DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Poate un guvern interimar să prelungească starea de alertă? Există un precedent

haihuin2.com
Stare de Alertă

Starea de alertă, împreună cu toate măsurile actuale pentru prevenirea răspândirii coronavirsului, expiră duminică, 10 octombrie. Portul măștii de protecție, restricțiile de participare la evenimente sau de funcționare a restaurantelor, toate vor fi inexistente de duminică, dacă guvernul nu prelungește starea de alertă.

Starea de alertă a fost prelungită ultima dată, pe 9 septembrie, prin Hotărâre de Guvern. Căderea Guvernului Cîțu a ridicat o dilemă legimită în opinia publică: mai poate fi prelungită starea de alertă?

Potrivit art. 110 din Constituție, Guvernul al cărui mandat a încetat îndeplineşte numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern.

Codul administrativ, intrat în vigoare la 3 iulie 2019, vine cu completări, precizând că Guvernul interimar poate emite numai acte cu caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fără a promova însă politici noi. În perioada de interimat, Guvernul nu poate să emită ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă şi nu poate iniţia proiecte de lege, mai arată Codul administrativ (art. 37).

Se pune astfel întrebarea dacă adoptarea unei Hotărâri de Guvern privind prelungirea stării de alertă se încadrează la „administrarea treburilor publice” sau la „promovarea unor politici noi”. Fostul președinte al CCR Augustin Zegrean pare să creadă că un guvern interimar nu poate prelungi starea de alertă. Într-o declarație pentru inpolitics.ro, Zegrean afirmă că „guvernul interimar nu poate semna nici măcar hotărîri de guvern, ceea ce înseamnă că, spre exemplu, starea de alertă nu ar mai putea-o prelungi, deși această procedură e, oricum, un abuz, așa cum m-am pronunțat deja, pentru că restrîngerea unor drepturi se poate face doar prin lege”.

Dacă în privința tezei a doua Zegrean nu poate fi contrazis, actualele restricții fiind în vigoare doar pentru că nicio instanță nu a apucat să se pronunțe definitiv asupra lor, în privința hotărârilor de guvern fostul președinte al CCR se înșeală. Nici Constituția, nici Codul Administrativ nu limitează dreptul unui guvern interimar de a adopta hotărâri, ca acte administrative normative sau individuale.

De altfel, în acest domeniu există și un precedent important. Este vorba despre Hotărârea Guvernului nr. 1065 din 11 decembrie 2020. Adoptat de un guvern interimar condus de Nicolae Ciucă, actul normativ prevederea prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 decembrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Așadar, până la pronunțarea unei hotărâri judecători definitive de contencios constituțional asupra unei eventuale hotărâri de guvern pentru prelungirea stării de alertă, guvernul interimar poate invoca un precedent în această materie, astfel încât măsurile împotriva pandemiei vor dăinui și după ziua de duminică, 10 octombrie. Precedentul nu înseamnă însă că o asemenea hotărâre ar fi legală.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.