Primăria Otopeni și-a manifestat permanent dorința de a identifica soluții pentru asigurarea unei gestionări corecte de colectare și evacuare a apelor uzate pe teritoriul orașului Otopeni, dar și sprijinul necondiționat pentru a rezolva această problemă complexă ce persistă Ia nivel metropolitan.
Încă din anul 2019, Primăria Otopeni a inițiat demersuri pentru identificarea unor soluții de finanțare pentru realizarea unui proiect de investiții care să asigure extinderea capacității stației de epurare a apelor uzate, inclusiv prin depunerea la Compania Națională de Investiții a documentației necesare pentru atragerea fondurilor necesare, dar din păcate, fără un rezultat favorabil pentru administrația locală.
Program de 13,7 milioane de euro!
Prin aprobarea Actului adițional nr. 6/15.01.2024 care prevede prelungirea Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare din orașul Otopeni prin concesiune nr. 21847/22.12.2006, operatorul local și-a asumat angajamentul de a implementa un program investițional în valoare estimată de 13,7 milioane de euro, având ca obiective cheie extinderea și modernizarea statiei de epurare, precum și a rețelelor de alimentare cu apă și canalizare. Pentru a realiza extinderea și modernizarea stației de epurare, operatorul va integra tehnologii sustenabile de ultimă generație și va investi aproximativ 6,7 milioane de euro.
În plus, operatorul și-a luat angajamentul de a depune toate eforturile necesare, astfel încât lucrările privind extinderea și modernizarea stației de epurare să fie demarate în cea de-a doua parte a anului 2024, finalizarea investiției fiind estimată în anul 2027.
Prin colaborarea strânsă cu ANIF, Orașul Otopeni a inițiat o campanie de control și monitorizare a punctelor de evacuare de pe teritoriul orașului Otopeni, subliniind astfel, încă o data, angajamentul față de respectarea normelor și regulamentelor în domeniu.
Ce implică această campanie!
- Identificarea punctelor de evacuare a apelor uzate în rețeaua de canale de desecare realizate fără avizul ANIF si/sau care nu sunt reglementate contractual de ANIF și dispunerea de intrare în legalitate sau blindarea acestora;
- Stabilirea unui program de monitorizare a calității apelor uzate epurate și a apelor meteorice evacuate în rețeaua de canale de desecare de pe teritoriul orașului Otopeni pentru fiecare punct de evacuare, al cărui beneficiar are o relație contractuală cu ANIF si nu este în responsabilitatea Primăriei Otopeni
- Verificarea permanentă a rezultatelor buletinelor de analiză a calității apei uzate evacuate pentru fiecare punct de evacuare și dispunerea, după caz, fie sancționarea responsabililor/informarea autorității de reglementare în domeniul apelor în vederea constatării și aplicării sancțiunii contravenționale, fie desființarea punctelor de evacuare
- Monitorizare permanentă și sancționarea deversărilor ilegale în rețeaua de canale de desecare. Doar în perioada ianuarie-martie 2024 au fost identificate un numar de 20 situații de acest tip.
Într-un efort imediat de a minimiza impactul asupra comunității, operatorul local a achiziționat deja tehnologii de ultimă generație, respectiv:
- Instalație de dozare hipoclorit (pentru dezinfecție) și odorizare pe efluentul statiei;
- Echipamente de laborator, suplimentar celor existente, pentru monitorizarea calității apelor în vederea optimizării procesului de epurare;
- Sistem pentru reducerea mirosurilor si dizolvarea grăsimilor, acestea urmând să asigure o epurare mai performantă până la finalizarea investițiilor de modernizare și extindere a stației de epurare.
Planuri pentru minimizarea impactului asupra mediului
Totodată, sunt în curs de achiziție și alte echipamente de laborator, a tehnologiilor necesare pentru implementarea sistemului de monitorizare digitală SCADA a serviciului de apă și canalizare, suflante pentru treapta biologică, toate pentru îmbunătățirea proceselor de epurare.
- Identificarea și sancționarea descărcărilor ilegale în rețeaua de canalizare și a canalelor de desecare de pe teritoriul orașului Otopeni a vidanjelor.