Interes istoric pentru Black Friday 2025: românii vânează reduceri, dar cheltuiesc mai puțin

Autor: Andrei Ștefan

Publicat: 13-10-2025 07:35

Actualizat: 13-10-2025 09:16

Article thumbnail

Sursă foto: yandex.com

Evenimentul "Black Friday", programat în luna noiembrie, va genera în România cel mai mare interes din istoria comerţului autohton, mai ales în mediul online, iar valoarea unei comenzi medii va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut, reiese dintr-o analiză de specialitate, publicată recent.

Conform estimărilor Frames, la cea de-a 15-a ediţie a "Black Friday" de România, cumpărătorii vor căuta cele mai bune oferte, reduceri şi discounturi în special pentru produse de îmbrăcăminte şi încălţăminte, pentru parfumuri, cosmetice în general şi mai puţin pentru electronice şi electrocasnice, conform Agerpres.

"Vânzările din comerţul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE. Motivele ţin, în principal, de scăderea puterii de cumpărare pe fondul inflaţiei record din România, de trei ori mai mare decât media europeană. În condiţiile în care veniturile au îngheţat în multe sectoare, atât din mediul public cât şi cel privat, deteriorarea puterii de cumpărare îi face pe români să fie mult mai atenţi la ceea ce cumpără. În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoţii, discounturi şi reduceri de preţuri, achiziţiile lor zilnice fiind definite, în mare parte, de campaniile de marketing din retail. De Black Friday 2025 vor încerca să cumpere ce nu îşi mai permit în prezent, vor căuta pe site-uri şi în magazine produsele cu cel mai mic preţ, mai ales din zona de îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru iarnă", anticipează compania de consultanţă.

La capitolul încasări, după un an 2024 în care "Black Friday" a generat aproximativ 500 milioane de euro, la nivelul întregii luni noiembrie (online&offline), "nu este exclus ca 2025 să aducă încasări similare, stimulate în primul rând de efectele creşterilor de preţuri".

În ceea ce priveşte bugetele alocate de către români pentru asemenea ocazie, previziunile consultanţilor indică faptul că, în 2025, comanda medie realizată va fi în jurul al 400-500 de lei, sub valoarea de anul trecut.

"Dacă anul trecut am văzut o creştere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai puţini bani la dispoziţie, în contextul scăderii reale a veniturilor, din cauza inflaţiei record, de 10%. Scăderea puterii de cumpărare se simte tot mai mult, iar efectele se vor vedea şi de BF2025. Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piaţă vor depune şi cele mai multe eforturi de marketing. Logistic, vânzările online devin cele mai profitabile. Eforturile de marketing se vor concentra pe acest canal de vânzare care, în 2025, va atinge un record istoric în ceea ce priveşte traficul, audienţa site-urilor de vânzări online urmând atingă cel mai ridicat nivel din istoria Black Friday'', afirmă analiştii.

În acest context, în viziunea specialiştilor, retailerii vor încerca, de "Black Friday", să stimuleze cât mai mult posibil, prin instrumente de marketing, ideea de FOMO (fear of missing out/teama de a rămâne pe dinafară).

Potrivit sursei citate, nu este exclus ca peste 70% dintre vânzările din ziua cu cele mai importante reduceri să fie realizate cu ajutorul telefoanelor mobile, un record istoric în materie de comerţ online în România. De asemenea, se aşteaptă să se apeleze tot mai mult la comparatoarele de preţuri online pentru a face alegeri mult mai bine fundamentate.

Raportul European Ecommerce 2025 arată că România se clasează pe locul 3 între statele-membre UE din Europa Centrală şi de Est în privinţa valorii comerţului electronic (11,7 miliarde de euro, în 2024), după Polonia şi Cehia, şi pe locul 9 la nivel european.

Prognoza din piaţă evidenţiază faptul că valoarea comerţului electronic din România este aşteptat să atingă în acest an 3,5% din PIB.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri