Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins joi contestația depusă de Gulermak la licitația pentru extinderea Magistralei 4, decizie care deblochează semnarea contractului de proiectare și execuție dintre Gara de Nord și Gara Progresul.
Licitația pentru extinderea Magistralei 4 de metrou, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, a fost deblocată oficial după ce contestația depusă de compania turcă Gulermak a fost respinsă joi de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.
Decizia deschide drumul către semnarea contractului de proiectare și execuție și elimină, cel puțin temporar, riscul pierderii finanțării europene. Autoritățile sunt presate de termenele impuse prin Programul Transport 2021–2027, iar orice întârziere majoră ar fi putut duce la pierderea fondurilor nerambursabile sau la o redimensionare drastică a proiectului.
Un contract de peste 6 miliarde de lei, disputat doar de constructori turci
Lotul 1 al Magistralei 4, între Gara de Nord și Eroii Revoluției 2, cu o valoare estimată de 6,16 miliarde de lei fără TVA, a fost disputat de doar doi ofertanți, ambii constructori turci: Gulermak (prin subsidiara sa din Polonia) și asocierea condusă de Dogus Insaat ve Ticaret A.S.
Primăria Sectorului 4, autoritatea contractantă, a declarat câștigătoare oferta asocierii Dogus, mai ieftină cu peste 102 milioane de euro decât cea depusă de Gulermak.
Nemulțumită, compania Gulermak a atacat procedura de atribuire la CNSC, formulând acuzații extrem de dure la adresa asocierii câștigătoare, pe care a acuzat-o de presupuse fraude, abateri profesionale grave și nereguli în utilizarea fondurilor europene.
„Membrii Asocierii Dogus se fac vinovați de multiple încălcări flagrante ale legislației achizițiilor publice (…) delapidare, spălare de bani, manipularea procedurilor și utilizare necorespunzătoare a fondurilor europene”, a susținut Gulermak în documentele depuse.
Totodată, Gulermak a reclamat că în documentația de calificare a concurentului „lipsesc referiri esențiale la trecutul său profesional, marcat de sancțiuni și anchete”.
La rândul său, asocierea Dogus a depus o contestație în oglindă, solicitând declararea ofertei Gulermak ca inadmisibilă și susținând că propria ofertă este clar mai avantajoasă din punct de vedere financiar pentru statul român.
CNSC respinge contestația Gülermak
Joi, CNSC a respins contestația depusă de Gulermak, menținând decizia de atribuire a contractului către asocierea condusă de Dogus.
Decizia administrativă permite reluarea procedurii de semnare a contractului, însă există posibilitatea ca partea nemulțumită să formuleze plângere la Curtea de Apel București. Autoritățile avertizează însă că o nouă prelungire a conflictului juridic ar pune serios în pericol utilizarea banilor europeni.
Lotul 2, adjudecat de o asociere românească
Pentru Lotul 2, între Eroii Revoluției și Gara Progresul, a fost depusă o singură ofertă, de către asocierea formată din Construcții Erbașu, Concelex și Bog’Art.
Procedura de evaluare este în desfășurare, cu termen limită 30 octombrie 2025.
Valoarea estimată a acestui contract este de peste 5,23 miliarde lei fără TVA.
Cel mai mare proiect de infrastructură din București
Extinderea Magistralei 4 reprezintă în acest moment cel mai mare proiect de infrastructură aflat în implementare în București.
Proiectul prevede construirea a aproximativ 12 kilometri de metrou nou, realizarea unui depou subteran și amenajarea a 13 stații noi:
Știrbei Vodă
Bogdan Petriceicu Hașdeu
Uranus
George Rozorea
Chirigiu
Filaret
Eroii Revoluției
George Bacovia
Toporași
Nicolae Cajal
Luică
Giurgiului
Progresul
Împreună cu stația existentă Gara de Nord 2, noua magistrală va lega direct nordul și sudul Bucureștiului, deservind sectoarele 1, 4, 5 și comuna Jilava.
Finanțare europeană de 2,5 miliarde de euro
Valoarea totală a proiectului este estimată la aproximativ 17 miliarde de lei, din care până la 2,5 miliarde de euro provin din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027.
Implementarea se face în parteneriat între Primăria Sectorului 4, Ministerul Transporturilor, Metrorex, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5.
După decizia CNSC, autoritatea contractantă poate demara procedura de semnare a contractului pentru Lotul 1.
În cazul în care nu vor fi formulate noi acțiuni în instanță, în lunile următoare ar putea începe efectiv lucrările la Magistrala 4.































Comentează