Industria serviciilor pentru afaceri din România mizează pe capital uman și digitalizare, arată un nou studiu

Autor: Alecsandru Ionescu

Publicat: 13-11-2025 12:52

Actualizat: 13-11-2025 13:04

Article thumbnail

Sursă foto: Aleksandr Khakimullin / Profimedia

Capitalul uman, inovaţia şi transformarea digitală sunt cele mai puternice avantaje competitive ale industriei serviciilor pentru afaceri din România, potrivit unui studiu dat publicităţii joi, potrivit Agerpres.

Raportul Industriei pentru 2025, elaborat de Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) în parteneriat cu PwC România, arată că ţara noastră îşi consolidează poziţia competitivă în sectorul global al serviciilor de afaceri, datorită celor peste 280.000 de profesionişti activi în domeniu şi numărului considerabil de potenţiali angajaţi, precizează sursa citată.

Conform cercetării, printre principalele motive pentru care companiile participante au ales să investească în România sunt: disponibilitatea şi calitatea resurselor umane, infrastructura performantă, precum şi competenţele digitale combinate cu cele lingvistice, reconfirmând astfel atractivitatea României. La acestea se adaugă productivitatea şi costurile forţei de muncă, susţin autorii cercetării.

Astfel, forţa de muncă specializată rămâne principalul motor al unei industrii în care top 5 servicii furnizate la nivel global sunt: finanţe şi contabilitate (69% din companiile participante), servicii de IT (69%), HR (61%), suport clienţi (57%) şi achiziţii (53%).

"Inteligenţa artificială a accelerat transformarea sectorului din România, care a evoluat de la furnizarea de servicii simple la dezvoltarea unor soluţii cu valoare adăugată ridicată - precum process engineering, managementul riscului şi prevenirea fraudei. România a evoluat de la centre de servicii orientate pe cost-arbitrage la hub-uri regionale de excelenţă axate pe crearea de valoare şi expertiză de nişă. Cu inteligenţa artificială integrată, companiile dezvoltă capital uman specializat pentru activităţi complexe precum process engineering, gestionarea operaţiunilor cu risc ridicat şi prevenirea fraudei. Tot mai multe organizaţii globale aleg România ca referinţă pentru centre regionale de excelenţă", mai arată cercetarea.

Potrivit raportului ABSL, competenţele cheie pentru perioada următoare includ expertiza tehnică în finanţe, contabilitate şi suport operaţional, alături de abilităţi digitale, cunoaşterea limbilor străine şi adaptabilitate, criterii esenţiale într-un context marcat de inteligenţă artificială şi schimbări accelerate.

"Deşi numeroşi investitori se orientează spre Asia, în special către India sau Filipine, pe fondul contextului geopolitic global România continuă să fie una dintre destinaţiile preferate, datorită productivităţii ridicate, competenţelor tehnice combinate cu cele lingvistice, certificărilor profesionale precum şi a apartenenţei la structurile Euro-Atlantice", a subliniat Cătălin Iorgulescu, vicepreşedinte ABSL, în comunicat.

România îşi menţine un avantaj relativ competitiv de cost în regiune, chiar dacă salariile din industria serviciilor pentru afaceri au înregistrat o creştere medie de 5,8% în 2025, fiind prognozată o nouă majorare similară în 2026.

"Sectorul a atins un nivel de maturitate, mobilitatea angajaţilor s-a redus, astfel că durata medie petrecută într-o companie a ajuns de patru ani, potrivit raportului ABSL. În acelaşi timp, procesul de recrutare a devenit mai precaut pe fondul situaţiei economice, dar şi al implementărilor de tehnologii noi, tendinţă care se va păstra şi pe anul viitor. Numărul de angajaţi în sector a crescut într-un ritm mai lent faţă de anii anteriori, în medie cu 5%, iar salariul mediu brut se situează la 13.060 de lei, un nivel încă competitiv comparativ cu alte state europene. România are cel puţin zece oraşe cu peste 200.000 de locuitori care sunt atractive pentru acest sector. Prin urmare, există potenţial de dezvoltare care poate fi valorificat", a afirmat Francesca Postolache, partener PwC România.

Potrivit sursei citate, contextul economic şi geopolitic global i-a determinat pe angajaţi să aprecieze mai mult stabilitatea şi siguranţa locului de muncă.

În contextul muncii în format hibrid, companiile utilizează diferite metode pentru a creşte motivarea şi implicarea angajaţilor, precum facilitarea comunicării şi întâlnirilor de echipă (51%), asigurarea accesului la traininguri şi programe de dezvoltare profesională (36%) şi implementarea programelor de wellbeing (30%), se mai precizează în document.

Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii (85% dintre companiile participante) implementează un program de lucru de la birou de 2-5 zile pe săptămână.

"În următorii ani, serviciile oferite şi structura industriei noastre se vor schimba semnificativ. Companiile intenţionează să inoveze şi să dezvolte servicii noi, în special în domeniile care implică utilizarea inteligenţei artificiale şi automatizarea proceselor (29%), soluţii specifice industriei (24%), consultanţă (13%), operaţiuni şi suport pentru clienţi (10%), precum şi servicii ce se adresează zonei de risc, conformitate şi securitate (3%), potrivit raportului din acest an", a afirmat Adrian Baron, preşedintele ABSL.

Raportul a fost realizat de ABSL şi PwC România în perioada iulie-noiembrie 2025, pe un eşantion de 70 de companii.

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este o organizaţie care reprezintă sectorul de business services, adunând în componenţa sa peste 80 de companii.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri