Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis intrarea în legalitate a unui spot Aqua Carpatica care promova aplicaţia "Aqua Scanner".
Membrii au decis în unanimitate intrarea în legalitate (interzicerea difuzării în forma sancţionată) în cazul spotului publicitar pentru Aqua Carpatica, denumit „Aqua Scanner”, considerând că nu respectă concurenţa loială şi instigă la renunţarea la alte produse asemănătoare.
Dezvăluiri CUTREMURĂTOARE: A apărut lista mărcilor de apă plată 'OTRĂVITĂ'
„Întrunit în şedinţă publică, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite și, constatând încălcări ale legislației audiovizualului, a hotărât să emită decizii privind intrarea în legalitate în privința următoarelor spoturi publicitare TV:
- Spotul publicitar pentru Aqua Carpatica: Aqua Carpatica, Aqua Scanner, Aplicație. S-a reținut încălcarea dispozițiilor art. 93 și art. 101 din Codul de reglementare a conținului audiovizual (perioada monitorizată: 10 – 23.10.2016)”, se arată într-un comunicat remis ȘTIRIPESURSE.RO.
Consiliul a fost de părere că în spot se face trimitere directă la o altă apă minerală.
Reclamaţia a fost făcută de Patronatul Apelor Minerale APEMIN, Florin Răducu Lăzăroiu, care a aconsiderat că „Spotul TV induce în eroare consumatorii creand o stare de confuzie cu privire la calitatea celorlalte ape minerale imbuteliate si comercializate in Romania.
Spotul TV este oarecum o continuare a spoturilor anticoncurentiale difuzate in cursul lunii mai 2012 ( acestea au facut obiectul mai multor sesizari facute de „Patronatul Apelor Minerale APEMIN”), in care s-a folosit de asemenea imaginea unor minori sugerand consumatorilor si instigandu-i sa renunte la achizitionarea altor ape minerale imbuteliate.
De asemenea spotul face trimitere la o aplicatie pentru smartphone, aplicatie in care se face publicitate comparativa”.
De menționat este faptul că Aqua Carpatica nu se află la prima abatere de acest fel.
„Campaniile publicitare incep cu un mesaj naucitor (cu caracter irational), dupa care urmare a poziției adoptate de instituțiile din domeniul audiovizualului respectiv protecției consumatorilor etc, Carpathian Spring renunța la primele spoturi publicitare în favoarea unor mesaje mai nuanțate având un conținut mai puțin tranșant din punctul de vedere al limbajului. Folosind aceasta tactica, pana la luarea masurilor ce se impun scopul urmarit de Carpathian Springs este atins, aducand prejudicii grave firmelor concurente”, se arată în sesizarea făcută de Patronatul Apelor Minerale APEMIN.
Istoric:
Prima campanie publicitară lansată în anul 2010;
În vederea promovării produsului nou-lansat – apă minerală Aqua Carpatica – societatea Carpathian Springs S.A. a demarat la sfârșitul anului 2010 o campanie publicitară sub sloganul „Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală din lume”. Campania s-a desfășurat atât în presa scrisă cât și în cea audio-vizuală prin rularea pe principalele canalel TV a unor spoturi publicitare conținând în esență același mesaj, respectiv că apa minerală Aqua Carpatica este cea mai pură apă minerală din lume datorită conținutului ”0” de nitrați.
Această primă campanie a avut la bază trei variante de spot publicitar al căror transcript se regăsește mai jos:
- Spot 1 (45 sec.):
„Există puritate absolută? Apa, prin natura ei, pare perfectă. Perfect transparentă. Incoloră. Dar este, oare, atât de pură precum pare? O apă renumită din Alpi, nitrați 3,98 mg/l. O apă cunoscută din Norvegia, 0,64. Cele mai vândute ape din România, între 1,21 și 4,42 mg/l. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura apă minerală din lume fără nitrați. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală din lume.”
- Spot 2 (30 sec.):
„Există puritate absolută? O apă renumită din Alpi, nitrați 3,98 mg/l. Cele mai vândute ape din România, între 1,21 și 4,42 mg/l. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitrați. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.”
- Spot 3 (45 sec.):
„Există puritate absolută? Apa, prin natura ei, pare perfectă. Perfect transparentă. Incoloră. Dar este, oare, atât de pură precum pare? O apă renumită din Alpi, nitrați 3,98 mg/l. O apă cunoscută din Norvegia, 0,64. Cele mai vândute ape din România, între 1,21 și 4,42 mg/l. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitrați. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.”
Campania a condus la sesizarea la cerere sau din oficiu a mai multor instituții și organisme activând în domeniul audio-vizual, al protecției consumatorilor, acestea apreciind, în unanimitate, că mesajele conținute în spoturile TV încalcă legislația în vigoare.
Astfel,
- CNA a impus inițial Carpathian Springs modificarea spoturilor TV care prezentau Aqua Carpatica ca fiind sigura apă minerală din lume fără nitrați, fără a face distincție între apa minerală carbogazoasă și apa minerală plată comercializată de societate, deși aceasta din urmă conținea potrivit etichetei 0,8 mg nitrați/l, apoi a interzis alte spoturi TV care prezentau Aqua Carpatica ca fiind cea mai pură apă carbogazoasă din lume, considerând că acestea nu respectă principiul informării corecte.
- În același sens s-a pronunțat în mai multe rânduri și Consiliul Român al Publicității (RAC) organism cu rol consultativ, care a considerat că este încălcat Codul de Practici în Publicitate întrucât nu poate fi susținută afirmația „cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume”, Carpathian Springs neputând proba compoziția tuturor apelor minerale din lume.
- Totodată, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancţionat contravențional Carpathian Spring pentru nerespectarea dispoziţiilor legale în materie de informare corectă a consumatorilor prevăzute de Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă.
- Patronatului Apelor Minerale din România (Apemin) a apreciat că aceeași afirmație în termeni absoluți privitoare la puritate, nu are acoperire științifică și induce consumatorul în eroare. Acest organism a arătat că puritatea apei nu se poate aprecia în funcție de un singur indicator respectiv cantitatea de nitriţi/nitrați, ci prin analizarea unui set de aproximativ 15 elemente chimice care pot apărea în compoziția apei. În ceea ce privește afirmația potrivit căreia Aqua Carpatica are cel mai scăzut conținut de nitrați din România, aceasta este inexactă, existând ape minerale comercializate pe piață care pot avea în anumite condiții de timp și de loc valori egale sau mai mici.
(ii) A doua campanie publicitară deşfăşurată în 2011-2012;
Ca urmare a măsurilor luate de organele abilitate amintite mai sus (obligația de conformare, somarea posturilor TV, amendă contravențională), Carpathian Springs a modificat conținutul spoturilor TV lansate în cadrul campaniei inițiale, ulterior acestea încetând să mai fie difuzate.
Spre exemplu, spotul inițial care conținea sloganul ”cea mai pură apă minerală din lume” a fost modificat ca urmare a constatării încălcării legislației audio-vizualului de către CNA, noua formulare fiind « cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume ».
(iii) A treia campanie publicitară începută în 2013 care continuă şi în 2014;
Publicitatea produsului a continuat însă prin lansarea unor noi spoturi TV continuând tema inițială privitoare la puritatea absolută a apei minerale Aqua Carpatica precum și prin lansarea unei noi campanii ”Întoarcerea la puritate”, aceasta conținând de asemenea mesaje susceptibile de a induce în eroare consumatorul, pe care le exemplificăm cu transcriptul a 2 spot-uri diferite prima temă:
- Spot 1 (12 s)
Spotul conține o imagine sugestivă cu un jet de apă care se unduiește în slow motion iar pe fundal apare următorul text ”Există puritate absolută ?”
- Spot 2 (15 s)
Spotul reprezintă răspunsul la întrebarea tacită pusă prin spotul anterior și conține următoarea formulare: ”Există puritate absolută. Aqua Carpatica. Singura apă minerală carbogazoasă din lume fără nitrați. Acum și în varianta forte, puternic acidulată”.
În cadrul campaniei ”Întoarcerea la puritate”, Carpathian Springs a renunțat la exprimările absolute privitoare la puritate utilizate în spoturile anterioare, urmărind două direcții principale:
- Prima este aceea de a induce ideea că diversele sortimente de apă minerală de pe piața românească conțin cantități periculoase de nitrați pentru copiii mici, superioare standardelor internaționale, Aqua Carpatica fiind apa cu cel mai scăzut conținut de nitrați.
- A doua, de a sublinia lipsa de transparență a restului producătorilor de ape minerale ale căror produse ar conține nitrați peste limitele normale, prin promovarea unui demers de modificare a legislației în sensul obligativității menționării conținutului de nitrați pe eticheta tuturor apelor minerale comercializate în România.
Exemplificăm cu transcriptul a 4 spoturi această campanie, ultimele două conținând imagini extrem de percutante cu bebeluși și copii mici, care ar avea de suferit de pe urma comercializării unor ape minerale periculoase pentru sănătate, care nu ar respecta normele de puritate din Uniunea Europeană, spre deosebire de produsul comercializat de Carpathian Springs.
- Spot 1 (10 s)
”Aqua Carpatica. Întoarcerea la puritate”.
- Spot 2 (30 s)
”Puritatea se hrănește cu puritate. Atunci când ești copil cineva are grijă de puritatea ta. Să ai gînduri pure, să respiri cel mai pur aer, să bei cea mai pură apă. Acum cine are grijă de tine? Aqua Carpatica. Întoarcerea la puritate”.
- Spot 3 (30 s) (Melc-melc)
Spotul debuteaza cu un copil cântând următorul cântec ”Melc-melc codobelc, scoate coarne boierești, și te du la baltă, și bea apă cu nitrați, și te suie pe buștean și mănâncă leuștean”. Suprapus peste ultimul vers al cântecului vocea de fundal are următoarea intervenție: ”Chiar dacă nu știi, nitrații fac parte din viața copilului tău. În România, conținutul de nitrați al apelor îmbuteliate nu este declarat obligatoriu pe etichetă. În 2014, Aqua Carpatica va lupta pentru puritatea tuturor apelor din România. Aqua Carpatica, întoarcerea la puritate”.
- Spot 4 (39 s) (Copii care beau apă îmbuteliată)
Vocea se suprapune unor cadre succesive ilustrând mai mulți copii care beau apă îmbuteliată, fiind prezentată și următoarea informație privitoare la concentrația admisă: ”maxim recomandat 10 mg/l NO3”. Textul este următorul: ”atunci când copilul tău bea apă dintr-o sticlă simți că este în siguranță. În foarte multe cazuri e ca și cum ar bea mai mult sau mai puțin îngrășăminte chimice, urme de nitrați. Aceștia ajung în pânza freatică și astfel în multe din sticlele pe care le cumperi. În România, legea permite de 5 ori mai mulți nitrați decât limita recomandată de medici, pentru copiii mici. Care este conținutul de nitrați al apei pe care o bea copilul tău? Aqua Carpatica plată este apa cu cel mai scăzut conținut de nitrați din România. Aqua Carpatica, întoarcerea la puritate. Intră pe legea-apei.ro și semnează pentru introducerea conținutului de nitrați pe etichetele tuturor apelor din România.”
- Spot 5 (3 min.) (schimbarea modului în care românii se raportează la apă)
În fine un ultim spot, identificat pe cel mai important site de clipuri video Youtube, prezintă în limba engleză « povestea » prin care Aqua Carpatica a schimbat modul în care românii se raportează la apă.
Comentează