Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

O nouă CRIZĂ lovește Guvernul Dăncilă - Moțiune depusă de opoziție la adresa ministrului Turismului

Inquam Photos / George Calin
dancila guvern

PNL a depus, la Senat, o moțiune simplă împotriva ministrului Turismului, Bogdan Trif. Liberalii susțin că ministrul nu a întreprins demersurile necesare stimulării turismului în România.

"România este pe ultimele locuri în cadrul Uniunii Europene la toţi indicatorii din turism. România este singura ţară din Europa Centrală şi de Est care are deficit în balanţa de plăţi pe sectorul turism.

În lăudatul Program de Guvernare al PSD, turismului românesc i se alocau o serie de promisiuni, care au rămas neonorate. Se vorbea, în anul 2016, despre șansa României de „a crea mai multe locuri de muncă și de a aduce mai multe resurse la bugetul de stat prin promovarea unei strategii de dezvoltare a turismului”.

Conform statisticilor, deși țara noastră înregistrează încasări din turism de 2,24 miliarde de euro, românii cheltuie în străinătate pentru servicii similare 3,12 miliarde de euro. Acest lucru se întâmplă pentru că România exportă turiști, cetățenii români preferând, anul trecut, destinațiile externe în detrimentul destinațiilor interne. Cu toate că avem un Minister al Turismului, promovarea este aproape inexistentă. La nivel declarativ, turismul figurează între cele 10 sectoare economice prioritare în “Strategia Naţională de Competitivitate a României 2015-2020″, însă performanţele reale în acest domeniu, vital pentru dezvoltarea ţării, ne-au poziţionat abia pe locul 68 în lume. Ne confruntăm cu un paradox absurd, în condiţiile în care ţara noastră are atâtea de oferit călătorului, dar nu ştim să exploatăm potenţialul.

Au trecut doi ani deja de când coaliția de guvernare promitea dezvoltări fără precedent pentru turismul românesc prin programul de guvernare. Majoritatea politică PSD-ALDE și, implicit dvs., v-ați angajat la „dezvoltarea turismului balnear prin investiții în infrastructura rutieră și crearea bazelor de tratament, promovarea turismului prin ghiduri și informații de călătorie, creșterea vizibilității internaționale a destinațiilor țării noastre”. La acel moment, era evident faptul că, pentru PSD era imposibil să ignore o realitate zdrobitoare - aceea că turismul este un sector al economiei ce produce miliarde de euro anual și care trebuie susținut, mai ales că în această industrie sunt multe companii și sute de mii de angajați. Ce s-a întâmplat, cu adevărat, până acum? Nimic, realitatea arată la fel de rău. În ciuda faptului că avem atracții turistice unice în Europa și chiar în lume, turismul românesc are o pondere extrem de mică în PIB, numai 1,3%.

Din nefericire, acţiunile ministrului Bogdan Trif, de la preluarea mandatului, nu fac decât să înrăutăţească climatul economic din domeniul turismului şi relaţia cu mediul de afaceri din turism.

Legea prin care se aprobau prevederile OUG 46/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei, nu respectă recomandările Organizaţiei Mondiale a Turismului, propunerile mediului de afaceri din turism şi a societăţii civile. Prin textul introdus în proiectul de Lege a Turismului se vor elimina din procesul de decizie la nivelul destinaţiei turistice entităţi cu aport însemnat la dezvoltarea şi promovarea destinaţiei turistice, cum ar fi ONG-urile, aeroporturile, companiile de transport şi media din turism, transformând Organizaţiile de Management al Destinaţiei în societăţi pe acţiuni, ca mod de luare a deciziei. 17 asociații de turism v-au transmis un punct de vedere cu privire la OMD –uri, făcând referire inclusiv la obligativitatea de a promova România prin parteneriat public-privat. Nu numai că nu ați răspuns solicitărilor, domnule ministru, dar ați ales să ignorați total opinii pertinente din partea celor care încearcă să pună umărul la dezvoltarea turismului autohton.

Ministrul Bogdan Trif nu a avut o poziţie clară faţă de propunerea PSD de menținere începând cu 1 ianuarie 2019, a voucherelor de vacanţă. Continuarea utilizării acestor vouchere a fost anunțată în urma presiunii factorilor implicați. Menţionăm că aceste tichete au fost introduse la cererea mediului de afaceri din România, în vederea stimulării cererii pentru destinaţiile din România, proiect susţinut constant de PNL. De asemenea, ministrul Bogdan Trif nu a luat nicio masură pentru a înlătura elementele de discriminare în acordarea de vouchere de vacanţă, între angajaţii din societăţile comerciale cu capital majoritar de stat şi societăţile comerciale cu capital majoritar privat.

Ministrul Bogdan Trif nu a onorat promisiunea făcută de PSD în Programul de Guvernare, respectiv “înființarea unui Centru national de învățământ și reînființarea școlilor de meserii, inclusiv a celor postliceale pentru formarea profesională a forței de muncă în domeniul turismului”. Este reprehensibil faptul că această promisiune nu a fost dusă la îndeplinire, mai ales în contextul unei nevoi crescute a forței de muncă în domeniul turistic, cu atât mai mult cu cât hotelierii reclamau la începutul sezonului estival cea mai mare criză de forță de muncă din ultimii 28 de ani pe litoral.

 

În condițiile unui șomaj de aproximativ 4% la nivel national și a unui număr de peste 26.000 de șomeri în rândul tinerilor cu vârste de până la 25 de ani, guvernarea PSD-ALDE continuă să ignore evidența și este, pe deplin, responsabilă de situația în care se găsesc astăzi tinerii fără un loc de muncă, care ar putea să satisfacă nevoia de fortă de muncă pe care operatorii de turism o aduc frecvent în discuție.

 

Bilanţul prezentat, în vara acestui an, de ministrul Turismului a avut ca rezultat provocarea unui nou val de nemulţumiri din partea agenţilor economici din acest sector de activitate. Bogdan Trif, în loc să iniţieze un dialog cu factorii implicaţi, a ales să defăimeze întregul mediu de afaceri de profil şi să generalizeze cazuri izolate ale anumitor agenţi. După ostracizarea mediului business din turism a urmat aplicarea “pedepsei”, asigurarea cu 100% a pachetelor turistice oferite. Prin transpunerea directivei UE 2302/2015 cu privire la pachetele turistice, ministrul Bogdan Trif a stârnit nemulţumirea mediului de afaceri din zona agenţiilor de turism. Deşi au avut la dispoziţie 3 ani pentru a pregăti implementarea acestei directive, reprezentanţii PSD, cu atribuţii în turism, nu au creat cadrul necesar astfel încât să poată fi asigurată protecția beneficiarilor de pachete achiziţionate din România, aşa cum prevede directiva 2302/2015. Mai mult, directiva la care facem referire, vorbește despre pachete de turism și servicii asociate, ceea ce statistic reprezintă cam 30% din activitatea organizatorilor și a intermediarilor din turism. Prin această măsură demagogică, Ministerul Turismului a creat false așteptări în rândul consumatorilor. Pentru a se debarasa total de eventuale probleme, fără să încerce să identifice metode de prevenţie, conform atribuţiilor ce i-ar reveni, ministrul Trif a preferat o abordare comodă prin “aruncarea pisicii peste gard”. Decizia vine în contextul în care statul român a abandonat peste noapte fondul de garantare pentru că a înțeles că cerințele formulate nu au legătură cu realitatea şi sunt chiar imposibil de implementat. Nu există un studiu de impact, nu a existat o analiză a modului în care vor fi afectate agenţiile de turism. Politica pumnului în gură, se dovedeşte a fi cea mai eficientă tactică a PSD pe toate planurile. Agenţii economici cărora le sunt aplicabile, au anunţat neoficial că mai multe prevederi ale ordonanţei contravin altor legi în vigoare şi le vor contesta în justiţie. În plus, instrumentele de garantare aflate pe piață nu acoperă toate categoriile de touroperatori.

 

Situaţia concretă este şi ea de natură să creeze o mare îngrijorare. În acest moment asigurările existente nu mai pot fi reînnoite din cauza introducerii definiţiei agenţiei de turism organizatoare, ce a înlocuit agenţia de turism tour operatoare. Nu a fost stabilit cum se vor face noile licenţieri, nu e clar ce se întâmpla cu vechile poliţe de asigurare contra insolvenţei şi falimentului, nu e clar cum se va face noua asigurare sau garantare. Un întreprinzător ce ar dori să îşi înfiinţeze astăzi o agenţie de turism nu ar şti ce legislaţie i se aplică, însăşi autorităţile în domeniu fiind depăşite. Mai mult, timp de câteva luni de zile, accesul la piața a agențiilor de turism a fost blocat pentru că a existat un vid legislativ. La momentul redactării actului normativ, nu au fost prevăzute criterii pentru perioada de tranziție. Directiva trebuia transpusă obligatoriu la 01.01.2018 cu aplicabilitate peste 6 luni. În România, Directiva a fost transpusă în luna august 2018, cu termen de implementare în 10 ZILE! Din cauza incompetenței și ignoranței, reprezentanții ministerului au bulversat un întreg sistem.

 

Promovarea turistică a destinaţiilor din România lipseşte cu desăvârşire pe pieţele internaţionale și arată neglijența instituțiilor guvernamentale față de acest important domeniu economic. Aceasta este una din cauzele numărului scăzut de turişti străini care vizitează ţara noastră. La acest capitol suntem în grupă cu Slovacia, Letonia şi Lituania (2-2.5 mil turişti/an), Estonia având peste 3 milioane de turişti străini în 2017. Există o deficienţă majoră în promovarea externă a României, iar activitatea domnului ministru Bogdan Trif a determinat o rectificare negativă a bugetului ministerului turismului de – 17.3 milioane lei. Oare aceşti bani nu puteau fi folosiţi în marketing turistic şi comunicare de brand pentru destinaţia România?

 

În septembrie 2018, Guvernul Dăncilă a aprobat un HG de modificare a HG 24/2017 cu privire la funcţionarea Ministerului Turismului. Prin acest HG s-a decis înfiinţarea a 20 de birouri de promovare turistică externă a României, fiecare birou având câte 2 ataşaţi de turism. Ne spune domnul ministru pe ce criterii a ajuns la cifra de 20 de birouri de reprezentare? Poate preciza domnul ministru ce strategie de marketing turistic şi comunicare de brand extern a folosit, ce pieţe externe doreşte să targheteze, ce evaluare a potenţialului de turişti de incoming există pe aceste pieţe? Aceste elemente stau la baza deciziei cu privire la modalitatea de abordare a unei potenţiale pieţe de incoming, deschiderea unui birou de promovare turistică fiind una din modalităţi. Cum se justifică prezenţa a câte 2 ataşaţi turism pentru fiecare birou de reprezentare? Unele birouri, pentru a gestiona pieţe, au nevoie de 3 sau 4 ataşaţi. Care este motivul pentru care ați refuzat o practică ieftină și de succes, pe care v-am propus-o: organizarea unei licitații prin care o firmă de specialitate să reprezinte România? Sau măcar desemnarea unor echipe formate din reprezentanți ai ministerului și o persoană de la fața locului, vorbitor fluent al limbii din țara respectivă?

 

Ați promis că Legea Turismului va fi gata pana în noiembrie. Abia a intrat în dezbatere publică, iar ecourile sunt negative. Textul proiectului de lege este la mare distanţă de o lege a turismului modernă, necesară dezvoltării industriei turismului în România anului 2018, dovedind o neînţelegere a modului de funcţionare a industriei turismului.

 

Activitatea domnului Ministru Bogdan Trif este marcată de o totală lipsă de transparenţă. Execuţia bugetară a ministerului turismului se opreşte în luna august…2017! Nu sunt actualizate pe site-ul ministerului turismului informaţii despre buget şi bilanţ, informaţiile financiare oprindu-se la nivelul lunii iunie 2017. Singura explicaţie plauzibilă este activitatea ZERO a ministrului Bogdan Trif, activitate ce nu prezintă impact în bilanţul ministerului turismului.

 

Ministrul Turismului, Bogdan Gheorghe Trif, demonstrează pe zi ce trece că a conduce acest minister este o pălărie prea mare pentru el. Îl sfătuim, pe această cale, ca în loc să-şi cosmetizeze imaginea şi să se ocupe cu urzeala unor conflicte, mai bine să se aplece asupra problemelor reale din turism, să se ocupe de promovarea imaginii turistice a României în plan internaţional şi îi lansăm, cea mai grea provocare, o misiune dusă la îndeplinire cu succes de agenţiile de turism care atrag inclusiv străini prin pachetele oferite: să-şi convingă colega de partid, primar al municipiului Bucureşti, că dacă tot oferă mită excursii gratuite pensionarilor, din banii contribuabililor, măcar să încurajeze turismul autohton.

Citește și: Adrian Năstase, AVERTISMENT după sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului: Fiecare națiune își creează legende

2018 este anul Centenarului României moderne! Pentru oricine a vizitat în acest an principalele destinaţii europene, nu a văzut nimic legat de România. Centenarul şi împlinirea a o sută de ani de la încheierea Primului Război Mondial erau o ocazie potrivită de a promova România. Datorită activităţii ZERO a domnului Ministru Bogdan Trif, turismul românesc a mai ratat o oportunitate de a fi prezent, măcar, pe piaţa europeană.

 

În contextul apropierii sărbătorii naţionale de 1 decembrie, un gest de demnitate şi dreptate al Parlamentului României ar fi retragerea sprijinului pentru Ministrul Turismului, domnul Bogdan Trif! Un ministru incompetent și o țară fără brand! Domnule ministru, dacă aveţi un dram de onoare, trebuie să vă daţi demisia!", se arată în textul moțiunii depuse de PNL.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.