După un an marcat de ezitări și blocaje administrative, piața auto din România traversează una dintre cele mai lente perioade din ultimii ani. Suspendarea programului Rabla principalul stimulent de achiziție pentru autoturisme noi – a lăsat urme vizibile în statisticile industriei. În lipsa tichetelor de mediu și a impulsurilor de cumpărare, vânzările au scăzut în primele nouă luni ale anului 2025 cu peste 5%, potrivit datelor analizate de Profit.ro.
Astfel, între ianuarie și septembrie 2025, românii au înmatriculat 108.067 autoturisme noi, cu 5,2% mai puține decât în aceeași perioadă din 2024. Două luni de creștere – bazate în mare parte pe campanii comerciale și reduceri artificiale nu au fost suficiente pentru a compensa pierderile din prima jumătate a anului.
Dacia rămâne lider, dar pierde teren
Chiar și în acest context dificil, Dacia continuă să domine piața internă, deși cu o scădere vizibilă. Producătorul românesc a înmatriculat 31.002 unități, echivalentul unei cote de piață de 28,6%, dar cu un declin de aproape 10% față de anul trecut.
Toyota rămâne cea mai vândută marcă de import, cu 10.245 de autoturisme și o cotă de aproape 10% din piață, în timp ce podiumul este completat de Skoda, Renault și Hyundai.
În topul modelelor, Dacia Logan își recâștigă poziția de lider, cu 10.358 unități vândute, deși scade cu 10,5%. Urmează Dacia Duster, cu 9.804 unități (scădere de 14,4%), și Sandero, care rezistă mai bine, cu 5.777 mașini și o scădere modestă, de doar 5%.
Pe segmentul mașinilor de import, Renault Clio se remarcă spectaculos, cu o creștere de 41,8%, iar noutatea anului, Dacia Bigster, debutează promițător, cu 1.743 unități vândute, atrăgând numeroși clienți de la Duster și Jogger.
SUV-urile domină piața auto românească
Tendința globală se confirmă și în România: SUV-urile continuă să cucerească piața. Cu o cotă impresionantă de 48,9%și o creștere de 39,2%, acest segment este la un pas de a depăși jumătate din totalul vânzărilor.
Mașinile compacte (clasa C) se mențin pe locul al doilea, cu o creștere de 42,2%, urmate de modelele din segmentul B (precum Sandero), care dețin 16,7% din piață. În schimb, categoriile superioare (E și F) continuă să piardă teren, cu scăderi de aproximativ 30%.
Mașinile electrificate, aproape jumătate din piață
Pe partea de motorizări, românii par tot mai deschiși la tehnologiile „verzi”. În septembrie, propulsoarele pe benzină au avut o creștere de 40,8%, ajungând la o cotă de 45%, iar dieselul a bifat o revenire surprinzătoare, cu un plus de 45% și o pondere de 6,4%.
Totuși, segmentul „electrificat” – care include vehicule full-hybrid, plug-in hybrid, mild-hybrid și 100% electrice a devenit forța dominantă a pieței, cu o cotă de 48,7%, depășind pentru prima dată benzina și motorina la un loc.
În topul mașinilor 100% electrice, liderii sunt Dacia, Hyundai, Tesla, Ford și Renault, deși piața per ansamblu a scăzut cu 26%, totalizând doar 5.406 unități. În schimb, modelele plug-in hybrid (PHEV) au urcat cu 43%, la 6.432 unități, conduse de Mercedes, Volkswagen și BMW.
Segmentul full-hybrid rămâne în creștere solidă, cu 20.144 unități (+32%), dominat de Toyota, Dacia, Renault, MG și Kia, iar mild-hybridurile (care nu se încarcă din surse externe) au atins 26.984 unități, o creștere de 15,2%.
O piață în așteptare
Piața auto românească se află într-un moment de tranziție: clienții ezită, mărcile se adaptează, iar lipsa programului Rabla a arătat cât de dependent este consumul de sprijinul guvernamental. În timp ce SUV-urile și motorizările hibride câștigă teren, piața totală rămâne fragilă și marcată de incertitudine.
Anul 2025 ar putea rămâne în istorie ca un punct de cotitură: momentul în care cumpărătorii români au început, în sfârșit, să se orienteze mai mult după tehnologie și mai puțin după preț.






























Comentează