Guvernul încearcă să câștige pariul de a crește semnificativ importanța geopolitică a țării pentru SUA, atât prin sosirea Chevron în blocurile din Creta, cât și prin transformarea Greciei într-un centru principal pentru exporturile americane de GNL către sud-estul Europei, scrie energypress.gr.
Într-un moment în care norii de pe cerul Mediteranei de Est se îngroașă, Ankara se bucură de scurtcircuitul din GSI, iar când nu este deloc improbabil ca memorandumul turco-libian să fie activat, cu investigații în zonele de sub linia mediană, așa cum sunt percepute de Atena, creșterea rolului Greciei în ochii SUA capătă o importanță primordială.
În acest scenariu complex, guvernul se pregătește mâine să-l primească pe secretarul de interne al SUA și șeful consilierului pentru suveranitate energetică al Casei Albe, Doug Bergham, a cărui vizită coincide cu finalizarea licitației pentru parcelele de teren din Creta și sudul Peloponezului. Și probabil că acest lucru indică faptul că formalizarea interesului de către Chevron astăzi ar trebui considerată certă.
În scenariul în care Chevron intră în licitație (termenul limită pentru depunerea ofertelor fiind încheiat la ora 17:00) după ce a obținut aparent sprijinul guvernului SUA, doctrina turcă a „Patriei Albastre” va suferi o lovitură, la fel ca și esența memorandumului ilegal turco-libian, deoarece blocul estic cretan, „Sudul Cretei 2”, acoperă 20%-25% din această zonă maritimă specifică.
Într-un astfel de caz, sunt respinse și afirmațiile guvernului de la Tripoli, hărțile publicate de acesta susținând că acestea sunt zone aflate sub propria jurisdicție.
Cele de mai sus nu exclud însă orice posibilă ratificare a memorandumului turco-libian în viitorul apropiat de către parlamentul din Libia de Est și activarea acestuia, prin efectuarea de studii seismice sau, într-o versiune mai extremă, foraje exploratorii în zone care ar putea provoca un câmp de tensiune cu Grecia.
„Renașterea” Coridorului Vertical
Al doilea pariu pe care Atena vrea să-l câștige este să profite de importanța pe care Washingtonul o acordă Coridorului Vertical, care a transmis clar guvernului că vede
cooperarea lor în sectorul GNL ca fiind una dintre cele mai importante la nivel internațional.
Atât noua ambasadoare a SUA, Kimberly Guilfoyle, cât și, așa cum i-a transmis domnul Bergham ministrului grec al Energiei, Stavros Papastavrou, au pe agenda lor foarte importantă Coridorul Vertical pentru transportul gazelor din Grecia în Ucraina, ca mijloc pentru dominația absolută a gazelor americane în regiune.
Un obiectiv care se înscrie, în mod firesc, în recentul acord UE-SUA privind tarifele și condiția pentru achizițiile anuale de produse energetice americane de către europeni în valoare de 250 de miliarde de dolari pe an (750 de miliarde pe parcursul a trei ani), GNL-ul jucând rolul principal.
Provocările pentru țările de tranzit
În practică, puternicul interes american este „revigorarea” Coridorului Vertical, care s-a confruntat cu destule probleme în ultima vreme, neconvingându-i încă pe furnizori că este mai competitiv pentru transportul gazelor din Marea Egee către Ucraina în comparație cu alte rute mai ieftine (prin Ungaria și Polonia).
Nevoia de a deveni mai atractiv a fost subliniată și de dl Papastavrou în declarațiile sale de ieri la Forumul internațional pe energie „Gastech” de la Milano. „...Trebuie să existe un produs rentabil care să permită GNL-ului să ajungă în Grecia și apoi să se deplaseze spre nord... ”, a remarcat el, „fără ca furnizorul să fie nevoit să se ocupe de cinci sisteme de reglementare și fiscale diferite în țările de tranzit”.
Un raport care face referire la „bolile copilăriei” care încă afectează proiectul, de la solicitările furnizorilor pentru o reducere suplimentară a tarifului și prelungirea duratei produsului cu prețul unic de tranzit dincolo de octombrie, până la creșterea capacității rutei specifice cu noi investiții din partea țărilor de-a lungul traseului.
Problemele cu care se confruntă încă Coridorul Vertical au fost menționate și de șefii unor operatori de transport și transport (TSO) din țările din regiune la recentul TIF, subliniind dimensiunea prețurilor la care producătorii americani vând GNL. „Dacă vor cu adevărat ca gazul american să domine regiunea și să înlocuiască gazul rusesc, ar trebui să procedeze la rândul lor cu reduceri semnificative”, așa cum a declarat interlocutorul nostru și șeful unui important Operator din regiune.
GNL-ul american a avut de suferit
Totuși, datele oficiale pentru prima jumătate a anului arată că 81% din importurile de GNL ale Greciei au provenit din SUA, așa cum a declarat ieri domnul Papastavrou.
De fapt, datele neoficiale DESFA pentru luna august arată că, pentru prima dată după mult timp, importurile americane de GNL au preluat piața internă și reprezintă acum principala sursă de aprovizionare, depășind importurile rusești.
Încărcările descărcate la Revithoussa în august au corespuns la 2,75 TWh, comparativ cu 2,57 TWh care au intrat în sistemul grec de la granița greco-bulgară (în principal rusească, prin Sidirokastro), așa cum arată datele relevante de alocare ale Operatorului Grec.
În același timp, combustibilul american pare a fi principala opțiune a țărilor din Europa de Sud-Est pentru a acoperi pierderea de aproximativ 14-15 miliarde de metri cubi pe an de gaze naturale rusești pe care regiunea le absoarbe prin conducta TurkStream, dacă vor fi implementate planurile UE de a elimina treptat toate volumele rusești până la sfârșitul anului 2027.
Conform celor subliniate de actorii din industrie la evenimentele care au avut loc la recentul TIF, gazele americane prin Coridorul Vertical ar putea oferi volume de aproximativ 10 miliarde de metri cubi țărilor din regiune, la care, dacă adăugăm cele 7-8 miliarde care se așteaptă să fie produse de zăcământul Neptun Deep din România din 2027 și volumele în creștere din Azerbaidjan, este evident că fluxurile rusești pierdute vor fi acoperite cu mai mult decât atât.
Industria construcțiilor navale
Al doilea capitol asupra căruia se va concentra delegația americană, condusă de Doug Bergham, se referă la industria navală greacă, un sector direct legat de afacerile cu gaze naturale. Acest lucru a fost clarificat ieri, într-un interviu acordat Agenției de știri din Atena, de noul însărcinat cu afaceri al Ambasadei SUA la Atena, Josh Hack, invocând exemplul șantierelor navale Eleusis.
„...La șantierele navale din Eleusis, SUA, prin intermediul Development Finance Corporation (DFC), au alocat 125 de milioane pentru îmbunătățirea șantierelor navale, astfel încât acestea să poată deservi navele de gaz natural lichefiat și să obțină mai multe aprovizionări, în special GNL american, prin intermediul Coridorului Vertical...”, a spus el.
Cadrul prezenței americane în Grecia, pe lângă probabila sosire a Chevron în jocul intern al hidrocarburilor, prezența existentă a ExxonMobil și, bineînțeles, planurile Casei Albe de a face din Grecia un hub pentru GNL-ul american în regiune, este completat de știrile de la întâlnirea de ieri a ministrului grec cu vicepreședintele executiv pentru comerț și strategie și director financiar al Conoco Phillips, Andy O'Brian. Executivul american și-a exprimat interesul grupului pentru explorarea - în viitorul apropiat - a oportunităților de afaceri pentru importurile de GNL în Grecia.































Comentează