Nicușor Dan critică dur noile prevederi privind finanțarea campaniilor electorale

Nicusor Dan

Legea finantarii partidelor si campaniilor 113/2015 a adus atat schimbari pozitive cat si schimbari nedemocratice care ingreuneaza accesul noilor veniti in politica. Principalele schimbari pozitive sunt limitarea publicitatii stradale si restituirea de catre stat a cheltuielilor de campanie pentru partidele care realizeaza cel putin 3% intr-un judet.

Pe de alta parte, Legea face practic imposibile campaniile de finantare de masa, in care un numar mare de oameni doneaza sume mici unui partid. Campanii care sunt regula in democratiile consolidate sunt imposibile in Romania. Donatiile prin SMS sunt interzise, iar donatiile online sunt imposibile in practica. Legea prevede, iar Normele instituie o procedura birocratica complexa pentru verificarea identitatii donatorului, indiferent de suma donata. Pentru a dona 5 lei online donatorul trebuie sa completeze un formular si o declaratie pe propria raspundere si sa le scaneze impreuna cu cartea de identitate, o procedura lunga pe care putini o vor face.
Vezi și: Șeful Patrimoniului, demis de ministrul Culturii în urma scandalului legat de Roșia Montana
De asemenea, Legea finantarii impiedica practic partidele sa colecteze fonduri in campania electorala. Pentru Bucuresti, partidele pot contribui cu doar 3% din cheltuielile campaniei, in vreme ce candidatii trebuie sa contribuie cu 97%. In loc de o campanie de strangere de fonduri, un partid din Bucuresti trebuie sa desfasoare 280 de campanii de strangere de fonduri, cate una pentru fiecare candidat, cu contabilitate separata pentru fiecare candidat.
Cele doua aspecte au fost aduse in vedere Autoritatii Electorale Permanente la dezbaterea publica din august 2015. Autoritatea Electorala Permanenta nu a tinut cont de observatii, iar Guvernul a aprobat ieri Normele metodologice in forma propusa de aceasta.

"Este inadmisibil sa nu poti colecta fonduri prin SMS sau printr-o forma simpla de donatii online. De ce se poate in Statele Unite, in Europa Occidentala si in Romania nu se poate? E inadmisibil ca in campania electorala, cand oamenii sunt preocupati de alegeri si sunt dispusi sa doneze pentru un partid nou, sa nu putem primi donatii in numele partidului. Ca de obicei, vechile partide au avut grija sa puna cat mai multe obstacole pentru noii veniti in politica, in speranta de a-si pastra monopolul." a declarat Nicusor Dan, presedintele Uniunii Salvati Bucurestiul.

Vezi și: EXCLUSIV Sondajul PSD pentru Primăria Capitalei

Vezi și: ANAF i-a dat lovitura unui condamnat celebru: Închis şi cu banii luaţi

×