● Cercetarea efectuată de carVertical oferă o imagine actualizată, de ansamblu asupra practicilor adoptate de dealeri, percepția acestora asupra riscurilor și rolul rapoartelor de istoric în îmbunătățirea performanțelor comerciale.
● 50% dintre dealerii care importă vehicule declară că verifică istoricul fiecărei mașini achiziționate. Prin urmare, conștientizarea riscurilor este în creștere, la fel ca și răspândirea măsurilor proactive menite să asigure standarde mai ridicate de calitate și de transparență.
Piața mașinilor rulate evoluează rapid și odată cu ea evoluează și dealerii care activează în cadrul acesteia. Tot mai mulți operatori combină experiența pe care au dobândit-o cu date din surse de încredere, utilizând rapoarte privind istoricul vehiculelor pentru a reduce riscurile, pentru a construi încredere în raport cu cumpărătorii și pentru a se remarca într-o industrie competitivă Această abordare ajută și cumpărătorii să ia decizii mai bine informate și mai sigure.
Pentru a înțelege mai bine nevoile și provocările cu care se confruntă profesioniștii din industria auto, compania carVertical, lider în colectarea de date auto, a realizat un sondaj între iunie și august 2025 la care au participat 86 de dealeri și parteneri care activează pe piețe cheie din UE, inclusiv România. Studiul oferă o imagine de ansamblu actualizată asupra practicilor adoptate, asupra percepției riscurilor și rolului rapoartelor de istoric în îmbunătățirea performanțelor comerciale.
Importuri: odată cu creșterea valorii cresc și riscurile
Cercetările arată că 50% dintre dealeri importă vehicule din străinătate. Deși importurile oferă marje atractive, ele implică și riscuri semnificative. Deoarece nu există un registru european comun al vehiculelor, multe vehicule trec dintr-o țară în alta având documente incomplete sau neclare. Care este rezultatul? O creștere semnificativă a riscului de a da peste mașini care au fost implicate în accidente, care au fost modificate sau care au avut kilometrajul dat înapoi.
Conform datelor carVertical, în România, probabilitatea de a achiziționa un vehicul care are kilometrajul falsificat este de 1,5 ori mai mare pentru mașinile importate decât pentru cele locale. Acest lucru înseamnă că fiecare import necesită multă atenție: o mașină în stare proastă nu numai că poate cauza pierderi financiare, dar poate afecta și reputația dealerului.
Cu toate acestea, din România vin semnale pozitive: 87,5% dintre dealerii care importă vehicule afirmă că verifică istoricul fiecărei mașini achiziționate. Prin urmare, conștientizarea riscurilor este în creștere, la fel ca și răspândirea măsurilor proactive menite să asigure standarde mai ridicate de calitate și de transparență.
Studiul arată și că cei mai disciplinați dealeri sunt cei specializați în vehicule premium sau cei care vând modele cu o valoare de piață ridicată. În acest segment, 80% dintre dealeri verifică fiecare vehicul, aceasta fiind cea mai mare rată de verificare din toate segmentele. Nivelul de precauție este atât de ridicat deoarece o mașină care costă zeci de mii de euro poate ascunde daune costisitoare, reparații neconforme sau poate fi obiectul unui furt. Pentru cumpărători, apelarea la operatori care efectuează verificări amănunțite înseamnă în primul rând minimizarea riscului apariției unor surprize neplăcute. Mai mult, aceștia beneficiază și de certitudinea că au achiziționat o mașină al cărui istoric este certificat.

Chiar și cele mai noi mașini pot ascunde probleme
Datele privind kilometrajul arată că dealerii preferă în mod clar mașinile care au un kilometraj mai ridicat: 31,3% se concentrează pe vehicule care au parcurs peste 150.000 km. Acest procentaj este surprinzător având în vedere că în multe alte țări sunt preferate mașinile care au un kilometraj mai mic, de până la 100.000 km. Din păcate, printre cumpărători au apărut unele presupuneri eronate în legătură cu problema kilometrajului. Mulți șoferi cred că mașinile mai noi sunt automat mai sigure și că nu vin asociate cu multe riscuri, dar aceste lucru nu este întotdeauna adevărat. Mitul „mașinii noi fără riscuri” joacă în favoarea escrocilor care modifică vehiculele vechi de doar 3-5 ani pentru a derula kilometrajul sau pentru a ascunde daunele anterioare.
O analiză recentă realizată de carVertical relevă că nici mașinile foarte noi nu sunt imune în fața escrocilor: dintre vehiculele fabricate în 2021, 1,7% aveau kilometrajul modificat, 1,3% dintre cele cu anul de producție 2022 și 1,5% pentru 2023.
Kilometrajul mașinilor mai noi este derulat cu valori ridicate: modelele din 2020 au ”pierdut” în medie 73.000 km de pe odometru, cele din 2021 - 83.000 km, cele din 2022 - 29.800 km și cele din 2023 - 35.200 km. Dintre toate vehiculele produse în 2021 care au fost verificate pe platforma carVertical, 45,3% fuseseră avariate în trecut, 45,4% dintre cele din 2022 și 51,8% dintre cele din 2023. Valoarea daunelor la mașinile mai noi este semnificativ mai mare datorită pieselor scumpe și tehnologiilor avansate.

Aceste cifre confirmă cât de important este să verifici istoricul unei mașini, indiferent de vechimea acesteia.
„Mulți cumpărători încă presupun că mașinile mai noi sunt automat mai sigure, dar nu este întotdeauna adevărat – am văzut o mulțime de modele aproape noi care aveau daune ascunse sau kilometrajul dat înapoi. Îmbucurător este faptul că gradul de conștientizare a riscului asociat modelelor mai noi este cu siguranță în creștere. Tot mai mulți clienți solicită acum un raport de istoric în avans, iar acesta este un semn excelent – arată că oamenii încep să înțeleagă că până și o mașină veche de 3 ani poate avea un trecut care merită verificat”, explică Cristian Preoteasa de la BRADY TRADE SRL.
Astăzi, dealerii care utilizează instrumente precum carVertical nu numai că evită potențiale pierderi financiare, dar oferă și un serviciu mai de încredere și mai profesionist clienților lor. Fiecare raport consultat reprezintă o alegere mai sigură, un cumpărător mai informat și o piață mai transparentă a mașinilor second-hand.
Într-o industrie în care încrederea determină succesul, transparența este pârghia strategică care permite dealerilor să se distingă față de concurență și cumpărătorilor să se simtă cu adevărat protejați.
Pentru mai multe informații vizitează https://www.carvertical.com/ro
METODOLOGIE:
Pentru a înțelege mai bine nevoile și provocările în continuă evoluție ale profesioniștilor din industria auto, carVertical a realizat un sondaj în rândul a 86 de dealeri și parteneri din câteva piețe cheie ale UE, inclusiv România, în perioada iunie-august 2025. Acest studiu oferă o analiză unică a practicilor lor, a percepției lor asupra riscului și a modului în care utilizează rapoartele de istoric pentru a-și îmbunătăți activitatea.
Despre carVertical
Compania carVertical este lider în domeniul raportării istoricului vehiculelor și operează în 35 de țări, inclusiv în majoritatea țărilor din Europa, în Statele Unite, Mexic și Australia. Prin colectarea datelor din peste 900 de registre și baze de date internaționale, carVertical oferă rapoarte cuprinzătoare care ajută clienții să ia decizii în cunoștință de cauză atunci când achiziționează un vehicul second-hand. În 2024, compania a înregistrat venituri record de 53,9 milioane de euro, reprezentând o creștere de 83% față de 2022. Financial Times a recunoscut, de asemenea, valoarea carVertical, incluzând-o în clasamentul FT 1000 al companiilor cu cea mai rapidă creștere din Europa, atât în 2023 cât și în 2024. Pe lângă activitățile de raportare, misiunea companiei este de a ridica standardele și cultura pieței vehiculelor second-hand. În 2023, sistemul de management al securității informațiilor al carVertical a obținut certificarea ISO/IEC 27001:2017, cel mai cunoscut standard mondial în materie de securitate a informațiilor.






























Comentează