Metrorex, lovită financiar. Are poprire pe conturi, iar salariile și plățile sunt în pericol

Autor: Alice Draghici

Publicat: 07-11-2025 15:34

Article thumbnail

Sursă foto: playsport.ro

Compania franceză Alstom Transport S.A. a impus poprire pe conturile Metrorex, măsura fiind confirmată oficial de operatorul de metrou. Blocarea se produce pe fondul disputei legate de trenurile noi destinate Magistralei M5 Drumul Taberei – Eroilor, afectând capacitatea financiară a Metrorex chiar înainte de termene importante de plată.

În decembrie 2020, Metrorex a semnat cu Alstom un contract în valoare de peste 103 milioane de euro (fără TVA) pentru 13 trenuri Metropolis. Conform documentului, garniturile ar fi trebuit să circule cu pasageri la începutul anului 2023.

În realitate trenurile au ajuns cu întârzieri majore, se află încă în depozite, nu au primit avizele AFER necesare punerii în exploatare, iar Metrorex nu a început plata mentenanței prevăzute în contract, fapt care a tensionat relația contractuală, notează Digi 24.

Penalități, garanții și negocieri eșuate

După discuțiile nereușite din 9 și 23 octombrie, Metrorex a aplicat penalități de 1,08 milioane de euro pentru întârzieri și lipsa punerii în circulație a trenurilor.

În paralel, Metrorex acuză compania franceză că nu a reconstituit garanția de bună execuție, în valoare de 10,2 milioane de euro. Refuzul a fost catalogat drept un risc major, iar poprirea ar fi fost cerută în acest context.

Blocaj financiar cu impact direct asupra salariilor și furnizorilor

Blocarea conturilor vine într-un moment critic pentru Metrorex, care trebuie să achite:

• avansul și lichidarea salariilor,

• plățile către furnizori și datorii curente.

Poprirea ar trebui ridicată până la 12 noiembrie pentru a evita întârzieri salariale. Situația este comparată cu blocajul din vara lui 2024, când WeBuild a blocat conturile Metrorex pentru o datorie de 68 de milioane de lei.

Magistrala M5, proiect esențial dar blocat în depouri

Magistrala M5 este funcțională din 2020, însă circulă cu un număr redus de trenuri, insuficiente pentru cererea de trafic din Drumul Taberei. Trenurile Metropolis sunt considerate esențiale pentru creșterea frecvenței curselor, însă:

• nu circulă,

• nu au avize,

• stau în depouri, în așteptarea unei soluții între Metrorex și Alstom.

Întregul proiect M5 a fost afectat încă din faza construcției de tăieri de buget, litigii și întârzieri repetate.

Ce urmează?

Până la clarificarea litigiului conturile Metrorex rămân parțial sau total blocate, trenurile noi nu pot fi introduse în circulație, călătorii continuă să suporte întârzierile și aglomerația, iar operatorul riscă o nouă criză operațională.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri