Un bărbat a murit și șase persoane sunt date dispărute după ce un iaht de lux s-a scufundat în condiții meteorologice ciudate în largul coastei Siciliei.
Bayesian, un iaht de 56 de metri sub pavilion britanic, transporta 22 de persoane - 12 pasageri și 10 membri ai echipajului - atunci când o furtună puternică care a creat trombe de apă a lovit luni dimineață.
Cincisprezece persoane au fost salvate, iar operațiunea de căutare a celor dispăruți - printre care se numără și magnatul britanic din domeniul tehnologiei Mike Lynch - continuă.
Iată ce știm până acum despre tragedie și cum s-a desfășurat, potrivit relatării BBC.
Ce s-a întâmplat cu iahtul?
Bayesian a fost lovit de o furtună bruscă și puternică în primele ore ale dimineții de luni, spun martorii.
Se pare că iahtul era ancorat pe fundul mării în afara portului Porticello, un mic sat de pescari situat la est de Palermo, când a lovit ceea ce paza de coastă italiană a descris drept o „furtună violentă”.
Furtuna a fost atât de violentă încât a provocat apariția deasupra mării a unor trombe de apă sau coloane rotative de aer și ceață.
Nava a dispărut sub apă în jurul orei locale 05:00.
Un medic care a tratat supraviețuitorii a declarat că nava „s-a răsturnat în câteva minute”. martorii au declarat agenției italiene de știri Ansa că ancora navei Bayesian era coborâtă când a lovit furtuna, ceea ce a făcut ca catargul de aluminiu de 72 m să se rupă în două, iar nava să-și piardă echilibrul și să se scufunde.
Cu toate acestea, scafandrii din echipa de căutare și salvare au declarat că nava era „practic intactă” pe fundul mării, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la faptul dacă catargul a fost rupt.
Catargul neobișnuit de înalt al navei ar fi putut contribui la scufundarea acesteia, potrivit lui Matthew Schanck, președintele Consiliului de căutare și salvare maritimă.
Acesta a declarat în cadrul emisiunii Today de la BBC Radio 4 că catargul a acționat aproape ca o pânză în vântul puternic, „mai ales că era atât de înalt”.
Vântul extrem ar fi putut prinde catargul și ar fi putut împinge iahtul peste bord, a spus el.
Karsten Borner, căpitanul unei ambarcațiuni aflate în apropiere, a declarat că, după ce furtuna a trecut, echipajul a observat că iahtul care fusese în spatele lor dispăruse.
„Am văzut o rachetă de semnalizare roșie, așa că eu și secundul meu ne-am dus la locul respectiv și am găsit această plută de salvare în derivă”, a declarat el pentru Reuters.
Echipajul său a luat la bord câțiva supraviețuitori, inclusiv trei care erau grav răniți.
Un alt martor, Fabio Cefalù, căpitanul unui trauler, a declarat că era pe punctul de a pleca într-o partidă de pescuit când a văzut fulgere, așa că a rămas în port.
„În jurul orei 04:15 am văzut o rachetă de semnalizare în mare”, a spus el, potrivit rapoartelor agenției de știri EVN.
„Am așteptat ca această trombă de apă să treacă. După 10 minute am ieșit în mare și am văzut perne și tot restul bărcii [care se scufundase], precum și tot ce se afla pe punte, în mare. Cu toate acestea, nu am văzut niciun om în mare.” Un alt pescar a descris cum a văzut iahtul scufundându-se «cu ochii mei».
Vorbind pentru ziarul Giornale di Sicilia, martorul a declarat că era acasă când a lovit tornada.
„Apoi am văzut barca, avea un singur catarg, era foarte mare”, a spus el.
La scurt timp după aceea, el a coborât în golful Santa Nicolicchia din Porticello pentru a vedea mai bine ce se întâmplă.
El a adăugat: „Barca încă plutea, apoi, dintr-o dată, a dispărut. Am văzut-o scufundându-se cu ochii mei”.
Una dintre supraviețuitoare, turista britanică Charlotte Golunski, a povestit ziarului italian La Repubblica cum a ținut-o în brațe pe fiica sa Sofia, în vârstă de un an, pentru a o împiedica să se înece.
Ea a spus că cei doi și partenerul ei James au supraviețuit doar pentru că se aflau pe punte atunci când iahtul s-a scufundat.
Au fost treziți de „tunete, fulgere și valuri care au făcut barca noastră să danseze” și s-au simțit ca la „sfârșitul lumii” înainte să fie aruncați în apă.
Charlotte a spus: „Pentru două secunde mi-am pierdut fiica în mare, apoi am îmbrățișat-o rapid în mijlocul furiei valurilor”.
Ea a adăugat: „Am ținut-o pe linia de plutire cu toată puterea mea, cu brațele întinse în sus pentru a o împiedica să se înece.
„Totul era întunecat. În apă nu puteam să-mi țin ochii deschiși. Am strigat după ajutor, dar tot ce auzeam în jurul meu erau țipetele celorlalți.”

Care sunt ultimele informații privind căutările?
Șase pasageri sunt în continuare dați dispăruți, iar paza de coastă din Palermo spune că operațiunea de căutare și salvare continuă „neîncetat”.
Căutările au început luni, iar scafandrii specialiști lucrează la fața locului încă de marți dimineața devreme.
Un scafandru a declarat presei italiene că iahtul era „practic intact” pe o parte în bazinul oceanului, la aproximativ 50 m sub suprafață.
Carena navei este obstrucționată de mobilier și diverse obiecte, a declarat serviciul italian de pompieri și salvare.
Scafandrii caută modalități de acces la cabinele iahtului, dar au la dispoziție doar 10 minute pentru fiecare scufundare înainte de a trebui să se întoarcă la suprafață, a relatat agenția italiană de presă Ansa.
O fereastră de sticlă de 1 cm grosime este, de asemenea, luată în considerare ca punct de intrare.
Francesco Venuto, un purtător de cuvânt al agenției de protecție civilă din Sicilia, a declarat luni pentru BBC că echipele de salvare se tem că trupurile celor dispăruți „trebuie să fie” în barcă.
„Am căutat toată ziua cu elicoptere și bărci, dar nu am găsit nimic. Asta nu ar avea sens. În aceste condiții, ar fi trebuit să găsim ceva până acum”, a adăugat el.
O echipă de scafandri specializați în căutarea și salvarea în peșteri a sosit luni de la Roma, sperând să „obțină rezultate” în cursul nopții sau cel târziu marți dimineață, a declarat directorul general al agenției de protecție civilă din Sicilia, Salvatore Cocina.
Luni, Marine Accident Investigation Branch din Marea Britanie a trimis o echipă de patru anchetatori pentru a efectua o evaluare preliminară a scufundării navei Bayesian, potrivit BBC.
Cine era la bord?
La bord se aflau 22 de persoane în momentul furtunii, dintre care 12 pasageri și 10 membri ai echipajului.
Corpul unui bărbat a fost recuperat. Acesta nu a fost identificat oficial, dar paza de coastă din Palermo a declarat că era bucătarul navei. Naționalitatea sa nu a fost confirmată.
Printre cele șase persoane încă dispărute se numără Mike Lynch, antreprenor în domeniul tehnologiei în vârstă de 59 de ani, cunoscut de unii drept „Bill Gates britanic”.
Lynch a fondat gigantul de software Autonomy în 1996 și a fost decorat cu OBE pentru servicii aduse întreprinderii în 2006.
În iunie, a fost achitat de comiterea unei fraude masive în legătură cu o vânzare de 11 miliarde de dolari (8,64 miliarde de lire sterline) către compania americană Hewlett Packard.
Ulterior, acesta a declarat într-un interviu pentru BBC că și-a putut dovedi nevinovăția doar pentru că a avut averea necesară pentru a plăti onorariile juridice enorme.
Printre celelalte persoane dispărute se numără fiica de 18 ani a lui Lynch, Hannah, președintele băncii Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer, și avocatul Clifford Chance, Chris Morvillo.
Angela Bacares, soția dlui Lynch, se numără printre cele 15 persoane care au fost salvate, opt dintre acestea primind tratament în spital, a declarat paza de coastă italiană.
Charlotte Golunski, soțul ei și fiica Sofia au fost, de asemenea, salvați și nu au fost răniți, dar au fost duși la spital pentru verificări.
Ea a declarat că se aflau pe iaht cu un grup de colegi.
Cotidianul Il Giornale di Sicilia a relatat că la bordul vasului se aflau mai ales pasageri britanici, dar și persoane din Noua Zeelandă, Sri Lanka, Irlanda și cetățeni franco-britanici.
Un medic stabilit în Palermo a declarat că supraviețuitorii „foarte obosiți” „întrebau în mod constant despre persoanele dispărute”.
Dr. Domenico Cipolla a declarat pentru Reuters că o femeie pe care a tratat-o a descris călătoria drept o „vacanță corporativă”, unii dintre cei aflați la bord fiind „foarte tineri”.
„Au fost mulți colegi de muncă, prieteni, câțiva soți, soții sau câțiva prieteni care s-au alăturat”, adaugă el.
Ce este o trombă de apă și de ce se formează?
O trombă de apă este similară cu o tornadă și se poate forma deasupra oceanelor, mărilor sau lacurilor mari.
Jumătatea vestică a Mării Mediterane s-a confruntat cu furtuni puternice de la mijlocul săptămânii trecute.
În noaptea de duminică spre luni și în dimineața zilei de luni, o zonă de vreme rea a trecut pe lângă coasta de nord a Siciliei.
Matt Taylor, meteorolog la BBC, a declarat: „O trombă de apă este o tornadă care a avut loc deasupra apei, mai degrabă decât pe uscat.”
„Ele se pot forma în timpul furtunilor intense, la baza norilor cumulonimbus/under.”
„Turbulențele și vântul care suflă în direcții ușor diferite în jurul norului pot provoca rotația sub baza norului și formarea jetului.”
„La fel ca tornadele, acestea aduc vânturi puternice, dar în loc să ridice praf și resturi, ele provoacă o ceață de apă în jurul coloanei de aer care se rotește.”

Ce este Bayesian și cine îl deține?
Superyacht-ul poate găzdui până la 12 persoane în șase apartamente și poate fi închiriat pentru o sumă de până la 195 000 EUR (166 000 GBP) pe săptămână.
Acesta a fost construit în 2008 de compania italiană Perini Navi.
Proprietarul înregistrat al Bayesian este Revtom Ltd, cu sediul pe Insula Man.
Se înțelege că numele iahtului provine de la teoria Bayesiană, pe care s-a bazat teza de doctorat a dlui Lynch și software-ul care i-a făcut averea.
Soția dlui Lynch, dna Bacares, este desemnată drept singurul proprietar legal al Revtom, care este înregistrat în Insula Man.
Potrivit site-ului de urmărire a navelor VesselFinder, nava Bayesian a efectuat mai multe curse în ultimele zile, făcând escală în diferite porturi din Sicilia.
Un purtător de cuvânt al Camper and Nicholsons International, firma care administrează nava construită în 2008, a declarat pentru BBC Verify: „Prioritatea noastră este să ajutăm la căutările în curs și să oferim tot sprijinul necesar pasagerilor și echipajului salvați”.
































Comentează