Înmatriculările de autoturisme noi în România cresc cu 39% în septembrie 2025

Autor: Diana Pană

Publicat: 09-10-2025 11:11

Article thumbnail

Sursă foto: freepik.com

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 39% în România, la nivelul lunii septembrie 2025 faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce autoturismele ecologice au raportat un salt, pe total, de 39,3% şi o cotă de piaţă de 48,7%, relevă datele analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicate joi, scrie Agerpres.

Potrivit sursei citate, autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total piaţă) au înregistrat, în intervalul de referinţă, un volum de 12.409 de unităţi, iar în ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 48,9%, urmat de Clasa C cu o cotă de 29,7% şi Clasa B cu o cotă de 16,7%.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna septembrie a acestui an, faţă de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au crescut cu 40,8%, până la o pondere de 45%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o creştere de 45%, la 6,4%.

În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea au consemnat, în luna septembrie 2025, o creştere de +12%, ajungând la o pondere de 18,3% din totalul pieţei de autoturisme. "Este de menţionat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 87% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 13% sunt motorizări pe motorină", subliniază APIA.

Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV şi PHEV), precum şi cele mild-hibrid şi full hibrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) deţineau, în luna septembrie a anului 2025, o cotă de piaţă de 48.7%, fiind cel mai important segment de pe piaţa românească, care depăşeşte cu cota deţinută de motorizările pe benzină şi motorină.

În această marjă, autoturismele full electrice deţineau o cotă de 6% din piaţă, iar cele plug-in hibrid 6,5%.

La nivelul primelor nouă luni, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Dacia Spring, cu 1.177 unităţi şi o scădere de 47% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 516 unităţi şi Tesla Model 3 cu 355 unităţi.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-In, top 3 modele din primele nouă luni ale anului 2025 este condus de Ford Kuga şi Hyundai Tucson, cu câte 501 unităţi fiecare, urmate de Volkswagen Tiguan, cu 440 unităţi.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla, cu 3.166 unităţi şi o creştere de 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmat de Dacia Duster, cu 2.525 unităţi, şi Toyota Yaris Cross, cu 2.076 unităţi.

Autoturismele mild hybrid au pe primul loc din top 3 Dacia Duster, cu 5.008 unităţi, urmat de Hyundai Tucson, cu 1.528 unităţi, şi Ford Puma, cu 1.194 unităţi.

Vehiculele comerciale uşoare plus minibus au înregistrat o creştere cu 33,8%, iar cele grele plus bus sunt cu 40,6%, faţă de luna similară a anului 2024.

"Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieţei auto, cu o creştere raportată de aproape 40% faţă de aceeaşi perioadă din 2024 şi o cotă de piaţă de 48,7% pentru motorizările electrificate. Totuşi, aceste cifre trebuie interpretate cu prudenţă. Pe de o parte, efectul creşterii TVA, aplicat de la 1 iulie, ar fi putut genera o accelerare artificială a înmatriculărilor, mulţi cumpărători grăbindu-se să finalizeze achiziţiile înainte de majorarea preţurilor. Pe de altă parte, septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, cu doar 8.913 unităţi înmatriculate, ceea ce face ca procentul actual de creştere să pară mai spectaculos decât este în realitate. Chiar şi în aceste condiţii, motorizările electrificate îşi menţin o pondere ridicată, cu segmentele full hybrid (+63%) şi plug-in hybrid (+86%) pe un trend ascendent, alimentat atât de ofertele tot mai variate ale producătorilor, cât şi de interesul constant al consumatorilor pentru soluţiile de tranziţie energetică.", a afirmat preşedintelui APIA, Dan Vardie, citat în comunicat.

El a subliniat că piaţa vehiculelor comerciale, atât uşoare, cât şi grele, a consemnat, de asemenea, creşteri de 34% şi 41%, însă şi aici trebuie luat în calcul efectul de bază scăzut şi eventualele înmatriculări anticipate de flote, înainte de modificările fiscale.

"Privind spre finalul anului, reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susţine cererea, deşi ediţia curentă dispune de un buget redus şi stimulente ajustate. Interesul iniţial ridicat arată că publicul rămâne receptiv la programele de reînnoire, dar impactul real asupra pieţei va depinde de ritmul de procesare şi de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început. În concluzie, datele din septembrie trebuie privite mai degrabă ca un efect de redresare statistică decât ca o revenire solidă, iar evoluţia următoarelor luni va fi esenţială pentru a confirma dacă piaţa intră într-o fază de creştere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural favorizat de contextul fiscal şi calendaristic", a menţionat preşedintele APIA.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri