La Bruxelles s-a dat undă verde: Se construiește autostradă din România până în Grecia

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 05-12-2025 11:05

Actualizat: 05-12-2025 11:41

Article thumbnail

Sursă foto: Ambasada Bulgariei

Acordul de cooperare pentru axa rutieră și feroviară verticală care va conecta Grecia, Bulgaria și România a fost semnat la Bruxelles de către comisarul european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, și reprezentații ministerelor pentru infrastructură și transporturi din cele trei țări, Konstantinos Kyranakis (Grecia), Grozdan Karadjov (Bulgaria) și Ionuț Cristian Săvoiu (România).

Această axă, care va conecta Salonicul de București, via Alexandroupolis și Bulgaria, este de o importanță crucială pentru Europa, iar Tzitzikostas a plasat acest proiect în fruntea agendei sale încă din primul moment în care a preluat funcția de comisar. După întâlniri continue cu miniștrii de resort din cele trei țări și cu toți cei implicați, a fost semnat acordul de cooperare și a fost prezentat planul exact pentru această axă, cu calendare concrete.

 Autostradă de la Portul Constanța până în Grecia

România, Bulgaria și Grecia vor fi conectate prin dezvoltarea unui coridor multimodal, un proiect în valoare de 6 miliarde de euro

Mai exact, vor fi conectate porturile comerciale din cele trei state, o inițiativă ce include autostrăzi și căi ferate, de la Marea Neagră la Mediterană.

Autostrada ar urma să fie gata în cinci ani. Drumul de mare viteză ar urma să lege municipiul Constanța de orașul grecesc Kavala. De asemenea, prin intermediul autostrăzii vor fi conectate și stațiuni importante de pe litoralul din Bulgaria. Potrivit declarației comune semnate anterior de către premierii României, Bulgariei și Greciei, cele trei state își propun să construiască o infrastructură intermodală transfrontalieră peste Dunăre, poduri noi la Giurgiu-Ruse și alte locații, creșterea capacităților porturilor Constanța și Sulina, asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului pe fluviul Dunărea. De asemenea, un proiect feroviar comun Grecia - Bulgaria își propune realizarea unei căi ferate ce va uni porturile Salonic, Burgas și Varna.

A. Tzitzikostas: „O axă-reper pentru întreaga Europă, pentru securitatea, dezvoltarea și circulația tuturor cetățenilor”

După cum a subliniat comisarul european, acest acord va permite începerea imediată a lucrărilor, astfel încât cele trei țări să fie conectate printr-o cale ferată și o autostradă moderne și sigure.

Printre avantajele proiectului se numără consolidarea rolului strategic al celor trei țări în regiunea extinsă și consolidarea securității europene, deoarece, în plus față de conexiunea dintre Grecia - Bulgaria - România, Marea Egee este conectată atât la Marea Neagră, cât și, în final, la Europa Centrală, în timp ce sunt extrem de importante și implicațiile pentru securitate, transport, călătorii, comerț, extinderea compniilor în regiune și turism.

Semnarea acordului de cooperare este un pas important către consolidarea conexiunii dintre România, Bulgaria și Grecia de-a lungul Coridorului de Transport European Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee și al Rețelei Transeuropene de Transport mai ample și vine într-un moment de tensiune geopolitică acută și nevoi sporite de securitate pentru Europa.

„Semnarea Memorandumului de înțelegere este mult mai mult decât un act formal. Este un moment de referință pentru întreaga Europă. Bulgaria, România și Grecia fac o alegere clară și colectivă de a-și aprofunda cooperarea pentru a consolida conexiunile de transport care unesc cele trei țări atât între ele, cât și cu Europa Centrală. Toți împreună, transmitem un mesaj puternic: Regiunea Marea Neagră-Marea Egee nu mai este o zonă periferică a UE. Aici se întâlnesc două dintre cele mai mari coridoare ale Europei: coridorul Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee al Rețelei Transeuropene de Transport și coridorul Rin-Dunăre. Această intersecție implică o responsabilitate unică pentru Grecia, Bulgaria și România. Și anume ca cele trei țări să fie gardienii arterelor economice strategice ale UE, ai lanțurilor vitale de aprovizionare și ai rutelor de mobilitate militară”, a subliniat Tzitzikostas.

Comisarul a mai spus că semnarea acordului de cooperare transformă planurile în proiecte concrete și a evidențiat importanța axei feroviare și rutiere pentru securitatea Europei: „Nevoile de securitate ale UE sunt în creștere, iar capacitatea noastră de a transporta forțe, bunuri și energie pe teritoriul european este esențială pentru viitorul Europei. Această axă de la Salonic la Alexandroupolis și până la București trecând prin Bulgaria și mergând apoi către Europa Centrală, dar și spre est către Moldova și Ucraina, va fi una dintre cele mai importante, cele mai strategice și cele mai sigure artere și va reprezenta un atu semnificativ de mobilitate pentru UE și NATO. Modernizarea liniei transfrontaliere Salonic – Promachonas – Kulata are o valoare similară, deoarece reprezintă o investiție în pregătirea operațională a Europei. Aceste proiecte sunt, de asemenea, forțe motrice ale competitivității, cu perspective economice și de dezvoltare semnificative.”

Referindu-se la calendar și în special la acțiunile din următorul an, Tzitzikostas a subliniat: „Astăzi am pus piatra de temelie din punct de vedere politic. Începând de mâine, începem să construim. În cursul anului 2026, vom prezenta un plan comun care va cartografia axa centrală, vestică și estică, vor fi stabilite prioritățile și va fi prezentat planul de finanțare integrat. Iar acordul de cooperare constituie angajamentul politic al UE și al celor trei țări pentru realizarea acestui proiect important, cea mai strategică legătură de transport din Europa pentru partea sa de sud-est. Constituind o adevărată primă linie de apărare pentru securitatea noastră, pentru piața noastră internă, pentru cele trei economii ale noastre și, mai presus de toate, pentru cetățenii noștri.”

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri