Oamenii de ştiinţă au descoperit fosile ale unei specii de şopârlă bizară care a trăit pe teritoriul Australiei

Agerpres.ro
fosila

O echipă de cercetători de la o universitate din Australia a descoperit fosile ale unei specii de şopârlă descrisă drept ''cea mai mare şi mai bizară şopârlă din familia Scincidae'' care a trăit vreodată, informează DPA.

Denumită oficial Tiliqua frangens - prescurtat frangens -, şopârla era de dimensiunile unui braţ uman şi avea corpul acoperit cu ţepi, au precizat miercuri într-un comunicat cercetătorii de la Flinders University.

Animalul a trăit în Pleistocen, alături de alte vieţuitoare din megafaună precum leii marsupiali sau cangurii din familia Sthenurinae, au adăugat cercetătorii, potrivit Agerpres.

Tiliqua frangens era de 1.000 de ori mai mare decât şopârla comună australiană de grădină, care cântăreşte circa 2 grame, a precizat cercetătoarea Kailah Thorn.

''Este dovada că până şi fiinţele de mici dimensiuni erau supradimensionate în Pleistocen'', a subliniat ea.

Frangens aveau, de asemenea, ''o siluetă unică îndesată şi cu ţepi'', a precizat Thorn.

Creatura a fost reconstituită din oase dezgropate în peşterile Wellington din statul New South Wales, aflat în estul Australiei, precum şi din fosile aflate deja în muzee de pe teritoriul ţării, a indicat Diana Fusco, coautoarea unui dedicat acestor fosile, publicat în Proceedings of the Royal Society B.

''În urma săpăturilor de la peşterile Wellington, am dezgropat aceste platoşe cu ţepi care, în mod surprinzător, nu au mai fost descoperite până acum. Am ştiut că avem de-a face cu ceva interesant şi unic'', a adăugat ea.

Şopârla ar fi făcut parte din ''nişa ecologică'' a ţestoaselor de uscat de mici dimensiuni, sunt de părere cercetătorii. Denumirea Frangens înseamnă a sparge în bucăţele sau a sfărâma şi se referă la forţa maxilarului şopârlei.

Extincţia speciei coincide cu dispariţia megafaunei şi sugerează că aceste extincţii de la final de Pleistocen au fost mai ample şi au afectat şi creaturi mai mici.