Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ce spune ministrul Justiției după ce judecătorii greci au decis să nu-l extrădeze pe Sorin Oprescu în România: Precizări despre asistența medicală în peniotenci

Inquam Photos - George Călin
Inquam Cătălin Predoiu

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, reacționează după de judecătorii greci au respins cererea de extrădare în România a lui Sorin Oprescu.

Instanța din Grecia a decis joi să nu-l extrădeze pe Sorin Oprescu în România, acolo unde are de ispășit zece ani și opt luni de închisoare.

Judecătorii din Grecia consideră că Sorin Oprescu nu va beneficia de un tratament corespunzător pentru bolile de care suferă. Astfel, Sorin Oprescu va rămâne în Grecia pe o perioadă nedeterminată și se află în stare de libertate.

”Ministerul Justiției respectă independența judecătorilor din toate statele membre UE. Pe de altă parte, pot să informez că am ridicat, din nou, în cadrul Consiliului JAI, recent desfășurat la Praga, problema cooperării judiciare în materie penală între Statele Membre UE, mai concret împrejurarea că unii condamnați penal definitiv pentru fapte de corupție în România găsesc „portițe legale” în legislația străină, pentru a se sustrage executării pedepsei în unele State Membre ale UE. Ministerul a pus recent în dezbatere publică un proiect de „lege pentru fugari”, prin care s-ar descuraja acest fenomen, în vederea adoptării sale ca lege cât mai urgent.

Instanțele române cooperează exemplar în procedurile de extrădare și de predare în temeiul instrumentelor juridice europene, la fel autoritățile române de aplicare a legii. E greu de explicat simultan, pe de o parte, recunoașterea binemeritată a progreselor reale ale României în combaterea corupției, în aplicarea Mecanismului de Cooperare și Verificare în domeniul Justiției și, pe de altă parte, faptul că decizii penale definitive sunt respinse la executare în unele State Membre pe diverse motive sau chiar sunt schimbate pe fondul lor (!), unele dintre ele antamând fondul deciziei instanței române.

În ce ne privește, ne vom continua în limita competențelor eforturile la nivel comunitar european de a crește eficiența cooperării judiciare în materie penală, inclusiv în materie de extrădare, la aceleași standarde de exigență în toate Statele Membre ale UE. Ceea ce este valabil în materie de combatere a corupției și recunoaștere a executării hotărârilor judecătorești definitive penale într-un stat membru UE trebuie să fie valabil în orice stat membru al UE. Una dintre explicațiile unor abordări diferite din partea unor instanțe străine este neîncrederea în deciziile instanțelor române, creată de persistența MCV, particular doar două State Membre ale UE, alături de Mecanismul ”Rule of Law” valabil pentru toate Statele Membre ale UE. Iată încă un motiv în plus pentru a ne concentra eforturile pentru realizarea obiectivelor MCV, iar adoptarea în următoarea sesiune parlamentară a legilor Justiției este obiectivul esențial în acest sens!”, a declarat ministrul Justiției.

La data de 17 mai 2022, în Republica Elenă,  Oprescu Sorin Mircea a fost arestat provizoriu, în vederea executării mandatului european de arestare emis de către autoritățile judiciare române, în baza unei hotărâri judecătorești definitive de condamnare.

Arestarea a fost dispusă ca urmare a existenței acestui mandat european de arestare, procedura executării fiind o procedură ce se derulează între instanțe în mod direct, respectiv instanța română şi cea străină.

În consecință, instanța din Republica Elenă este competentă, potrivit Deciziei Cadru 2002/584/JAI, să decidă asupra modalității de executare a acestui mandat european de arestare şi predării persoanei solicitate. Procedura de executare a mandatului european de arestare se desfășoară potrivit legislației elene, în termenele şi condițiile prevăzute de aceasta.

Ministerul Justiției, ca autoritate centrală, își exercită atribuțiile conform competenței legale.

Ministerul Justiţiei, în calitate de autoritate centrală, nu a fost şi nu este implicat în această procedură şi nu a fost solicitat, până în prezent, în vederea facilitării comunicării între instanța română și cea străină.

Pe de altă parte, Administraţia Naţională a Penitenciarelor a comunicat Tribunalului Bucureşti, la fel ca în toate cazurile în care au fost solicitate, toate informațiile necesare pentru a fi transmise instanței străine.

"Privind condițiile de asigurare a asistenței medicale pentru o persoană privată de libertate aflată în custodia unei unități subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor, la solicitarea ministrului Justiției, au fost desfășurate verificări interne dispuse de către Administrația Națională a Penitenciarelor. Conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor a informat ministrul Justiției asupra concluziilor verificărilor, în sensul constatării că personalul medical a asigurat asistența medicală a deținutului, acesta beneficiind de evaluare clinică, paraclinică și administrare de tratament conform simptomatologiei prezentate în diverse momente de la apariția primelor simptome.

De asemenea, conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor a informat ministrul Justiției în sensul că a fost asigurată asistență medicală de specialitate, prin prezentarea deținutului la unitatea de primiri urgențe, prin programarea acestuia la consult de specialitate, respectiv prin internarea acestuia la/în unități spitalicești din rețeaua sanitară publică.

Conform normelor legale în vigoare, din punctul de vedere al respectării procedurii privind interacțiunea cu pacientul, în vederea stabilirii deciziei terapeutice, în funcție de simptomatologia prezentată, medicul ia în considerare inițial, ca și diagnostice diferențiale, cele mai frecvente afecțiuni întâlnite în practica medicală; în acest caz, simptomatologia prezentată inițial de deținut fiind frecvent întâlnită în afecțiuni din sfera gastro-enterologică.

Menționăm în acest sens că deținutul nu a depus la dosarul personal niciun act medical care să ateste că acesta ar fi accesat serviciile medicale în perioada cât s-a aflat în libertate. Depistarea unei boli în perioada executării unei pedepse privative de libertate nu echivalează cu dobândirea bolii în perioada respectivă, făcându-se referire la afecțiunile preexistente încarcerării, necunoscute de pacient ca urmare a neaccesării serviciilor medicale anterior depunerii în penitenciar.

Pentru clarificarea tuturor aspectelor semnalate de aparținători și dezbătute în mass-media și în spațiul public, ministrul Justiției a solicitat conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor realizarea unui raport detaliat privind condițiile de asigurare a asistenței medicale în penitenciare.

În ceea ce privește răspunsul la întrebările din mass-media vizând punerea în libertate printr-o procedură legală de întrerupere a pedepsei, ministerul Justiției reamintește că aceasta este o decizie a instanței, în baza Raportului de Expertiză Medico-Legal elaborat de Institutul Național de Medicină Legală", mai precizează Ministerul Justiției.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.