Vânzările de autoturisme din China au înregistrat în noiembrie un recul anual de 8,5%, al doilea declin lunar la rând și cel mai accentuat din ultimele zece luni, potrivit datelor publicate de Asociația Chineză a Producătorilor de Autoturisme (CPCA). În total, au fost comercializate 2,24 milioane de vehicule, după o scădere de 0,8% consemnată în octombrie pe cea mai mare piață auto din lume.
Cui Dongshu, secretarul general al CPCA, a catalogat diminuarea vânzărilor drept „anormală”, subliniind că finalul de an este de regulă o perioadă solidă pentru piața auto.
El a menționat că o situație similară a mai fost remarcată doar în 2008, când consumul era puternic afectat, potrivit News.ro.
Vehiculele electrice și hibride plug-in au atins o pondere record de 58,9% din vânzările totale.
În primele 11 luni, peste 11,2 milioane de mașini au fost achiziționate prin programe subvenționate de înlocuire, orientate către vehicule electrice sau PHEV, arată datele oficiale.
Subvențiile în scădere și cererea redusă pentru mașinile pe benzină
Spre finalul anului, diminuarea sprijinului guvernamental a afectat încrederea cumpărătorilor, iar scăderile accentuate ale vânzărilor de autoturisme pe benzină, alături de baza ridicată din perioada similară a anului trecut, au contribuit la rezultatul negativ din noiembrie.
CPCA estimează totuși că piața auto va avansa cu aproximativ 5% în 2025.
Previziuni slabe pentru 2026 și intensificarea competiției
Pentru anul 2026, CMBI anticipează o evoluție aproape statică a pieței, în condițiile în care competiția se amplifică, iar numărul lansărilor de modele noi atinge niveluri record.
Producătorii încearcă să impulsioneze cererea înainte ca reducerile fiscale pentru vehicule electrice și hibride plug-in să fie reduse la jumătate în 2026, oferind subvenții de până la 15.000 de yuani (circa 2.120 de dolari) pentru comenzile plasate până la sfârșitul acestui an, chiar dacă livrările sunt programate pentru anul viitor.
Pe fondul supracapacității și al presiunii concurențiale, autoritățile de la Beijing au eliminat vehiculele electrice din lista industriilor strategice pentru următorii cinci ani, semnalând un mediu mai dificil pentru sector.
Evoluții contrastante între marii producători
În zona modelelor accesibile, BYD a închis luna noiembrie cu un nou declin anual al vânzărilor, al treilea la nivel global, în timp ce companii precum Geely și Leapmotor au anunțat performanțe record. BYD a atins până acum 91% din ținta anuală revizuită.
Tesla a raportat o revenire puternică pe piața chineză, cu 73.145 de unități vândute în noiembrie, după cele 26.006 din octombrie – cel mai redus nivel din ultimii trei ani.
De partea cealaltă, Xiaomi, nou-intrat agresiv în industrie, a depășit pentru a treia lună consecutiv pragul de 40.000 de livrări și și-a îndeplinit deja obiectivul anual de 350.000 de vehicule.
Exporturile accelerează puternic
Exporturile auto ale Chinei au avansat cu 52,4% în noiembrie, un ritm mult peste cel de 27,7% consemnat în octombrie.
Analiștii anticipează că, anul viitor, cea mai mare parte a creșterii va proveni din livrările externe de vehicule electrice și hibride plug-in, care ar putea urca cu aproximativ 40%, până la 2,83 milioane de unități.






























Comentează