Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Pierderile Air Moldova au crescut de zece ori

Moldova Air
air moldova

Veniturile din vânzări ale companiei Air Moldova, cel mai mare operator avia din ţara noastră, au înregistrat o scădere de aproape patru ori în anul 2020, ca urmare a pandemiei şi restricţiilor de călătorie impuse.

Potrivit datelor din rapoartele financiare ale companiei, dacă în 2019 veniturile au constituit 3,1 miliarde lei, apoi în 2020 doar 796,2 milioane lei, adică au scăzut de 3,9 ori, transmite Mold-street.com.

Pandemia a lovit dur în veniturile companiilor

În aceeași perioadă pierderile Air Moldova au constituit circa 321 milioane lei, de aproape 13 ori mai mult decât în anul 2019.

Și datoriile companiei au crescut semnificativ, constituind la finele anului 2020 circa 1,23 miliarde de lei, cu circa 130 milioane lei mai mujlt decât la finele anului 2019.

Amintim că Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage însă la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.

Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.

Tranzacția a fost criticată de opoziție și experți, ca urmare a procedurilor netransparente, dar Guvernul Filip a susținut că nu avea o altă soluție pentru o companie în prag de faliment.

De altfel pandemia a lovit dur și alte companii din acest sector. Astfel al doilea operator local, Fly One SRL, a înregistrat o scădere de trei ori a veniturilor: de la 1,27 miliarde lei în 2019, la doar 392,5 milioane lei. Dacă în 2019 Fly One raporta un profit de 120,8 milioane lei, apoi în 2020 a înregistrat pierderi de 21,4 milioane lei.

Și Avia Invest, compania ce a concesionat Aeroportul Internațional Chișinău acum opt ani, a înregistrat o scădere de aproape trei ori a veniturilor, până la 317 milioane lei, raportând și pierderi de peste 24 milioane lei.

La începutul acestui an, Ministerului Economiei constata într-o notă informativă că sectorul transportului avia se confruntă cu grave probleme financiare.

Potrivit MEI, peste 50% din transportatorii aerieni din Republica Moldova, 70% din întreprinderile de deservire la sol, 100% din operatorii de aerodrom, inclusiv Aeroportul Internațional Chișinău și unicul furnizor de servicii de navigație aeriană erau pasibili aplicării măsurilor restrictive și să își oprească forțat activitatea.

Sectorul își revine lent

După relaxarea măsurilor restrictive în lume, sectorul a început treptat să își revină.

Astfel Air Moldova susține înr-un comunicat de presă că începând cu 1 iunie 2021, a operat 707 zboruri, iar numărul de pasageri transportați până pe 12 iulie 2021, este de 81.890 de persoane. În perioada similară a anului trecut, erau doar 279 zboruri și 23.629 pasageri transportați.

Compania HiSky, care s-a lansat anul trecut, dar care a efectuat primul zbor comercial abia pe 5 martie 2021, anunță că în 5 luni, a transportat aproximativ 52.000 de pasageri. Potrivit ei numărul pasagerilor transportați a crescut exponențial în fiecare lună. Spre exemplu, în prima lună de operare, HiSky a înregistrat un număr total de 1028 de pasageri, în aprilie – 2.279, în mai – 6.609, în iunie 15.999, iar în iulie a depășit 25.800 de pasageri.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.