Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

'Poftim, din Hoghilag!' este noul brand al localității sibiene recunoscute pentru cultivarea tuberozelor

"Poftim, din Hoghilag!" este noul brand al comunităţii din localitatea sibiană cu acelaşi nume recunoscută pentru tradiţia cultivării tuberozelor, care îşi va deschide porţile pentru vizitatori şi în acest an, în zilele de 19 şi 20 august, pentru festivalul "Gala Hoghilag - Tărâmul Tuberozelor".

"Şi anul acesta, într-un program cultural complex, cu proiecţii de filme, ateliere de creaţie în curtea Bisericii Evanghelice, concerte de muzică şi bineînţeles tururi ghidate în grădinile cu tuberoze, vizitatorii se vor putea bucura de farmecul unic al frumoasei comune dintre colinele Transilvaniei recunoscută ca "Tărâmul Tuberozelor". Elementul de noutate din acest an este faptul că politicile europene care vizează indicaţiile geografice îşi ating scopul şi anume dezvoltarea unei comunităţi pe baza notorietăţii unui produs. Concret, întrucât comuna Hoghilag este una cu un sector agricol dezvoltat se doreşte ca pe lângă promovarea parfumatelor flori să fie promovaţi şi producătorii agricoli", a declarat, pentru AGERPRES, Ionuţ Diaconeasa, cadru didactic la Facultatea de Ştiinţe Agricole şi Industrie Alimentară din Sibiu şi consultant agricol pe indicaţii geografice şi fonduri europene.

În acest sens, îndemnul "Poftim, din Hoghilag!" este însoţit pe un fundal verde de tricolor şi de trei tuberoze, cea mare reprezentând satul Hoghilag, iar celelalte două tuberoze mici, satele Valchid şi Prod. Acesta va fi dispus vizibil pe masa producătorilor locali şi pe toate produsele agroalimentare comercializate la târgul din curtea Bisericii Evanghelice organizat în perioada festivalului, ca element de identitate vizuală distinct, în aşa fel încât acesta să fie asociat direct cu comunitatea şi produsele din Hoghilag.

Turiştii care vor ajunge în acest an la Festivalul Tuberozelor vor putea cumpăra produse agroalimentare locale: brânzeturi maturate, ouă certificată ecologic, miere, produse apicole, produse din carne, pâine şi produse de panificaţie, dar şi produse de artizanat, mare parte din ele confecţionate pe loc, inclusiv pictură şi produse pictate. Zona de mâncare gătită este asigurată de producătorii locali, care pot oferi turiştilor şi bere artizanală sau îngheţată.

În anul 2021, cultivatorii de tuberoze s-au constituit în Asociaţia "Centrul de Excelenţă pentru Promovarea Comunei Hoghilag", alături de un colectiv voluntar de studenţi şi cadre didactice de la Universitatea Lucian Blaga - Facultatea de Ştiinţe Agricole Industrie Alimentară şi Protecţia Mediului din Sibiu şi s-au decis să întocmească şi să depună la Ministerul Agriculturii documentaţia pentru recunoaşterea europeană ca Indicaţie Geografică Protejată (IGP) produsul "Tuberoza de Hoghilag". În prezent, în registrul indicaţiilor geografice al Comisiei Europene mai sunt doar două flori înregistrate: Azaleea de Gent din Belgia şi Trandafirul de Szoregy din Ungaria.

"Întrucât tuberozele înfloresc o dată la 3 ani, anul acesta se finalizează studiul complex al tehnologiei de cultură, pentru a putea demonstra că la Hoghilag, prin practici agrotehnice conservative, cu vechime încă din perioada interbelica, tuberozele au devenit o varietate locală şi sunt deosebite de cele cultivate în alte locuri. Documentaţia este la MADR pentru verificarea conformităţii şi dacă este completă, fiind o floare care înfloreşte o dată la 3 ani, după cum am precizat, completăm din 2021 cu date colectate anual pe generaţie de cultură activă. Anul acesta terminăm, iar în luna octombrie vom trimite dosarul la Bruxelles. Urmează perioada de opoziţie europeană de 90 de zile, în care se pot depune contestaţii. Noi sperăm că în 2024 "Tuberoza de Hoghilag" va primi recunoaşterea europeană ca IGP", a precizat Diaconeasa.

Acesta a dat exemplul notorietăţii localităţii Pleşcoi din judeţul Buzău, cunoscută după "Cârnaţi de Pleşcoi", produs care a fost înscris în 2019 în registrul european al produselor care beneficiază de Indicaţie Geografică Protejată (IGP) sau cel al perelor de Emilia Romagna, localitate din nordul Italiei, care este vizitată de turişti datorită perelor foarte căutate şi foarte scumpe.

Ionuţ Diaconeasa a adăugat că un astfel de brad, cum este cel al comunei sibiene Hoghilag, s-ar putea extinde şi la nivel naţional, iar cumpărătorii ar identifica la raft mult mai rapid produsele româneşti.

"Aşa cum au Franţa sau Estonia, de exemplu, am putea avea şi noi un brand "Poftim, din Romania". Astfel, cumpărătorii ar putea identifica rapid la raft şi ar putea alege produse româneşti, având siguranţa şi trasabilitatea că este un produs românesc sau din materie primă provenită din România. Beneficiile s-ar regăsi în încurajarea şi creşterea consumului de produse româneşti", a subliniat consultantul agricol.

Potrivit sursei citate, tradiţia cultivării tuberozelor în acest areal al judeţului Sibiu are rădăcini încă din perioada interbelică, floarea fiind cultivată prima dată de către etnicii saşi. Primele dovezi sunt din anul 1963, când au început şi românii din Hoghilag să îşi procure bulbi şi să îşi înfiinţeze propriile plantaţii, după ce o lungă perioadă ei doar au întreţinut culturile saşilor. Această floare originară din Mexic se mai cultivă şi în judeţul Prahova, în zona Banatului, dar izolat şi, în general, de către florarii care au sere şi solarii proprii.

La Hoghilag sunt aproximativ 40 de cultivatori de tuberoze, 25 dintre ei cultivând planta intensiv, în scop comercial, iar 15 ca hobby. În prezent, în acest areal sunt cultivate aproximativ 400.000 de tuberoze pe o suprafaţă de cinci hectare, în grădini şi spaţii protejate. Pentru că tuberozele înfloresc o dată la 3 ani, acest lucru i-a determinat pe cultivatori să înfiinţeze trei generaţii active de cultură pe fiecare plantaţie, pentru a avea flori în fiecare an.

Anul trecut, în numai două zile, la Sărbătoarea Tuberozelor de la Hoghilag au fost aproximativ 15.000 de turişti, faţă de 8.000 în 2019.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.