60.000 de angajaţi din industria auto locală au rămas în şomaj tehnic, din lipsă de comenzi, în condițiile în care producţia mai scăzută a constructorilor auto, atât de pe piaţa locală, cât şi din Europa, ţine acasă un sfert din angajaţii industriei auto, relatează Ziarul Financiar.
Peste 180.000 de angajaţi din industria auto locală s-au întors la muncă până la sfârşitul lunii iunie, pe măsură ce producătorii auto au reluat comenzile de componente, însă volumele încă nu se apropie de cele de dinainte de izbucnirea pandemiei la mijlocul lunii martie, potrivit Medifax.ro.
„Aproximativ 75-80% din angajaţii industriei auto locale au revenit la locul de muncă. Dar există şi producători care lucrează doar patru din cele cinci zile dintr-o săptămână, în funcţie de evoluţia cererii“, a spus Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. (ACAROM).
Citește și: Vestea verii vine de la Nelu Tătaru: În maximum o lună, viața revine la normal
Dezgheţarea producţiei a avut loc odată cu anunţul celor de la Automobile Dacia şi Ford România că au reluat producţia, dar şi după ce marii constructori germani au reluat activitatea.
„Prognozele pe care le avem sunt moderat optimiste, nu vom ajunge prea curând la volumele acelea bune de la începutul anului. Proiecţiile de revenire pe care le facem sunt între 75% şi 85% revenire. 85% ar fi deja o variantă optimistă pentru că există reticenţă de a investi în automobile, deci consumatorul final încă este sub efectul psihologic al acestei pandemii. Din păcate, nu putem păstra numărul de 2.300 de angajaţi, în momentul de faţă mai suntem 1.700 de angajaţi şi pentru a menţine acest număr ne-am adaptat la săptămâna scurtă, lucrăm doar 4 din 5 zile, în speranţa că vom vedea o creştere a volumelor în septembrie“, a spus Silviu Badea, director general Subansamble Auto Piteşti, firma-mamă a Grupului GIC Piteşti. El a explicat că începutul de an a fost bun, trebuia să fie un an deosebit de bun, însă visul a fost spulberat când pandemia a lovit.
Uzina Dacia produce în prezent 1.250 de maşini pe zi, în trei schimburi, volum mai mic decât cel de 1.400 de maşini pe zi înainte de izbucnirea epidemiei de Covid-19, însă planul companiei este de a reveni treptat spre volumul iniţial. Christophe Dridi, preşedintele şi directorul general al Automobile Dacia a declarat săptămâna trecută în cadrul Investiţi în România faptul că Dacia va ajunge la 1.313 unități în iulie şi în septembrie la 1.400 de maşini pe zi.
De partea cealaltă, producţia revine odată cu piaţa, care în prezent la nivel european este puternic afectată - pentru 2020 se estimează deja un volum de 20-30% sub cel de anul trecut.
Producţia a fost deja reluată de Continental, Michelin, Bosch, iar repornirea continuă, în condiţiile în care toate companiile au anunţat implementarea unor măsuri suplimentare.
Miza reluării producţiei este una uriaşă pentru economia românească, în contextul în care alături de cei 20.000 de angajaţi de la Ford şi Dacia, alţi peste 220.000 lucrează în industria de componente.