DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Lider UDMR dezvăluie efecte EXPLOZIVE ale OUG pe anticipate: Ori e inconştienţă, ori e făcută cu un anumit interes

sondaj alegeri vot majoritate

Deputatul UDMR Cseke Attila a declarat joi că OUG 26/2020 privind alegerile anticipate, care a fost respinsă miercuri în Senat, este în totalitate neconstituţională prin modul de adoptare şi prin reglementările sale care vor crea mari probleme, scrie Agerpres.

În ce priveşte urna specială, deputatul Cseke a precizat că aceasta poate fi solicitată, pe lângă cazurile medicale, şi de persoanele care "din cauza specificului activităţii pe care o desfăşoară nu se pot prezenta la secţia de votare".

Potrivit acestuia, s-a mai dat dreptul, în OUG 26, preşedintelui secţiei de votare să menţină votul deschis peste ora 21, dar nu doar pentru atâta timp cât mai aşteaptă persoane să voteze, ci până la ora 23.59. Cum s-a scos din lege prevederea că urna mobilă trebuie să se afle în secţie la ora 21.00, Cseke consideră că "o să ne trezim, legal, că urna mobilă umblă pe străzi la ora 22". "Eliminarea acestei obligaţii de a fi urna mobilă la ora 21 în secţia de votare ori e inconştienţă, ori e făcută cu un anumit interes", a afirmat deputatul.

În plus, OUG 26 nu mai conţine sancţiuni pentru cei care continuă campania electorală în sâmbăta de dinainte de alegeri sau pentru "consilierea" votantului în secţie. "În vechea lege era contravenţie şi se sancţiona. Nu mai există sancţiuni. Va fi perfect legal ca, în secţia de votare, unii să spună alegătorului, când preia buletinul de vot, să voteze cu PNL sau cu PSD", a spus deputatul.

"Noi solicităm să se pună înapoi modificarea cu urna mobilă care să fie la ora 21 în secţia de votare, să nu ne trezim cu urna specială pe străzi la ora 22 şi să se pună înapoi contravenţiile legate de încălcarea interdicţiei de a nu face campanie electorală şi, mai ales, interdicţia de a nu sfătui alegătorul în ziua votului cu cine să voteze", a declarat, în conferinţă de presă, deputatul UDMR. El a arătat că această ordonanţă nu prevede numai completări la legislaţia electorală pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate, ci a intrat pe fondul problemei cu modificări privind desfăşurarea procesului electoral.

Potrivit lui Cseke, există trei tipuri de decizii ale Curţii Constituţionale care se aplică în această situaţie. Astfel, reglementarea sistemului electoral se face doar prin lege organică şi nu prin ordonanţă de urgenţă. În plus, mai e recomandarea Comisiei de la Veneţia, conform căreia legislaţia electorală nu se modifică cu un an înainte de alegeri.

"Chiar în absenţa unei intenţii de manipulare, a celor care modifică legislaţia, în acest interval, ultimul an, modificările vor fi dictate de interesele iminente ale partidului care face modificarea", a precizat deputatul, citând decizia Curţii.

Cseke mai afirmă că ordonanţa de urgenţă este neconstituţională şi din cauza unor formalităţi de procedură, neavând avizul Consiliului Legislativ la momentul adoptării OUG, adică în 4 februarie.

"Nu poţi să adopţi o Ordonanţă de Urgenţă sau Hotărâre de Guvern dacă nu ai, înainte, avizul Consiliului Legislativ, ori pentru această ordonanţă avizul a fost cerut după şedinţa de guvern, după adoptarea ordonanţei, ceea ce este nelegal," a spus Cseke.

Deputatul s-a referit apoi la câteva reglementări din această ordonanţă privind dreptul la vot şi urna mobilă, în opinia sa acestea fiind cele mai problematice.

Ordonanţa introduce posibilitatea de a vota oriunde, dar Cseke susţine că acest aspect dă peste cap întreg sistemul electoral din România, în aplicare de 30 de ani. În majoritatea ţărilor democratice, a spus el, există trei sisteme electorale: pe listă naţională, sistem în care este indiferent unde votează alegătorul, pe liste judeţene, corelat cu obligaţia de a vota doar în judeţul de domiciliu, iar al treilea sistem este unul mixt.

"Prin această ordonanţă, s-a creat un sistem electoral care nu există nicăieri în lume: listă judeţeană, dar vot oriunde. Ori listă judeţeană şi vot în judeţ, ori listă naţională şi vot oriunde. Combinaţia celor două este o inovaţie complet românească, care nu există şi nici nu trebuie să existe", a subliniat Cseke.

El argumentează şi că s-ar bulversa şi numărul de parlamentari atribuit unui judeţ, stabilit în funcţie de populaţie. "Dacă vin în judeţ 50.000 de votanţi din afară care votează în judeţ, este clar că se produce o distorsiune şi ar trebui să determine creşterea numărului de mandate în judeţ şi scăderea în alt judeţ, ceea ce evident nu s-a reglementat şi nici nu se poate", a spus Cseke. Deputatul a afirmat că această modificare este o "inovaţie a nu se ştie cui" pentru că nimeni din fostul Guvern nu îşi asumă această modificare, dar trebuie rezolvată.

Cseke a mai amintit că OUG 26 ar introduce şi organizarea în aceeaşi zi de alegeri locale şi parlamentare, chestiune tranşată deja ca neconstituţională de CCR, în 2012.

UDMR s-a opus recent adoptării OUG 26, printr-o serie de 20 de amendamente - primul, respingerea legii, fiind adoptat - şi printr-o sesizare la Avocatul Poporului. OUG privind organizarea alegerilor parlamentare anticipate a fost respinsă miercuri în Senat şi urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.