Prăbușire pe piața băuturilor alcoolice - Oamenii beau din ce în ce mai puțin

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 31-10-2025 13:52

Actualizat: 31-10-2025 14:58

Article thumbnail

Sursă foto: Unsplash

Valoarea acţiunilor celor mai importanţi producători mondiali de bere, vin şi băuturi spirtoase listaţi la bursă a scăzut cu un total de 830 de miliarde de dolari în ultimii patru ani, în contextul în care sectorul se confruntă cu o schimbare monumentală, transmite Bloomberg, potrivit Agerpres.

Modificarea obiceiurilor de consum şi preocupările tot mai mari legate de sănătate au afectat câştigurile producătorilor de alcool, fiind agravate de tarifele americane, impactul dobânzilor ridicate asupra cheltuielilor de consum şi chiar şi de preţurile crescute ale materiilor prime.

În China, încrederea slabă a gospodăriilor şi interdicţia consumului de alcool pentru evenimente oficiale au alimentat tendinţa descendentă.

Rezultatul este un val de presiune cu care se confruntă companiile din spatele unora dintre cele mai populare băuturi din lume, care nu au profitat de creşterea record a acţiunilor globale. În schimb, aceste companii se luptă să se adapteze la noile dinamici comerciale care i-au luat pe mulţi prin surprindere.

"Avem o schimbare structurală în desfăşurare - oamenii beau mai puţin", a declarat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley.

Scăderi pe linie

Anul acesta, acţiunile giganţilor europeni Diageo Plc (care deţin mărcile Johnnie Walker şi Smirnoff), Pernod Ricard SA şi Remy Cointreau SA au atins cele mai scăzute niveluri din ultimul deceniu. Brown-Forman Corp., proprietarul Jack Daniel's, şi Treasury Wine Estates Ltd. din Australia au înregistrat scăderi similare. Acţiunile gigantului chinez al băuturilor alcoolice Kweichow Moutai Co. se tranzacţionează cu peste 40% sub maximul din 2021.

Tendinţa de scădere a acţiunilor s-ar putea extinde şi mai mult, producătorii de alcool confruntându-se nu doar cu reduceri ale veniturilor, ci şi cu niveluri ridicate ale datoriilor şi cu fluctuaţia managementului, pe măsură ce se adaptează la un sector în continuă schimbare, potrivit lui Sarah Simon.

Principala provocare cu care se confruntă industria alcoolului este o schimbare de comportament. În august, un indicator Gallup al consumului de alcool în SUA a coborât la cel mai scăzut nivel de când există date statistice, 1939. Avertismentele de la organizaţii precum Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi US Surgeon General au diminuat cererea în rândul generaţiei X. În acelaşi timp, alcoolul a devenit mai puţin la modă pentru mileniali şi generaţia Z.

"Am văzut un impact de patru ori mai mare decât cel al crizei financiare asupra consumului de alcool. Piaţa consideră că a existat un fel de schimbare structurală şi că nu ne vom întoarce la ratele de creştere pe care le-am avut în trecut", a declarat Laurence Whyatt, analist la Barclays Plc.

Alternative fără alcool

Criza a dus la o serie de tranzacţii şi lansări de produse. Carlsberg A/S a lansat un cidru fără alcool în februarie, iar Davide Campari-Milano NV a pus pe piaţă în luna mai, în SUA, băutura fără alcool Crodino. Anul trecut, Diageo a achiziţionat Ritual Zero Proof Non-Alcoholic Spirits, cu sediul în Chicago, în timp ce Moet Hennessy, divizia de băuturi a gigantului de lux LVMH, a achiziţionat o participaţie la French Bloom, care produce o băutură spumantă de lux.

Unele mişcări la nivelul companiilor au fost mai dramatice, inclusiv restructurări şi reduceri de locuri de muncă. Directorii generali au fost schimbaţi anul acesta la Diageo, Remy Cointreau şi Campari în Europa, Treasury Wine în Australia, Molson Coors Beverage Co. în SUA şi Suntory Holdings Ltd. în Japonia. Doi preşedinţi au plecat de la Moutai în mai puţin de doi ani.

"Este remarcabil faptul că, într-o industrie în care au loc multe schimbări, dintr-o dată există şi multe schimbări de management", a declarat Sarah Simon.

Analista subliniază că există mai multe recomandări de tip "underweight" (investitorii sunt sfătuiţi să reducă expunerea - n. r.) pe acţiunile din sectorul băuturilor decât în orice altă categorie de bunuri de consum europene.

Incertitudinea privind industria alcoolului dă naştere la comparaţii cu industria tutunului, lucru care "ar fi fost de neconceput acum cinci ani", a declarat Andrew Gowen, şeful departamentului de cercetare de la fondul Bell Asset Management Ltd.

Creşterea negativă a volumului va împinge companiile să scadă costurile şi să dezvolte opţiuni mai ieftine, a spus Gowen. Fondul său evită acest sector din cauza lipsei de claritate cu privire la perspectivele pe termen lung.

"Această industrie există de 7.000 de ani, dar multe se pot schimba", a spus Gowen.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri