Observatorul Astronomic din Timișoara, un obiectiv al cunoașterii științifice care merită să revină în circuitul cercetării și să fie deschis publicului larg

observator astronomic

Universitatea de Vest din Timișoara susține implicarea mediului universitar în viața comunității prin programe de cercetare, dar și prin direcții de dezvoltare a promovării și popularizării cunoașterii științifice pentru publicul larg, se arată într-un comunicat de presă transmis de instituție.

În această perspectivă, UVT și-a exprimat intenția de a prelua activitățile Observatorului Astronomic timișorean, în acord cu Filiala Timișoara a Academiei Române și cu Primăria Municipiului Timișoara, un obiectiv a cărui activitate a fost întemeiată de profesorul Ioan Curea, cu numele căruia a fost denumită și Aula Magna a UVT – un centru al cunoașterii științifice care merită să revină în circuitul cercetării universitare și să fie deschis publicului larg.

De câțiva ani, administrația locală a studiat variante de a prelua administrarea Observatorului Astronomic timișorean, care însă nu s-au concretizat într-o formulă funcțională, iar subiectul este deja unul despre care în comunitatea locală au avut loc dezbateri repetate. UVT are însă o motivație obiectivă, care explică această solicitare, legată atât de istoria întemeierii Observatorului, dar și de activitățile universitare.

Astfel:

1. Funcțional și profesional, la UVT se găsesc specialiștii care pot să operaționalizeze funcționarea acestuia - cadre didactice și cercetători, fizicieni, matematicieni, geografi;

2. UVT susține programe de studii de licență, masterat și doctorat legate de domeniile de activitate ale observatorului astronomic, iar un număr semnificativ de studenți beneficiază de utilizarea acestuia în mod direct (fizică, matematică, geografie) sau prin intermediul disciplinelor complementare;

3. UVT este singura instituție care, în ciuda faptului că nu a avut în patrimoniu acest Observator Astronomic, a organizat acțiuni și activități de popularizare a științei la care au participat anual sute de copii, elevi și tineri, așa cum au fost evenimentele de tipul Zilelor Porților Deschise la Facultatea de Fizică, sau Noaptea Cercetătorilor;

4. Universitatea de Vest din Timișoara are capacitatea, resursele materiale și mai ales resursele umane necesare repunerii în circuit a unui astfel de obiectiv. Acesta ar putea sa devină locul în care sute de studenți, de la fizică, matematică și geografie, în cadrul disciplinelor de specialitate, dar și din alte domenii, în cadrul disciplinelor complementare, ar putea sa beneficieze de o infrastructură experimentală adusă la zi, dar și locul în care mii de elevi, în special din Timișoara și din județul Timiș, ar putea sa beneficieze de vizite ghidate într-un viitor centru integrat de astronomie (observator astronomic, planetariu, săli de proiecție și săli de conferințe), ori locul în care mii de timișoreni ar putea să se relaxeze prin deschiderea parcului către aceștia, în linia binecunoscută a rolului asumat de UVT în comunitate, la fel cum s-a întâmplat cu parcul din Bulevardul V. Pârvan nr 4 sau parcul din spațiul Oituz;

5. De asemenea, revenirea Observatorului Astronomic în patrimoniul UVT nu ar fi doar varianta optimă pentru funcționarea și revitalizarea acestuia, ar fi și o normală reparație morală, după ce Observatorul Astronomic a aparținut UVT, fiind realizat - conceput și construit - prin munca voluntară a angajaților UVT.

„Având în vedere că istoria acestui centru de atracție științifică este legată de Universitatea de Vest din Timișoara, dar mai ales că obiectivul Observatorului Astronomic este unul axat pe activitățile de observare astronomică și popularizare a științei, considerăm firesc ca viitoarea administrare a acestuia să fie realizată de UVT. Suntem absolut convinși că cercetătorii și studenții facultăților UVT vor readuce la viață programe interesante dedicate studiului astronomic, pentru repunerea în valoare a rolului acestui Observator și deschiderea activității către publicul larg, reluând astfel o istorie frumoasă a Observatorului Astronomic timișorean, legată de profesorul Ioan Curea”, remarcă rectorul UVT, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea.