„Războiul nevăzut, cel al informației și al propagandei, a luat amploare zilele acestea, într-un context care permite cu ușurință crearea unui climat de panică și de nesiguranță la nivelul populației. Asistăm astăzi la o confruntare între adevăr și minciună, între real și ireal, între realitate și percepție. Este un război nevăzut, dar extrem de periculos, care are consecințe puternice pe termen mediu și lung”, spune Patricia Matei, consultant în comunicare.
„Fake news-ul și dezinformările nu sunt fenomene noi, însă s-au dezvoltat extrem de mult în această perioadă, în care, deși putem accesa orice informație cu un click, este din ce în ce mai greu să facem diferența dintre o știre obiectivă și una părtinitoare, dintre realitate și un narativ atent construit cu scopul de a manipula. Sigur, propaganda se manifestă în media și pe rețelele sociale, însă acestea reprezintă doar canalele prin care informațiile ajung la public. Propaganda se bazează, în primul rând, pe construirea unor narative care au un scop precis: inducerea publicului în eroare, îndreptarea atenției spre un alt subiect, crearea unor realități alternative, toate având, în final, același scop – controlarea maselor”, a explicat Patricia Matei.
Aceasta a mai adăugat: „O regulă bine-cunoscută a jurnalismului spune că fiecare informație trebuie verificată din trei surse. Însă acest lucru nu este doar obligația jurnalistului, ci și a consumatorului de media, care ar trebui să verifice o știre pe care o citește sau pe care o vede la televizor și din alte surse, pentru a nu cădea în capcana fake news-ului”.
Patricia Matei are o experiență de peste cinci ani în domeniul comunicării și al relațiilor publice și este fondator și CEO al agenției de consultanță în comunicare Rendinsky Media Com.