Înmatriculările de autovehicule au scăzut în România, cu 10,8%, în luna noiembrie a acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020, marjă în care autoturismele electrice au consemnat o dublare a înregistrărilor, iar Dacia Spring, primul model "verde" al producătorului auto de la Mioveni, a devenit lider pe acest segment, conform datelor publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), pe baza statisticii Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), conform agerpres
În acelaşi timp, autoturismele (care reprezintă aproximativ 82% din total) au înregistrat, în luna noiembrie 2021, un volum de 11.358 unităţi, cu 13,6% mai puţin decât în luna similară din 2020. Cu toate acestea, pe ansamblul celor 11 luni din 2021, se înregistrează o scădere generală de 1%, comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Segmentarea pe clase arată că, în intervalul analizat, există o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+20,5%), Clasa B (-4,2%), Clasa C (-18,0%), Clasa D (-7%), Clasa E (+1,2%), Clasa F (+162,4%), SUV (+15,4%), MPV (-16,1%) şi Clasa Sport (-0,4%).
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 44,1%, în creştere cu 6,3 puncte procentuale, faţă de 2020, urmat de Clasa C, cu o cotă de 27,8%, în scădere cu 5,8 puncte procentuale, şi Clasa B, cu o cotă de 20,5%, în scădere cu 0,7 puncte procentuale, comparativ cu perioada similară din 2020.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 11 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere de 0,2 puncte procentuale faţă de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 66,3%. Totodată, autoturismele cu motoare diesel au consemnat un recul de 7,2 puncte procentuale, de la an la an şi deţin o cotă de 19,5% din total.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele 11 luni din 2021, o cotă de piaţă de 14,2%, care este de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau în perioada similară a anului trecut (6,7%).
"Ca şi în anul 2020, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele 'verzi' au performat, în anul 2021, achiziţiile din această categorie s-au dublat (+108,6%), comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+217,1%). Cu atât mai mult, la 11 luni din anul 2021, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring - cu 1.537 de unităţi, model lansat anul acesta, Volkswagen Up! (387 unităţi, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 125%) şi Hyundai Kona (334 unităţi, în creştere cu 101,2%)", menţionează APIA.
Analiza de specialitate evidenţiază că la autoturismele Plug-in, top 3 pe modele este condus de Renault Captur - cu 229 de unităţi (creştere de 114 ori faţă de anul anterior), Ford Kuga (220 unităţi, +168,3%) şi Mercedes Benz GLC (208 unităţi, +230,2%). În plus, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc modelul Toyota Corolla - cu 2.022 de unităţi (+85,7% faţă de 2020), urmată de Toyota C-HR (1.880 unităţi, +34%) şi Toyota RAV4 (1.483 unităţi, +79,1%).
În privinţa tipului de proprietar, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 46%.
La categoria autovehiculelor comerciale uşoare (minibuse şi pick-up) s-a consemnat un salt de 19,7%, raportat la perioada de referinţă, o evoluţie mult mai bună decât cea a autoturismelor (-1%).