Pentru a-i ajuta pe oameni să curețe frigiderele aglomerate și să reducă risipa de alimente, cercetătorii din Tokyo testează tehnici simple de organizare - și tot ce ai nevoie pentru a începe sunt niște bandă adezivă și câteva autocolante.
Ați deschis vreodată frigiderul și ați simțit un val de anxietate? Poate că v-ați chinuit să găsiți ceva de mâncat într-un amestec excesiv de gemuri, murături, creme tartinabile și alte recipiente pe jumătate goale. Sau te-ai întrebat care dintre rămășițele învelite în folie ale meselor trecute ar trebui să mănânci mai întâi. Poate chiar ați aruncat o privire în interiorul unui recipient de mult uitat, cu un conținut atât de urât, încât l-ați aruncat pur și simplu pe tot la gunoi.
Dacă ceva din toate acestea vă sună familiar, nu sunteți singuri. „Destul de des, motivul pentru care alimentele se strică și se irosesc este că le uitați în frigider și le găsiți putrezite mai târziu”, spune Kohei Watanabe, cercetător în domeniul gestionării deșeurilor la Universitatea Teikyo din Tokyo.
Pierderea de alimente în gospodării este o problemă globală de proporții uluitoare. În Regatul Unit, aproximativ 60% din toate deșeurile alimentare provin din gospodării, iar în SUA, 40-50%. Statisticile sunt similare în Japonia. În 2021, aproximativ 47% din cele 5,2 milioane de tone de deșeuri alimentare comestibile proveneau din bucătăriile private.
Vinovații pentru alimentele care 'se pierd' în frigider
Motivele pentru toate aceste deșeuri de acasă variază, dar există câteva vinovății comune în toate culturile și zonele geografice. Printre acestea se numără alimentele care se „pierd” în frigiderele oamenilor; consumatorii care interpretează greșit semnificația etichetelor cu data de expirare a alimentelor; cumpărarea impulsivă și planificarea deficitară în timpul vizitelor la supermarket precum și o lipsă generală de conștientizare cu privire la necesitatea de a reduce pierderea alimentelor.
Practic, toate țările sunt conștiente de aceste probleme și multe încearcă să le rezolve. Dar Japonia se confruntă cu o presiune și mai mare pentru a găsi soluții, deoarece importă aproape două treimi din alimentele sale. Acest lucru amplifică costurile economice și de mediu ale aruncării produselor comestibile. „Japonia este o țară care nu este deloc autosuficientă în ceea ce privește aprovizionarea cu alimente”, spune Tomoko Okayama, cercetător în domeniul gestionării deșeurilor la Universitatea Taisho din Tokyo. „Nu este o idee bună să importăm mai multe alimente decât avem nevoie și apoi să aruncăm o mare parte din ele”.
Fiind doi dintre cei mai importanți cercetători japonezi în domeniul risipei alimentare, Okayama și Watanabe analizează factorii care stau la baza faptului că alimentele comestibile ajung la coșul de gunoi și apoi încearcă să folosească aceste rezultate pentru a concepe intervenții bazate pe dovezi. Cel mai recent proiect al lor aplică tehnici de ordonare a frigiderului pentru a aborda una dintre principalele surse de pierdere: temutul frigider aglomerat. După cum spune Okayama, „dacă îi putem ajuta pe oameni să își gestioneze frigiderele, îi putem împiedica să uite de existența alimentelor din interior”.
De la frigider la coșul de gunoi
În 2018, Okayama a efectuat un sondaj pe mai mult de 500 de locuitori din Tokyo pentru a analiza motivele pentru care aceștia aruncă mâncarea. În mod previzibil, respondenții au presupus adesea că produsele proaspete s-au stricat sau că alimentele procesate nu ar mai avea un gust plăcut. Uneori, erau pur și simplu uitate. Cu toate acestea, ea a identificat, de asemenea, o sursă importantă de confuzie care duce la risipă: mulți oameni aruncau alimentele la data de „valabilitate” (cunoscută și sub denumirea de „de consum înainte de”).
Cu toate acestea, „data limită de consum” și „data limită de consum” nu sunt același lucru - și niciuna nu înseamnă neapărat că un produs nu mai este bun, mai ales în cazul alimentelor fermentate, spune Watanabe. „Alimentele se strică în cele din urmă și nu vor mai fi sigure pentru consum, așa că ar trebui să ne asigurăm că le consumăm înainte de asta”, spune el. „Dar unele produse precum alimentele fermentate au un gust mai bun odată cu maturizarea.”
În Japonia și într-o serie de alte țări, termenul „best-by” se referă la data înainte de care un produs este la apogeul deliciului său, în timp ce „use-by” indică data pe care producătorul o garantează pentru un consum sigur. Cu toate acestea, consumatorii din întreaga lume tind să confunde aceste date.
Chiar dacă un aliment a depășit data limită de consum, Watanabe subliniază că producătorii sunt conservatori în estimările lor. În loc să arunce lucrurile doar pe baza etichetei „a se consuma înainte de” sau „a se consuma până la”, el sugerează oamenilor să își folosească simțurile - la propriu - pentru anumite produse cu risc scăzut, cum ar fi condimentele, produsele, produsele de patiserie și alimentele fermentate, precum iaurtul și brânza. „Miroase-le, uită-te la ele”, spune el. „Cele mai multe lucruri sunt bune pentru o perioadă destul de lungă după data expirării”.
Cum să reduceți risipa alimentară
Sperând să reducă aceste deșeuri, Okayama și Watanabe s-au gândit că o strategie multiplă de educare a comunității și tehnici practice de aranjare a frigiderului ar putea fi de ajutor.
- Creați un raft sau o secțiune pentru alimentele care urmează să expire în curând sau folosiți bandă adezivă/stickere pentru a le eticheta.
- Faceți aceste alimente vizibile cu o tavă sau un recipient transparent, în loc să le împingeți în spate.
- Verificați datele de valabilitate - acestea sunt diferite de datele de valabilitate - iar alimentele pot fi comestibile.
- Dacă trebuie să aruncați alimentele, faceți-o cu atenție. Pentru a încuraja acest lucru, cercetătorii din Toyko au recomandat chiar adăugarea de autocolante cu un mesaj prin care își cer scuze față de aliment pentru că nu l-au consumat (a se vedea știrea principală).
„Operațiunea Arakawa Mottainai”
Pentru a-și testa abordarea, cercetătorii au găsit parteneri guvernamentali dispuși în Arakawa, un cartier din nordul orașului Tokyo care a investit deja în reducerea risipei alimentare. Începând din 2008, Departamentul de Mediu și Curățenie din Arakawa a promovat un proiect numit „Operațiunea Arakawa Mottainai” - o expresie japoneză obișnuită care exprimă regretul față de risipă. De-a lungul anilor, departamentul a încercat o mulțime de strategii de schimbare a comportamentului, însă eficacitatea acestora a fost greu de măsurat, spune Yukiko Miyazaki, un ofițer șef al departamentului.
Echipa a ales două complexe de apartamente din Arakawa, unul pentru intervenția experimentală, iar celălalt pentru control. Mai întâi, Watanabe și Okayama au petrecut câteva zile triând aproximativ o tonă de deșeuri din apartamente. Ei au separat, cântărit și înregistrat toate alimentele pe care le conțineau.
Au găsit resturi amestecate cu fructe și legume întregi și pachete întregi nedeschise de tăiței, pâine, gustări, carne, sosuri, tofu, pește, băuturi și bile de orez. Cutiile luxoase cu prăjituri neatinse sau abia mâncate, ciocolată și alte dulciuri au fost un alt element comun și au sugerat, spune Okayama, că aceste lucruri au fost „date în dar, dar nimeni nu le-a vrut”. Echipa a remarcat, de asemenea, numărul mare de alimente fermentate pe care le-a descoperit, în special iaurt, ceea ce arată o neînțelegere cu privire la deteriorare, spune Watanabe. „Alimentele fermentate sunt încă vii, deci nu se strică atât de ușor.
În continuare, Okayama și Watanabe au organizat întâlniri voluntare cu locuitorii unui complex de apartamente numit Sky Heights, pentru a le vorbi despre proiect. Aceștia au ținut o scurtă prelegere despre risipa de alimente, au vorbit despre datele limită de consum și au prezentat o serie de intervenții de tip „nudge”: metode menite să orienteze subtil oamenii către alegeri comportamentale pozitive, fără un angajament uriaș, potrivit BBC.
Aceste nudges au inclus tehnici de organizare mai inteligentă a frigiderului - pe care oricine le poate încerca dacă dorește să reducă risipa.
Cum să organizați un frigider 'economic'
Pentru început, Watanabe și Okayama au dat locuitorilor bandă adezivă cu dungi roșii și albe. Aceasta trebuia să marcheze o secțiune a frigiderului rezervată produselor care expiră rapid sau să fie lipită direct pe produsele care trebuie consumate pentru a atrage atenția asupra lor. De asemenea, au distribuit tăvi de plastic transparente, cu capacul deschis, menite să facă alimentele care se strică iminent mai vizibile și mai ușor accesibile.
Cercetătorii au distribuit, de asemenea, autocolante care reprezentau două persoane cu mâinile împreunate sub mesajul „Nu te pot mânca. Îmi pare atât de rău”. Ei au încurajat participanții să pună unul dintre aceste abțibilduri pe fiecare aliment pe care îl aruncă și să ia o clipă pentru a interioriza mesajul abțibildului. După cum spune Okayama, „Cred că este foarte important să observăm”.
La două săptămâni după întâlnirea cu locuitorii din Sky Heights, cercetătorii au efectuat o altă analiză de sortare a deșeurilor. Rezultatele au fost încurajatoare: au constatat o reducere cu 10% a deșeurilor alimentare în zona experimentală și o creștere cu 10% a deșeurilor alimentare în zona de control. Punând cap la cap aceste rezultate, Watanabe le interpretează ca însemnând că intervenția a dus de fapt la o reducere cu 20% a risipei alimentare. (El și Okayama bănuiesc că creșterea din zona de control ar putea fi parțial explicată prin faptul că suntem în decembrie, sezonul oalelor calde - un fel de mâncare care generează aproape inevitabil deșeuri).
În cadrul sondajelor de monitorizare cu participanții la Sky Heights, 77% au declarat că au folosit tava de plastic, 18% au folosit autocolantele și 13% au folosit banda adezivă. Simplul fapt de a vorbi despre risipa alimentară și de a o aduce în prim-planul atenției oamenilor pare să fi fost, de asemenea, un factor semnificativ pentru schimbare. În cadrul unei întâlniri din martie, la care Watanabe și Okayama și-au prezentat rezultatele în fața a 14 locuitori din Sky Heights, Noriko Nozaki, o persoană în vârstă de 78 de ani, a declarat că campania a făcut-o să conștientizeze „lucruri la care nu te gândești în mod normal”.
Comentează