm că suntem într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani”.
Comentează