Maersk încearcă din nou Marea Roșie după armistițiul din Gaza

Autor: Bogdan Antonescu

Publicat: 20-12-2025 08:49

Article thumbnail

Sursă foto: fuzzy.ro

Grupul danez de transport maritim Maersk a anunţat vineri că una dintre navele sale a traversat cu succes Marea Roşie şi strâmtoarea Bab el-Mandeb, pentru prima dată în aproape doi ani, în contextul în care marile companii de shipping analizează o posibilă revenire pe coridorul comercial esenţial Asia–Europa, transmite Reuters.

Nu există planuri ferme pentru redeschiderea completă a rutei

Maersk a precizat că nu există, deocamdată, planuri ferme pentru redeschiderea completă a rutei, dar că va adopta ”o abordare etapizată” pentru reluarea graduală a navigaţiei prin Canalul Suez şi Marea Roşie. Compania a refuzat să ofere detalii suplimentare privind calendarul sau amploarea reluării traficului.

Începând din decembrie 2023, Maersk şi alţi operatori importanţi, precum compania germană Hapag-Lloyd, au deviat navele pe ruta mult mai lungă pe la Capul Bunei Speranţe, după ce rebelii houthi din Yemen au atacat nave comerciale în Marea Roşie, afirmând că acţionează în solidaritate cu palestinienii din Gaza.

Canalul Suez reprezintă cea mai rapidă legătură maritimă între Europa şi Asia

Canalul Suez reprezintă cea mai rapidă legătură maritimă între Europa şi Asia şi, înainte de atacuri, gestiona aproximativ 10% din comerţul maritim global, potrivit datelor Clarksons Research.

CMA CGM a făcut deja treceri limitate

Compania franceză CMA CGM a efectuat deja traversări limitate prin Canalul Suez, atunci când condiţiile de securitate au permis, iar alţi operatori analizează scenarii similare.

”Majoritatea transportatorilor par să adopte o abordare de tip «aşteptăm şi vedem», monitorizând evoluţiile, iar orice redeschidere semnificativă ar urma să aibă loc treptat”, a declarat Nikos Tagoulis, analist la Intermodal Group.

O eventuală revenire a Maersk pe ruta prin Suez ar putea avea un impact important asupra întregului sector de shipping, în condiţiile în care tarifele de transport au crescut semnificativ, deoarece ruta ocolitoare prin Africa a prelungit tranzitul Asia–Europa cu mai multe săptămâni.

Armistiţiul recent din Gaza a reaprins speranţele privind normalizarea traficului în Marea Roşie

Armistiţiul recent din Gaza a reaprins speranţele privind normalizarea traficului în Marea Roşie, deşi analiştii avertizează că încetarea focului rămâne fragilă.

”Estimăm că, până la finalul lui 2026, situaţia ar putea reveni la nivelurile de dinaintea atacurilor houthi. Nivelul de risc a scăzut, astfel încât operatorii sunt dispuşi să testeze terenul. Dar houthii nu sunt deosebit de previzibili”, a spus Simon Heaney, analist al industriei containerelor la Drewry Shipping Consultants.

Maersk a confirmat că nava Maersk Sebarok, de dimensiuni mai mici, a efectuat primul tranzit de test prin Marea Roşie joi şi vineri, subliniind însă că nu sunt planificate, pentru moment, alte traversări.

”Deşi acesta este un pas important înainte, nu înseamnă că luăm în considerare, în acest stadiu, o schimbare amplă a reţelei Est–Vest înapoi pe coridorul trans-Suez”, a transmis compania.

Niels Rasmussen, analist-şef în transporturi maritime la asociaţia armatorilor BIMCO, estimează că o reluare mai largă a tranzitului prin Canalul Suez ar putea duce la o scădere de aproximativ 10% a cererii de nave.

”Posibilitatea revenirii pe ruta Canalului Suez planează deja asupra perspectivelor pieţei”, a scris acesta într-o notă publicată joi.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri