Luxul se reinventează: consumatorii renunță la produse și investesc în experiențe

Autor: Alexandra Pricop

Publicat: 20-11-2025 14:51

Article thumbnail

Sursă foto: Google

Piaţa globală a produselor de lux se stabilizează, în condiţiile în care cheltuielile totale sunt estimate să atingă 1.440 miliarde de euro în 2025, dar continuă să piardă clienţi, în timp ce aceia care rămân îşi schimbă obiceiurile de consum, arată un studiu publicat joi de firma de consultanţă Bain & Company, transmite AFP.

"Încheiem anul mult mai bine decât am anticipat", a declarat Joelle de Montgolfier, şefa diviziei de lux a Bain & Company. În primăvară, reprezentanţii companiei, care analizează piaţa produselor de lux în parteneriat cu Fundaţia Altagamma, entitatea care reuneşte principalele mărci italiene de lux, mizau pe o scădere a vânzărilor produselor de lux cuprinsă între 2% şi 5% pentru 2025.

După un început de an dificil, vânzările de pe piaţa din Statele Unite, una dintre principalele pieţe de lux, care a avut de suferit la începutul preşedinţiei lui Donald Trump şi după anunţurile privind tarifele vamale, şi-au revenit din luna mai, potrivit lui Joelle de Montgolfier, în timp ce piaţa chineză pare, de asemenea, să se stabilizeze.

Însă, după ce a atins un vârf de 400 de milioane de consumatori în 2022, sectorul de lux pierde clienţi în fiecare an, "într-un ritm de 10 până la 20 de milioane de clienţi şi în acest an", urmând să ajungă la 340 de milioane, avertizează Joelle de Montgolfier.

Unul dintre motivele acestei scăderi de popularitate este creşterea continuă a preţurilor, "chiar dacă am avertizat anul trecut că preţurile sunt destul de mari", subliniază specialistul din industrie.

În prezent, chiar şi ochelarii de vedere şi produsele de înfrumuseţare, care "erau articolele de lux de bază acum zece ani", au înregistrat creşteri de preţuri.

"Cheltuielile scad în frecvenţă; consumatorii se orientează către plăceri mai modeste şi spre promoţii", avertizează autorii studiului.

Oamenii care încă îşi doresc o notă de lux în viaţa lor se îndreaptă acum către restaurante sau servicii de wellness, cum ar fi spa-urile, "unde, pentru 200 sau 300 de euro, poţi avea o experienţă de lux, în timp ce nu ai putea cumpăra un borcan de cremă la acel preţ", subliniază Joelle de Montgolfier.

Însă, această tendinţă către experienţe mai degrabă decât produse nu se limitează la aşa-numita clientelă "aspiraţională", cea care aspiră să intre în lumea luxului. Conform studiului, este o "tendinţă globală persistentă" care îi afectează şi pe cei mai bogaţi consumatori, care reprezintă 2% din clientelă, dar care este responsabilă pentru 45% din cheltuieli.

"Oamenii sunt mai puţin concentraţi pe posesiuni şi mai mult pe o formă de hedonism şi plăcere şi, prin urmare, există o realocare a cheltuielilor de la achiziţiile de produse la călătorii şi activităţi de lifestyle", spune Joelle de Montgolfier.

Studiul califică această schimbare drept o "schimbare tectonică" către experienţele de lux - croaziere la hotel, restaurante rafinate - în detrimentul bunurilor tradiţionale, inclusiv al maşinilor de lux.

Astfel, se aşteaptă ca piaţa globală a bunurilor de lux personale (modă, articole din piele, bijuterii, ceasuri şi produse de înfrumuseţare) să rămână în general stabilă în acest an faţă de anul precedent, cu o valoare estimată la 358 de miliarde de euro în 2025 (-2%).

Se preconizează că vânzările de maşini de lux vor scădea cu 6%, cele de vinuri şi băuturi spirtoase cu 5% şi cele de opere de artă cu 9%, în timp ce vânzările de produse de gastronomie de lux vor creşte cu 5%, iar cele de croaziere cu 10%.

Bain & Company estimează că, în următorii zece ani, creşterea anuală a pieţei bunurilor de lux personale ar trebui să se încadreze între 4% şi 6%, ajungând între 525 şi 625 de miliarde de euro, în timp ce cheltuielile totale cu produsele de lux ar putea ajunge la 2.200 - 2.700 miliarde de euro.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri