Învățământul privat preuniversitar explodează în România – motivele pentru care părinții aleg școlile private

Autor: Mirea Andreea

Publicat: 28-10-2025 16:36

Article thumbnail

Sursă foto: edupedu.ro

În ultimul deceniu, numărul unităților private de învățământ preuniversitar din România s-a triplat, iar tot mai mulți părinți aleg programele internaționale și mediile educaționale personalizate pentru copiii lor. Studiul Romania Education Alliance arată că această tendință este mai vizibilă în centrele urbane și în județele cu dezvoltare economică rapidă, Ilfov fiind un exemplu elocvent.

Educația preuniversitară privată este un sector în plină expansiune, alimentat de interesul tot mai crescut al părinților și de extinderea constantă a programelor internaționale sau duale. În prezent în România, aproximativ 6% din populația școlară preuniversitară este cuprinsă în învățământul privat, iar instituțiile particulare de învățământ preuniversitar au înregistrat o creștere de aproape trei ori față de numărul lor de acum 10 ani, mai ales în centrele urbane universitare și în regiunile cu o puternică dezvoltare economică, culturală și rezidențială.

Alegerea unei școli private este influențată de cinci factori principali: accesul la programe internaționale și predarea în limbi de circulație internațională, standardele academice ridicate, oferta de activități extracurriculare, dezvoltarea abilităților transversale și existența unui mediu educațional stabil și incluziv.

În timp ce școlile de stat în general încă pun accent pe acumularea de cunoștințe teoretice și pe evaluarea standardizată, sistemul privat dezvoltă intensiv atât modele educaționale naționale acreditate, cât și programe internaționale pentru elevi cu vârste între 2-18 ani, precum continuum-ul preuniversitar IB (International Baccalaureate), acestea încurajând gândirea critică, învățarea prin proiecte și o perspectivă globală.

În ultimii 10 ani, învățământul preuniversitar privat din România a cunoscut o dezvoltare accelerată, prin dublarea de la peste 3% la aproximativ 6% a populației școlare preuniversitare ce este cuprinsă în învățământul privat. Iar numărul instituțiilor particulare de învățământ preuniversitar - acreditate, autorizate și în curs de autorizare - a înregistrat o creștere de aproape trei ori în același interval de timp, de la 700 de unități private în 2015, la aproximativ 2000 de unități private în 2025, cu precădere în centrele urbane universitare și în regiunile cu o puternică dezvoltare economică, culturală și rezidențială.

Județul Ilfov poate fi un exemplu elocvent pozitiv în acest sens, demonstrând o creștere de 5 ori, de la 3% în 2015 la 15% în 2025, a populației școlare totale din grădinițele, școlile și liceele private. Iar procentul unităților private preșcolare, școlare și liceale s-a dublat în această perioadă, crescând de la 18% la 35% din totalul unităților școlare județene.

Un studiu recent realizat de Romania Education Alliance (REA) — prima rețea de școli private din țară — evidențiază principalele motive pentru care tot mai mulți părinți aleg să își înscrie copiii în sistemul privat de educație.

Educația privată câștigă teren

Pe baza datelor statistice și a rapoartelor recente, studiul subliniază câteva tendințe clare: interesul pentru educația privată este în creștere constantă.

Până în 2015, procentul elevilor înscriși în școli private era încă redus: mai puțin de 1% în ciclul primar (conform ceicdata.com) și aproximativ 1,5% în învățământul secundar (conform indexmundi.com). În ultimii ani însă, interesul pentru educația privată a crescut semnificativ. Potrivit datelor recente ale Institutului Național de Statistică, în prezent aproximativ 5,5–6% din totalul populației școlare preuniversitare din România este cuprins în sistemul privat de învățământ, confirmând o tendință clară de expansiune. Această evoluție este deosebit de vizibilă în marile centre urbane și reflectă interesul crescut al părinților pentru alternative moderne și personalizate la sistemul public.

Aceste date evidențiază o tendință clară: educația preuniversitară privată este un sector în expansiune, cu interes în creștere din partea părinților și o extindere constantă a programelor internaționale sau duale. Tot mai mulți părinți din centre urbane precum București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Craiova, Constanța și județul Ilfov optează pentru școli private.

Studiul subliniază că această schimbare reflectă atât evoluția așteptărilor familiilor din România, cât și avantajele percepute ale sistemelor educaționale private, fie ele cu orientare națională, fie internațională.

„Educația privată nu mai este percepută ca o alternativă de nișă, ci ca un pilon solid al sistemului educațional modern. Diferența dintre sistemul public și cel privat nu stă doar în infrastructură sau în dotări, ci în viziunea educațională: în școlile private, copilul este pus în centrul procesului de învățare, iar educația devine un proces personalizat, coerent și orientat spre viitor. Această schimbare de perspectivă este tot mai vizibilă în marile orașe și se reflectă în creșterea constantă a numărului de elevi înscriși în învățământul privat”, declară Anca Macovei Vlăsceanu, cofondator și CEO România Education Alliance.

Principalele motive pentru care părinții aleg școli private

Alegerea unei școli private este un proces personal, diferit pentru fiecare familie, însă în cele mai multe cazuri decizia este influențată de unul sau mai mulți dintre cei cinci factori principali care îi determină pe părinți să opteze pentru educația privată.

  • Standarde academice ridicate și pregătire individualizată. Acestea sunt posibile datorită portofoliilor bogate de acreditări ale școlilor private, a mecanismelor de asigurare a calității, evaluărilor periodice, formării continue a cadrelor didactice și, nu în ultimul rând, dimensiunii reduse a claselor și raportului favorabil profesor-elev.

  • Acces la programe internaționale și predare în limba engleză sau în alte limbi de circulație internațională, inclusiv posibilitatea de a urma un curriculum dual sau o abordare modernă a curriculumului național.

  • Activități extracurriculare diversificate, în domenii atractive, susținute de facilități moderne, care sprijină dezvoltarea personală integrată a elevilor (de la dezbateri și proiecte științifice, până la arte, sport sau antreprenoriat).

  • Accent pe dezvoltarea abilităților transversale – gândire critică, colaborare, inițiativă, creativitate – în detrimentul memorării mecanice, contribuind astfel la o abordare educațională mai echilibrată și relevantă.

  • Un mediu școlar stabil, sigur și incluziv, care susține sănătatea emoțională și fizică a elevilor, stimulează inovația și colaborarea, și contribuie la formarea unei societăți mai coezive.

Educația națională VS. sistemul International Baccalaureate (IB)

Raportul REA analizează, de asemenea, diferențele între sistemul educațional românesc și modelul International Baccalaureate (IB). În timp ce sistemul românesc pune accent pe cunoștințe teoretice și evaluare standardizată, modelul IB valorizează gândirea critică, învățarea prin proiecte și perspectiva globală.

Părinții intervievați consideră că IB este mai bine aliniat cu cerințele universităților naționale și internaționale de vârf și cu viitoarele cariere în contexte dinamice locale, regionale și globale.

Totodată, este încurajator faptul că în ultima perioadă, tot mai multe școli private reușesc să consolideze programele naționale și pregătirea pentru examenul de Bacalaureat național, punând accent pe învățarea activă, aplicabilitatea practică, dezvoltarea socială și emoțională pe tot parcursul procesului de pregătire, precum și pe stimularea învățării prin metode atractive.

Rezultatele educației private – Studii de caz

Două instituții private exemplifică performanțele posibile prin abordări educaționale inovatoare. Mark Twain International School (MTIS), prima instituție de învățământ privat cu un curriculum dual înființată în România, are o reputație solidă, cu programe competitive - naționale bilingve și internaționale exclusiv în limba engleză - care pun accent pe autonomie, creativitate, dezvoltare personală și performanță academică. Cu o activitate de peste 3 decenii, MTIS înregistrează constant rata de admitere remarcabilă la universități de top din Europa, SUA și la nivel global, cu rezultate excelente la examenele IB și de Bacalaureat național.

Little London International Academy (LLIA) este recunoscută pentru dezvoltarea competențelor bilingve, adaptabilitate culturală și implicare activă a elevilor. LLIA are rezultate notabile anual la Bacalaureatul românesc, iar absolvenții accesează universități de top. Recent, liceul a demarat și un parteneriat public-privat cu un liceu de stat de prestigiu.

Aceste exemple arată că modelele educaționale private nu doar că răspund așteptărilor părinților, ci adesea le depășesc, contribuind la ridicarea standardelor de calitate și pregătire globală în educația preuniversitară din România.

Despre Romania Education Alliance

Romania Education Alliance (REA) este o platformă națională colaborativă, centrată pe elev, care reunește școli private de top din marile orașe ale României. Misiunea REA este să stimuleze colaborarea, creșterea sustenabilă, performanța organizațională și excelența profesională în educația privată din România.

REA contribuie activ la elaborarea de politici educaționale, cercetare și inovație. Prin studii periodice și parteneriate cu instituții publice și private, alianța oferă analize bazate pe date care sprijină modernizarea sistemului educațional românesc.

REA a fost fondată în 2024 de Anca și Dan Macovei Vlăsceanu, antreprenori în educație, alături de fondul de investiții Morhosis Capital.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri