Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Justiţia în pandemie - CSM, aviz favorabil cu observaţii pentru proiectul de lege al MJ/ DOCUMENT

csm

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a avizat favorabil, cu observaţii, proiectul de lege privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei COVID-19. CSM remarcă, între altele, că proiectul de lege nu stabileşte măsuri referitoare la restrângerea activităţii parchetelor în contextul pandemiei de coronavirus, transmite news.ro.

Avizul integral, AICI! (.pdf)

"La data de 18 noiembrie 2020, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât avizarea favorabilă, cu observaţii, a proiectului de lege privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei COVID-19", au transmis, miercuri, reprezentanţii CSM.

Decizia a fost luată întrucât CSM a apreciat că este necesară adoptarea unor noi măsuri, într-o abordare coordonată în scopul implementării unitare a acestora, care să permită instanţelor judecătoreşti şi parchetelor să funcţioneze în continuare în condiţii de siguranţă, astfel încât să se asigure atât accesul efectiv la proceduri judiciare ca drept fundamental al cetăţenilor, cât şi imperativul protejării sănătăţii judecătorilor, procurorilor, personalului auxiliar şi a celorlalţi participanţi la procedurile judiciare.

În ceea ce priveşte posibilitatea restrângerii activităţii uneia sau mai multor secţii din cadrul unei instanţe de judecată sau chiar a întregii instanţe pe perioada stării de alertă şi încă 30 de zile după încetarea acesteia, CSM reţine că proiectul de lege prevede că acest lucru este posibil prin decizia Colegului de conducere al Curţilor de Apel la propunerea preşedintelui instanţelor de judecată, însă nu prevede ce se întâmplă în situaţia în care colegiul de conducere sau preşedintele nu îşi pot desfăşura activitatea. În aceste condiţii, CSM propune clarificări în acest sens şi vine cu sugestia ca, acolo unde astfel de decizii de restrângere a activităţii instanţelor sunt luate ele, să fie comunicate Consiliului pentru ca pe pagina de internet a CSM să fie publicată decizia.

Cât despre tipurile de cauze care vor fi în continuare judecate, în situaţia restrângerii activităţii unei instanţe de judecată, CSM apreciază că nu se impune menţinerea pe rol a tuturor cauzelor penale propuse, dând ca exemplu de cauze care nu ar trebui menţinute contestaţiile la executare în cazul persoanelor care nu sunt private de libertate sau infracţiunilor privind spălarea banilor.

Plenul CSM apreciază totodată că se impune inserarea în proiectul de lege a unor dispoziţii privitoare la amânarea cauzelor în cazurile în care se restrânge activitatea instanţelor de judecată, dispoziţii care să prevadă că amânarea judecării se face administrativ, fără a fi necesară întocmirea unei încheieri de şedinţă în acest sens, pe de o parte pentru că amânarea administrativă evită riscul de infectare pe care îl presupune prezenţa părţilor şi a altor participanţi la proces, şi totodată "deoarece este posibil ca persoanele care intră în constituirea completului să nu fie în măsură de redacteze şi să semneze o astfel de încheiere de amânare”.

Consiliul Superior al Magistraturii remarcă şi că proiectul de lege nu stabileşte măsuri referitoare la restrângerea activităţii parchetelor în contextul pandemiei de COVID-19, "deşi există raţiuni similare pentru care activitatea acestora ar putea fi grav afectată de evoluţia situaţiei epidemiologice”, iar în acest context plenul CSM propune o serie de dispoziţii care să reglementeze restrângerea activităţii parchetelor.

Astfel, pe modelul propus pentru instanţe, procurorii şefi ai parchetelor de pe lângă judecătorii şi tribunale pot propune procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel restrângerea activităţii unor secţii sau a întregii unităţi de parchet, odată cu preluarea unor cauze de către alte unităţi de parchet din aceeaşi circumscripţie. Conform propunerii CSM, măsura restrângerii activităţii unei unităţi de parchet din cauze generate de epidemie poate fi făcută pentru cel mult 14 zile, cu posibilitate de prelungire, perioadă în care va continua activitatea cu privire la anumite cauze, acte şi măsuri apreciate ca fiind urgente.

CSM se pronunţă şi cu privire la cauzele civile care ar putea fi soluţionate prin intermediul mijloacelor de comunicare online, arătând, în acest context, că "referitor la desfăşurarea şedinţelor de judecată prin mijloace de comunicaţie audiovizuală, este necesar doar acordul persoanelor care nu se pot deplasa la sediul instanţei, în caz contrar fiind posibilă amânarea nejustificată a judecării cauzei prin refuzul părţilor prezente de a-şi da acordul pentru videoconferinţă”.

Totodată, CSM consideră că este "excesivă şi nu corespunde scopului în care a fost instituit principiul publicităţii în procesul civil” transmiterea în direct, pe portalul instanţelor de judecată, a unor şedinţe de judecată, motivând că acestea ar putea fi înregistrate fără acordul preşedintelui completului, încălcându-se astfel Regulamentul de ordine interioară al instanţelor de judecată. CSM subliniază că astfel de situaţii pot genera abuzuri cu privire la folosirea datelor personale ale părţilor.

CSM face, de asemenea, propuneri pentru procesele penale în care audierea se face prin videoconferinţă, astfel încât să fie asigurată identitatea părţilor şi să fie garantată securitatea şi confidenţialitatea transmisiunii. CSM consideră, în acest context, că martorii din procesele penale ar trebui audiaţi în mod direct şi nu prin videoconferinţă.

Plenul CSM subliniază faptul că măsuri temporare aplicabile în caz de pandemie, cum ar fi reorganizarea activităţii unor compartimente, mutarea personalului între compartimente sau restrângerea activităţii directe cu publicul pot fi luate de către preşedinţii instanţelor de judecată şi în mod preventiv, pentru reducerea riscului de infectare cu noul coronavirus.

Proiectul de lege, care reglementează posibilitatea luării/dispunerii unor măsuri necesare funcţionării justiţiei ca serviciu public în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, se află pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de miercuri seară.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.