Ministerul Transporturilor a fost anul trecut instituţia cu cea mai mare neexecuţie a bugetului - 3 miliarde de lei, adică un sfert din bugetul alocat, au rămas nefolosiţi în 2015.
Informația a fost făcută publică de Dragoş Pâslaru, consilier al prim-ministrului, la colocviul „Creşterea economică potenţială”.
„Nu există (în administraţie – n.red.) niciun fel de gândire privind secvenţialitatea proiectelor. (...) Ne-am concentrat foarte mult pe unde să treacă autostrada sau calea ferată şi nu ne-am gândit la secvenţinalitate - cine, când cum, care sunt paşii. Gândim pe zece ani un proiect dar nu-l gândim pe stadii de execuţie, de construcţie, de finanţare”, a spus Pâslaru.
Acesta a adăugat că nu lipsa banilor este motivul principal pentru care nu se fac autostrăzi în România:
„Problema nu este de finanţare. BEI ne dă 6 mld. euro pentru infrastructură cu dobândă aproape de zero. (...) Mergem aşa din ignoranţă şi pentru că nu există nicio presiune de jos în sus care să determine mai multă coerenţă. România este o ţară uşor de cumpărat cu pâine şi circ.”.
Ziarul Financiar notează că bugetul consolidat a încheiat anul 2015 cu un deficit de 1,47% din PIB (10 mld. lei). Până a se ajunge aici însă statul a cheltuit în ultima lună din an 2,2% din PIB (15 mld. lei) peste veniturile din această decembrie, trecând, astfel, de la un excedent de 0,7% din PIB (5,2 mld. lei) la un deficit de 10 miliarde de lei. Excedentul la 11 luni a fost obţinut, în bună măsură, prin neexecutarea cheltuielilor de investiţii. La 11 luni, cheltuielile totale de investiţii erau de doar 26 miliarde de lei, faţă de un program anual de 45 mld. lei.
Comentează